CX GTi 2.5 op gas?
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 10 mei 2008 09:52 PM

Vrienden!

Gezien de benzineprijzen en het verbruik van mijn geliefde Madame l’Incontinente, ben ik me aan het oriënteren op het inbouwen van een gasinstallatie in mijn CX (M25/663 motor).

Ik hoor van de 1 allerlei horror verhalen over backfiring en openklappende inlaatgalerijen, volgens anderen kan het weer wel, maar niemand weet wat voor soort installatie en bij wie ik daarvoor moet zijn.

Ongetwijfeld moeten er meer mensen zijn die hierover nagedacht hebben, wie helpt me op weg?


Groetjes,
Sander.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 mei 2008 01:55 AM
  [ # 1 ]

ik kan op dit moment niets opzoeken, maar ik schat dat zo’n 2 jaar geleden Steven Rodenhuis van de CX club zich heeft verdiept in het ombouwen van een CX met injectie naar LPG. Hier is toen ook een artikel in het clubblad aan gewijd. Het klonk allemaal zeer succesvol, dus ik denk dat het voor kilometervreters een goed alternatief is. Ik vermoed dat andere forumleden je wel wat meer op weg kunnen helpen.
Groet,
Freek

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 11 mei 2008 04:08 AM
  [ # 2 ]

Ik heb 45000 km gereden na inbouw van een Prins VPI systeem, jazeker in een CX 2500GTi. Zonder een enkel probleem. Een absolute aanrader, geen backfires zoals met een conventioneel systeem, vrijwel geen verschil merkbaar tussen rijden op gas of op benzine. Redelijke verbruikscijfers, etc.

Je verdient zo een installatie met de huidige brandstofprijzen razendsnel terug, alhoewel de aanschaf wel even pittig is.

Cool  Cool  Cool

O ja, de horrorverhalen hebben allemaal betrekking op ouderwetse installaties met een mengbuis en inspuiting van gas in het voortraject van het inlaatspruitstuk. Bij deze meer geavanceerde installaties wordt de LPG kort voor de uitlaatklep ingespoten en maakt de CPU van deze installatie gebruik van de sensorsignalen van de injectieCPU.
Je kunt nog overwegen om autolube in te laten bouwen voor je kleppen maar naar mijn ervaring is dat niet echt nodig.

Ik hoop dat je wat met mijn ervaring kunt. Smile

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
Nathan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 25-11-2007

Gepost: 11 mei 2008 05:04 AM
  [ # 3 ]

En dan komt spuit elf nog met een (nagekomen) berichtje Very Happy

Heb sinds een maand of twee een nieuwe baan dichterbij huis en gezien de huidige dieselprijzen twijfel ik of ik de Limo niet moet gaan verruilen voor een CX op LPG. Reed eerst een dikke 800km per week en nu slechts 500-600.

Door de positieve ervaringen met onze TRD Turbo2 (handzamer voormaat, betere wendbaarheid etc) wil ik sowieso een maatje kleiner dan de Limo maar uiteraard wel CX blijven rijden Cool

Maar als ik de Limo ga verruilen voor een andere CX dan heb ik wel een wensenpakket dat o.a. bestaat uit leer, airco en een open dak. Niet te vinden uiteraard in dieseluitvoering maar er zijn wel leuke GTI’s Turbo2 die hieraan voldoen. Mijn vraag is dan ook of deze geschikt zijn om op LPG te rijden.

Iemand ervaringen hiermee? En is er wellicht iemand hier die een ruil met een Limo tegen een GTi Turbo2 met bovengenoemde opties wel ziet zitten?

Leer is trouwens geen harde vereiste, deze kunnen we immers vanuit de witte overzetten.

Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 11 mei 2008 05:37 AM
  [ # 4 ]

Gelukkig kan het dus wel, dank voor de bemoedigende woorden.

Dat artikel van Steven zal ik eens opzoeken.

@ Mr. DS: waar heb je dat laten inbouwen en wat kost dat ongeveer?
Elders las ik dat de installatie ongeveer 1450 euro ex. BTW zal kosten, maar dat lijkt me eerlijk gezegd wel wat aan de goedkope kant.
Als dat echt zo is, dan heb ik dat zelfs met de wegenbelasting meegerekend binnen 1 jaar terugverdiend…...
De dame moet nog 4 jaar tot aan de pensioengerechtigde leeftijd (als ze dat al niet afschaffen tegen die tijd, zou net wat voor mij zijn…..  Rolling Eyes  )

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 mei 2008 01:47 PM
  [ # 5 ]

Die 1450 euro is denk ik niet voor een LPI systeem maar voor een oud systeem Wink

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 11 mei 2008 07:13 PM
  [ # 6 ]

Even informeren bij Jos van Dartel in Den Bosch. Die schijnt alles om te kunnen bouwen.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 12 mei 2008 04:15 PM
  [ # 7 ]

Prins VSI rijd ik ook mee, perfect. Motor loopt zelfs mooier dan op benzine. Prijs rond de 2 mille inclusief BTW.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 12 mei 2008 05:02 PM
  [ # 8 ]

baroen schreef:

Prins VSI rijd ik ook mee, perfect. Motor loopt zelfs mooier dan op benzine. Prijs rond de 2 mille inclusief BTW.

Klopt helemaal heb ik er ook voor betaald 2,5 jaar geleden.

€ 1450 kan inderdaad niet voor een injectiesysteem dat is voor een conventioneel systeem, en daar moet je met een 2500GTi absoluut niet aan beginnen, wegens veelvuldige problemen met back fires en daardoor soms defecte luchtmassa meters.

KT88 schreef:

@ Mr. DS: waar heb je dat laten inbouwen en wat kost dat ongeveer?
Elders las ik dat de installatie ongeveer 1450 euro ex. BTW zal kosten, maar dat lijkt me eerlijk gezegd wel wat aan de goedkope kant.
Als dat echt zo is, dan heb ik dat zelfs met de wegenbelasting meegerekend binnen 1 jaar terugverdiend…...
De dame moet nog 4 jaar tot aan de pensioengerechtigde leeftijd (als ze dat al niet afschaffen tegen die tijd, zou net wat voor mij zijn….. Rolling Eyes )

Mijn systeem is hier in de Zeeuws Vlaamse regio ingebouwd bij iemand die al meer dan 30 jaar gassystemen inbouwd en zeer goed bekend staat als een zeer kundige specialist.

Het bedrijf is garage Hans Drydijk uit Koewacht en inclusief alle bijkomende kosten en met inbouw heeft het systeem mij destijds € 2250,- gekost.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 13 mei 2008 12:58 AM
  [ # 9 ]

Ik heb LPG injectie laten inbouwen door Carbalt in Amsterdam, tot dusver werkt alles perfect (zo’n 6000 km gereden). Kostte 1960 euro. Ze laten het inregelen door een jongen genaamd Luccio ? die nog een naregelsessie deed. Ik heb nog gevraagd naar de turbo: die hadden ze nog nooit gedaan maar het leek hem wel een uitdaging en hij zag geen reden waarom het niet zou werken…

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 13 mei 2008 05:35 PM
  [ # 10 ]

Allen hartelijk bedankt voor de reacties, ik ga mijn licht maar eens opsteken bij Carbalt omdat Amsterdam voor mij nu eenmaal wat makkelijker te doen is dan Zeeuws-Vlaanderen.  Wink

Rond de 2 mille lijkt me een reële prijs en dan nog heb ik dat er met ruim een jaar uit.
Madame blijft nog wel even in de familie, dus dat is een investering die de moeite waard is.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 13 mei 2008 05:50 PM
  [ # 11 ]

Perfect, daar ga je geen spijt van krijgen Cool  Cool  Cool

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 13 mei 2008 05:54 PM
  [ # 12 ]

Ik kan het van harte aanbevelen: je kunt weer lachend tanken. Smile

Kijk ook eens hier voor foto’s: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=185770&postdays=0&postorder=asc&start=120

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 13 mei 2008 06:58 PM
  [ # 13 ]

Een bekende van mij heeft net een G3 systeem in Groningen in z’n 2400 GTI laten bouwen voor €1800 en is daar zeer tevreden mee. Mocht je interesse hebben, dan wil ik wel eens vragen hoe dat bedrijf heet.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 14 mei 2008 03:08 AM
  [ # 14 ]

Thanks Serge, misschien is dat voor anderen interessant maar voor mij is dat net weer even te ver.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 14 mei 2008 08:48 PM
  [ # 15 ]

Bij mij is het ook door Carbalt ingebouwd, voor 1450 euro excl. BTW. Ik heb er 60.000 km tot volle tevredenheid mee gereden. Helaas legde een kapotte oliepomp de auto lam en gezien de matige koets heb ik er maar afstand van gedaan. Was een Prestige 2.5i.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook