Ik weet nog dat Chyparse deze bol bij mijn andere XM hadden gecontroleerd. Hiervoor moest de hitteschild van de uitlaat eraf en omdat de hitteschild meestal verrot is (bij een XM) gaat deze direct in de afval container.
Chyparse haalde de bol eraf met een handige tooltje. Er hoefde voor de rest niets los, alleen de hitteschild.
MIJN VRAAG: Heeft er iemand hier ook zo’n handige tooltje gemaakt om de bol los te draaien of zijn er andere makkelijk manieren om deze los te krigen?
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Volgens mij past er gewoon een ring- of steeksleutel op.
@musketier
die bol die jij bedoeld is NIET de smac bol hoor
De smac bol krijg je namelijk niet van de auto zonder die as los te maken… Dat ding zit helemaal links hoog weggewerkt.. Ziet er ook anders uit, als die omgekeerd gemonteerd is.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Niet de as Gomp maar het subframe, Martin van Chyparse kan dat prima.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
vering
deze bol vervang je niet door het hitteschild te demonteren. Je moet echt gaan zoeken want je ziet hem niet direct. Hij is van model ook iets anders. er gaat namelijk ook een leiding in deze bol. Het is niet eenvoudig maar…....o zo de moeite waard.
eXpelliarMus schreef:Niet de as Gomp maar het subframe, Martin van Chyparse kan dat prima.
Yes master, ik was ff het woord kwijt… en om dan te roepen ” dat ding waar het wiel aan vast zit… ” ops:
klopt Leo, die bedoel ik.
Hallo Ries,
Je had kunnen verwijzen naar Arthur Frijling’s werk, gepost door Willem hier:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171651
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Nou, dat vind ik wel de moeite waard nog eens langs Almere voor te rijden, want mijn dame komt ook na een uurtje parkeren een stukje omhoog, na een nachtje is ze aan de voorzijde nog 3 cm verwijderd van de slaapstand, de rest ligt al op haar gat.
Hoewel, een slapende dame is natuurlijk een genot om te zien…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik heb persoonlijk meer met wakkere dames in de slaapstand
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Paul Cornelisse schreef:Ik heb persoonlijk meer met wakkere dames in de slaapstand
, jij romaticus…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Nou, dat vind ik wel de moeite waard nog eens langs Almere voor te rijden, want mijn dame komt ook na een uurtje parkeren een stukje omhoog, na een nachtje is ze aan de voorzijde nog 3 cm verwijderd van de slaapstand, de rest ligt al op haar gat.
Hoewel, een slapende dame is natuurlijk een genot om te zien…
Ik hebh/had dat ook. ga me er echter niet meer druk om maken. Ondanks dat oiok die bol nagelnieuw is bij mij zakt ede boel ook flink. Zonder dat ik eea heb veranderd gebeurt dat nu niet meer. Ik heb het maar toegeschreven aan haar karakter.
Misschien heb ik het over de verkeerde bol
Een paar weken na het bezoek aan chyparse begon de XM tijdens het starten ook te zakken.
Dit doet ook mijn huidige XM en ik heb pas van iemand gehoord dat dit inzakken tijdens het starten zo hoort bij de nieuwere type XM’s.
Klopt dit?
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
musketierz schreef:Misschien heb ik het over de verkeerde bol
![]()
Een paar weken na het bezoek aan chyparse begon de XM tijdens het starten ook te zakken.
Dit doet ook mijn huidige XM en ik heb pas van iemand gehoord dat dit inzakken tijdens het starten zo hoort bij de nieuwere type XM’s.
Klopt dit?
De mijne doet dit in ieder geval niet
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De mijne ook niet!
Wat bedoel je met “tijdens het starten”? Zakt hij echt tijdens het starten omlaag of nadat de motor gestart is?
Wat hij bedoelt is ws het ja hoe noemje dat… Als je start verwacht je dat de xm iets omhoog komt, hoe minimaal ook. Soms bij de en wat vaker dan de ander en bij de gelukkigen onder ons nooit, lijkt het of de kont eerst omhoog gaat maar omdan met een schokje toch weer te zakken.
overigens die smac bol die zorgt dat de boel niet zou zakken… Ik heb een nagelnieuwe bol die goed op druk is. Soms zakt tie en soms zakt tie niet. Eerlijk gezegt heb ik liever dat ik bij de auto kom en zie dat tie gezakt is, dan veert de dame namelijk veel beter…
vraag me niet hoe het komt… maar het is zo.