‘t Zit ff niet mee met de leasebak. Had al verteld van de brakke lichtschakelaar. Afgelopen donderdag een andere gemonteerd.
Rijd vrijdagavond weg van m’n werk, doe het raam open om m’n pasje voor de slagboom van de parkeergarage te openen en hoor een pruttelgeluidje. Een beginnend lek ergens in de uitlaat dus. Geluid wordt onderweg steeds harder om vervolgens met een behoorlijk kabaal de straat in te rijden.
Zaterdag ff onder de auto gekeken, grote scheur in de flexpijp. Zoals een goede leasegaragist het behoort te doen, maandag direct gerepareerd. Nu zit er een gevlochten rvs flexpijp tussen. De auto is stiller dan ooit.
Kom vandaag na m’n werk beneden in dezelfde parkeergarage en tref m’n auto in scheve toestand aan. Zou de achtervering ergens zijn blijven hangen? Neen, lekke linkervoorband. Ter plekke even een demo gegeven hoe je een wiel verwisselt zonder de auto op te hoeven krikken
En weer even later stond ik voor de 3e keer deze week bij DSA te A, nu om een reservewiel met harde band te scoren.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Erict schreef:‘t Zit ff niet mee met de leasebak. Had al verteld van de brakke lichtschakelaar. Afgelopen donderdag een andere gemonteerd.
Rijd vrijdagavond weg van m’n werk, doe het raam open om m’n pasje voor de slagboom van de parkeergarage te openen en hoor een pruttelgeluidje. Een beginnend lek ergens in de uitlaat dus. Geluid wordt onderweg steeds harder om vervolgens met een behoorlijk kabaal de straat in te rijden.
Zaterdag ff onder de auto gekeken, grote scheur in de flexpijp. Zoals een goede leasegaragist het behoort te doen, maandag direct gerepareerd. Nu zit er een gevlochten rvs flexpijp tussen. De auto is stiller dan ooit.
Kom vandaag na m’n werk beneden in dezelfde parkeergarage en tref m’n auto in scheve toestand aan. Zou de achtervering ergens zijn blijven hangen? Neen, lekke linkervoorband. Ter plekke even een demo gegeven hoe je een wiel verwisselt zonder de auto op te hoeven krikken
![]()
En weer even later stond ik voor de 3e keer deze week bij DSA te A, nu om een reservewiel met harde band te scoren.
Nou Eric, het blijft inderdaad behelpen met zo’n leasebak…..
Toevallig had de auto van mijn vader ook steeds problemen met zijn licht-schakelaar!, hij had al veel problemen met de verlichting / bedrading die warm werd zekeringen die eruit sloegen .. hiervoor hadden we al wat draden vernieuwd wat al veel problemen verhielp, maar opeens rook mijn vader een soort van brand lucht en zag dat dit van de schakelaar afkwam, maar deze was inmiddels al behoorlijk gesmolten (van binnen), heeft toen een draad los geknipt .. na vervanging van de schakelaar zijn eigen alle problemen weg met zijn stroom .. ik hoor ook vaker dat de licht schakelaar voor veel problemen zorgen ..
Maar over het flexibele uitlaat stukje .. was hij daarvoor al best gaar of is de RVS stuk gewoon meer geluid vriendelijker ?, wil namelijk eerdaags een ‘pallas’ demper er bijn mijn tussen gaan zetten, maar misschien is zo’n RVS flex. stuk ook wel gelijk goed mee te nemen ..
PS. mooi DS verhaal !
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De meeste herrie komt meestal vanuit het vooronder, geringe lekkage langs de aansluiting kop-spruitstuk, spruitstuk-vlampijp, dan komt de flex-pijp pas.
Verder hangt de dwarsdemper in speciale rubbers, geen gewone bouten gebruiken!
Ook de lange pijpen kunnen trilling doorgeven op de plaats waar ze onder de bodem vastzitten, zit vaak te strak vast. Maak eens een ritje als passagier links achterin, dan voel je met je voeten of ze trillen.
Tenslotte kunnen ook de drie motorsteunen veel lawaai doorgeven.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die pallaspot maakt het wel echt stiller. Mijn RVS flex is niet stiller dan de nieuwe ijzeren flex die ik daarvoor had.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Naast de scheur lekte er ook wat uitlaatgassen bij de vooraansluiting van de flexpijp. Dat heeft vermoedelijk al langer wat herrie gegeven. Ik denk niet dat het rvs flexstuk bijdraagt aan de mindere herrie. Het is wel het overwegen waard om er een in te zetten, na deze ervaring kan ik je vertellen dat het geribbelde flexstuk heel snel gone kan zijn als ‘ie eenmaal begint te scheuren. Een ritje van Diemen naar Mijdrecht is hier al voldoende voor.
De pallaspot maakt je uitlaat behoorlijk stiller. Ik rijd bij onderhoudsbeurten van de leasedame in een leendsuper5 of -dspecial rond, zonder pallaspot dus. Iedere keer valt het verschil in het geluid dat de uitlaat maakt als ik weer in m’n pallas stap na een ritje in een van beide leenwagens.








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Vergeet niet dat je Pallas natuurlijk een hele zwik kilo’s tapijt meer heeft dan een DSuper of DSpécial, dat dempt ook veel geluid af.
Maar inderdaad, ik heb op mijn DSuper5 ook een pallaspotje en het scheelt.
Kees-Jan Smit schreef:Vergeet niet dat je Pallas natuurlijk een hele zwik kilo’s tapijt meer heeft dan een DSuper of DSpécial, dat dempt ook veel geluid af.
Maar inderdaad, ik heb op mijn DSuper5 ook een pallaspotje en het scheelt.
en de isolatie achter de motor tegen schutbord motor-zijde
lupolo schreef:Toevallig had de auto van mijn vader ook steeds problemen met zijn licht-schakelaar!, hij had al veel problemen met de verlichting / bedrading die warm werd zekeringen die eruit sloegen .. hiervoor hadden we al wat draden vernieuwd wat al veel problemen verhielp, maar opeens rook mijn vader een soort van brand lucht en zag dat dit van de schakelaar afkwam, maar deze was inmiddels al behoorlijk gesmolten (van binnen), heeft toen een draad los geknipt .. na vervanging van de schakelaar zijn eigen alle problemen weg met zijn stroom .. ik hoor ook vaker dat de licht schakelaar voor veel problemen zorgen ..
Na vervanging van de lichtschakelaar zie ik idd nog wat meer verbeteringen. Het dashboardlicht flikkert niet meer en datzelfde geldt voor de binnenverlichting. Deze zag je ook enigszins flikkeren als deze gelijk met het licht aan stond. Nu niet meer.
Heb vorig jaar ook al eens een soortgelijke ervaring gehad na het vervangen van een spanningsregelaar. Met de oude regelaar had de dame wat moeite met het doortrekken rond de 4.000 toeren. Met de nieuwe spanningsregelaar trekt zij daar vlot doorheen.
Zo zie je maar weer dat alle electrieke zaken toch op een of andere manier met elkaar samenhangen.
Ben overigens nog steeds erg blij met m’n dame ondanks alle kleine pechtgevalltjes van afgelopen week. Dat hoort er zo nu en dan bij met een dame op leeftijd.
Is het de oplettende forumisten en La Bombe lezers overigens opgevallen dat m’n dame twee keer figureert in de editie van maart :





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Is het de oplettende forumisten en La Bombe lezers overigens opgevallen dat m’n dame twee keer figureert in de editie van maart
Oh, ja. Jij bent die vent die op pagina 32 in z’n neus zit te peuteren…
De pallaspot maakt je uitlaat behoorlijk stiller. Ik rijd bij onderhoudsbeurten van de leasedame in een leendsuper5 of -dspecial rond, zonder pallaspot dus. Iedere keer valt het verschil in het geluid dat de uitlaat maakt als ik weer in m’n pallas stap na een ritje in een van beide leenwagens.
Morgen haal ik mijn DSuper-zonder-Pallaspot op bij Noise-killer. Ik ben benieuwd wat het resultaat is. We hebben vooraf geluidsmetingen gedaan. Morgen nog achteraf herhalen. De resultaten komen in het aprilnummer van la Bombe Citroën. Ik zal ook hier mijn ervaringen weergeven.
Naaaah jij leest niet goed. M’n dame figureert, ikzelf ben niet in beeld.
GeraldDSuper schreef:Is het de oplettende forumisten en La Bombe lezers overigens opgevallen dat m’n dame twee keer figureert in de editie van maart
Oh, ja. Jij bent die vent die op pagina 32 in z’n neus zit te peuteren…
![]()
De pallaspot maakt je uitlaat behoorlijk stiller. Ik rijd bij onderhoudsbeurten van de leasedame in een leendsuper5 of -dspecial rond, zonder pallaspot dus. Iedere keer valt het verschil in het geluid dat de uitlaat maakt als ik weer in m’n pallas stap na een ritje in een van beide leenwagens.
Morgen haal ik mijn DSuper-zonder-Pallaspot op bij Noise-killer. Ik ben benieuwd wat het resultaat is. We hebben vooraf geluidsmetingen gedaan. Morgen nog achteraf herhalen. De resultaten komen in het aprilnummer van la Bombe Citroën. Ik zal ook hier mijn ervaringen weergeven.
Ben benieuwd, ook naar de prijzen .. is de motor eruit geweest ?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
DS23 als leasewagen, het klokje tikt weer
Het klokje van de leasewagen liep de laatste tijd vaker niet dan wel.
Geïnspireerd door enkele berichten van medeforummers over het schoonmaken van het binnenwerk en het naar binnen ‘hannessen’ van WD40 heb ik vorige week mijn klokje er maar eens uitgehaald.
Moertje en stiftje op de achterkant los gehaald en het pennetje van de stroomaansluiting rechtgebogen. Daarna kwam het binnenwerk los. Blijkt het binnenwerk brandschoon te zijn. Kortom schoonmaken was niet nodig, naar binnen hannessen van WD40 naar mijn inzicht ook niet.
Vervolgens maar eens meten of er stroom op het klokje staat. Multimer van de plus aansluiting van het klokje naar de massa. Staat keurig 12,xx volt op.
Dan maar even van de plus naar de massa van het klokje meten. Geen stroom.
De kern van het massadraadje ziet er echter nog wel keurig koperkleurig uit. Omdat het draadje lang genoeg is, toch maar even een stukje afknippen en opnieuw blootmaken. Klokje opnieuw aansluiten en vol spannig luisteren. Hij tikt weer. Inmiddels een dikke week verder en het klokje loopt nog steeds.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Na het begin van het DS seizoen merkte ik dat het lampje defect was van mijn klokje en ook die van mij deed het niet. Klokje eruit om lampje eruit te halen, doet ie het ineens weer, lampje moet ik nog vervangen trouwens.
Mijn klokje loopt per etmaal zo’n 5 minuten achter. Heeft iemand nog tips om dit te corrigeren ?
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Achterop zit een gaatje, afgedicht door een plakkertje / stukje tape. Achter dit gaatje zit een stelschroefje.
Beetje rechtsom = sneller, beetje linksom is langzamer.
Als je (veel) meer over je klokje wilt weten: Mike Phelan heeft er ooit eens een verhaal over geschreven voor het engelstalige forum. Gratis te downloaden van
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé