zeg Marco, als je niet beter zou weten zou je denken dat we het hier over een showmodel hebben dat zijn tijd voornamelijk bij dealers doorbrengt
Wat bedoel je met verkeerd gemonteerde distirbutie kappen?
Op zoveel manieren kunnen die er toch niet op?
Die carterpan is wel een iele constructie inderdaad. Om het blok op te krikken heb ik ook een tijd staan knutsel om iets te maken met hout blokken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Door dit soort ellende breng ik m’n auto dus liever niet naar de dealer/garage. Alleen als je ‘t zelf doet weet je zeker dat ‘t goed (of in ieder geval met liefde en aandacht) gebeurt. En zo blijkt ook maar weer dat je bij een willekeurige dealer met een goede reputatie net zo hard prutswerk kunt verwachten als bij je lokale handige harry uit bijvoorbeeld sint-Oedenrode.
Nu de reacties steeds meer gissen worden vind ik toch dat het forum recht heeft op de waarheid… Sommigen die mij kennen doelen er al een beetje op!
Ik heb mijn auto eind december naar De Jongs automobielbedrijven gebracht voor een nieuwe distri riem + spanrollen + multiriem + grote beurt + apk + hoogte afstellen + ontluchten. Ik moet nogmaals zeggen, een dikke duim voor de prijs!
Dit alles is uitgevoerd en ik kon de auto vrij snel weer ophalen. Zoals velen hebben kunnen lezen ben ik toen een tijdje trillend door t leven gegaan, wat op de banden afgeschoven is. Dit bleek achteraf echter niet de oorzaak. Toen ook nog is de krukaskering lek ging en de auto is afgesleept door de anwb bleek bij demontage bij een lokale peugeot garage dat de spanrol van de distributieriem helemaal los hing.
Auto is toen per transport naar De Jong terug gegaan waar op mijn kosten!! een nieuwe riem en krukaskering gemonteerd zijn. Tevens was door de anwb geconstateerd dat van de 6 bouten per distirbutiekap er 2 vast zaten en de rest er werkeloos bij hing… Niet erg geweldig dus..
De auto daarna weer opgehaald en er mee gaan rijden. 2 weken later maakte de auto een dusdanig eng geluid dat de anwb er bij is geweest en er direct naar de distributie werd gewezen. Auto laten staan, een week later met een auto ambulance opgehaald en weer naar de Jong gebracht. Hier kon men niets vinden. Hier werd wel gewezen op het slechte starten van de auto. Soms bij het omdraaien van de sleutel alleen een klik, soms een lege accu. Zou wel de dynamo zijn…
Dit keer de auto zonder resultaat opgehaald, er was toch niets te vinden..
Afgelopen zaterdag met gompy58 bezig geweest om mijn xm veersysteem goed te spoelen. Kwam niet zo veel troep uit, maar toch is het merkbaar in het veergedrag… We schrokken wel van de lekkage van olie. We is in deze vooral ik. Nadat de garage aangaf op zaterdagmiddag niets te kunnen met hulp van sohail gekeken wat het probleem was. De carterpan bleek te lekken langs de randen. Er zaten wat boutjes los en zoiets kan gebeuren…
Wat we echter weer tegenkwamen met sleutelen schrok ik aardig van! De wielkast rechts aan distributiekant miste 1 bout, de andere zat los en de klikdoppen ontbraken er aardig wat van… Verder bleek dat in de motorruimte de koelslang aan de kant was gelegd voor de distributie en hierbij dubbel was geknikt, maar nooit was teruggelegd. Hier was dus amper flow mogelijk… Volgende punt was dat de pakking van de distributiekap niet vast zat en tussen de riem aan het zakken is… En tenslotte bleek het dynamo/startmotor probleem ook redelijk simpel te zijn. Na de laatste klus was de accupool er gewoon los op gelegd!! Hierdoor werd mijn accu dus steeds leeggetrokken en wilde de startmotor niet rond. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad…
Ik ben hier al met al heel erg van geschrokken en men is op dit moment bij de Peugeot bezig de pakking uit de riemen te vissen. Bij deze weet iedereen het verhaal en kan er een einde komen aan de toespelingen en het gissen iedere keer in dit topic…
Xsara Coupe
duidelijk verhaal Marco.
Ik persoonlijk denk dat de meeste irritatie naar dealers niet zozeer een fout is ofzo. Het zijn ook mensen en iedereen maakt wel eens een fout.
Het rottige is echter vaak dat de boodschap zo wordt gebracht dat je je gaat afvragen of jij nu de zeikerd bent die het mis heeft. Terwijl je eigelijk alleen maar wilt dat ze hun werk netjes doen voor de berg centen die ze ervoor vragen en als ze een fout maken die zonder discussie herstellen.
Lijkt een beetje op “we hebben een vmbo-stagiair die we normaal alleen de vloer laten vegen, maar die we ook wel een klusje kunnen laten doen waar we een te lage prijs voor hebben gegeven”....
Iedereen maakt wel eens fouten, dat kan altijd. Alleen dit lijkt meer op slordigheden. En dat kan wel bij een bx14 dat blijft wel rijden. Maar niet bij een 24v.
Van het weekend nieuwe cv combiketel laten installeren, best aardig gedaan. Alleen dak toevoer leek mij vreemd, maar werd mij verzekerd hoort zo. Later zelf nog eens goed gekeken en zat helemaal verkeerd, zelf maar in orde gemaakt. En dat is balen betaal je er voor, denk je eens fijn laten doen, kun zelf toch weer het een en ander aandraaien etc.
Ben tegenwoordig meer van het mag best iets meer kosten, als ik op de een of andere manier maar weet dat het dan ook goed gebeurd!
Ik zou die hele riem opnieuw op spanning laten zetten, en alle bouten laten natrekken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Goed dat je de zaak hebt neergekalkt. Dat cryptische gezwam van de laatste tijd was ook wel vaag. Nu ga ik er vanuit dat er nog wel een wederwoord geplaatst zal worden?
Verder zou ik nog willen zeggen: je bent niet dom, je kan best sleutelen (althans: demonteren lukt al aardig ). Je moet nu alleen nog ff wat lef tonen en die klussen die je uitbesteed gewoon zelf aanpakken. Ik heb echt geen flauw idee waarom je het niet zou kunnen als “snotneuzen” als ik of Sohail dat ook gewoon in de praktijk met vallen en opstaan hebben geleerd.
verkuilm schreef:. En dat kan wel bij een bx14 dat blijft wel rijden. Maar niet bij een 24v.
Wat een onzin….
Mijn grootste frustratie is gewoon dat het sindsdien achter elkaar problemen is, ik nog geen 2 weken normaal heb kunnen rijden en de euro teller keihard de lucht in schiet voor eingelijk nog niets…
Dit is btw ook de reden dat hier een aantal keer is geroepen dat ie marktplaats op zou gaan.. De euroteller is nu op 2 maal de afgesproken prijs aangekomen en als student houdt het een keer op..
Xsara Coupe
@mpostma
het beroerde is dat “beginnen” met sleutelen aan een v6-24 behoorlijke gevolgen kan hebben op euro gebied als het verkeerd gaat….
doe je zoiets aan een eenvoudig ax blokje verkeerd dan koop je voor een 100 euro een nieuw blokje en klaar…
@marco
het houd idd een keer op, maar troost je met de gedachte dat er verdomde weinig studenten zijn die een dikke vette fully loaded 3 liter 24 klepper onder hun kont hebben

Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Een weerwoord zal er via dit forum niet komen. Ik vind het ten eerste niet nodig om dat op deze wijze te doen, en ten tweede heeft Marco zélf gevraagd het niet te doen. Hij en zijn vader waren hoogst verbolgen toen zij (ten onrechte overigens) aannamen dat er via het forum berichten naar buiten gekomen zouden zijn over mijn gedachten hierover. Ik heb op hun verzoek toen gezegd dat ik niet via het forum iets los zou laten. Bij deze.
Marco kent mijn standpunt in deze, en dat is nog niet gewijzigd.
Gr Martijn
Kun je de peugeot garage niet vragen, om de riem te controleren, of alles vast zit etc en of ie op tijd staat? Bij peugeot kennen ze dat blok zeker.
Je kunt het ook zelf doen, ik heb timing set kun je zo lenen, kom regelmatig in zevenhuizen!
Het controleren van de riem is volkomen risicoloos.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
gompy58 schreef:@mpostma
het beroerde is dat “beginnen” met sleutelen aan een v6-24 behoorlijke gevolgen kan hebben op euro gebied als het verkeerd gaat….
Ach, alsof elke fout je gelijk een blok kost. En ook bij een eenvoudig blokje ben je minimaal 500 eur verder voor het sloopblokje er weer ordentelijk is in gesleuteld. Sorry, ik vind het echt koudwatervrees.
Ik ben ook van plan meer zelf te gaan doen… Ik heb op het forum al gezien dat er veel kennis en veel behulpzame mensen zijn!! Het sleutelen is inderdaad een koudwatervrees… Ik moet er even door. Met de sloophokken lukt alles. Ik weet precies hoe alles zit in de xm. Technisch heb ik meer dan voldoende kennis… Het is puur de durf mn eigen blok aan te pakken…
Ik denk dat binnenkort de brug in Heusden maar is opgezet moet worden en dan langzaamaan de eerste klusjes oppakken
Xsara Coupe