5 van de 57
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Bandentopic "A"-alternatieven
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 september 2008 02:53 PM
  [ # 61 ]
DriverD schreef:

Beste banden achter heeft de volgende reden: De meeste chauffeurs kunnen uitbreken over de voorwielen makkelijker opvangen (door van het gas af te gaan) dan uitbreken over de achterwielen (waarbij een snelle en gedoseerde ruk aan het stuur een vereiste is).

Hmmm…. interessante visie. Zit wel iets in, maar gaat toch in tegen de gangbare visie (maar misschien wel onzin) de beste banden voor te hebben, vanwege aandrijving, maar vooral vanwege het remmen.
Bovenstaande is denk ik meer van toepassing bij een auto met een overstuurd karakter.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mathieu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 01 september 2008 03:03 PM
  [ # 62 ]

Ook een interesante site mbt banden:

http://www.citroends.de/technik/raeder/reifen/reifen.html

Groet,

Mathieu.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 01 september 2008 04:00 PM
  [ # 63 ]
Brian schreef:

Hmmm…. interessante visie. Zit wel iets in, maar gaat toch in tegen de gangbare visie (maar misschien wel onzin) de beste banden voor te hebben, vanwege aandrijving, maar vooral vanwege het remmen.

De gangbare visie is om de beste banden achter te hebben. Een goed bandenbedrijf legt, wanneer je twee nieuwe banden nodig hebt, de achterbanden voorop, en je nieuwe banden komen achter.

Het is ook best logisch als je erover nadenkt. Blokkerende wielen hebben minder weerstand dan rollende wielen. Blokkerende weielen zullen dus per definitie naar de voorkant van het voertuig slippen. En heb je dat liever met je voorbanden, of met je achterbanden Very Happy

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 september 2008 04:13 PM
  [ # 64 ]
Mathieu schreef:

Ook een interesante site mbt banden:

http://www.citroends.de/technik/raeder/reifen/reifen.html

Groet,

Mathieu.

Bedankt voor deze verwijzing, met mijn huidige kilometrage kan ik beter van idee van winterbanden afstappen, na 6 jaar zijn banden sowieso verhard en daardoor gladder dan je zou denken.
Ik besteed het geld aan vier nieuwe XASsen van dezelfde maat en wissel na drie jaar voor met achter.

Wel even sparen Surprisedops:

knuffel

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 01 september 2008 04:15 PM
  [ # 65 ]

helaas,


je voorbanden hebben de meeste grip nodig. Hier komt de meeste remkracht op en deze ’ werken’ het meest bij de bochten. Als ook nog beide doet, tegelijk dan wordt het helemaal erg. De voorbanden krijgen veel meer voor de kiezen dan de achterbanden. vooral als je voorwiel aangedreven auto hebt. Ze slijten sneller en voegen meer toe aan veiligheid.

De theorie om de beste achter te doen ken ik niet, snap ik niet en lijkt me onzinnig.

.komma

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 september 2008 04:29 PM
  [ # 66 ]

Vraag jezelf eens af: “Welke auto corrigeer ik gemakkelijker, een auto die over de voorwielen wegglijdt, of een die over de achterwielen slipt?”  Wink

Citroen!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 01 september 2008 05:26 PM
  [ # 67 ]
Dirkman schreef:

De theorie om de beste achter te doen ken ik niet, snap ik niet en lijkt me onzinnig.

Niet zo mopperen Dirkman. Je voorwielen krijgen die auto toch wel van de plek, ook al monteer je slicks. De motor drijft dit spulletje aan en of ze nou veel of weinig grip hebben, dat komt wel goed. Gaat de zaak slippen aan de voorkant, dan krijgen 9 van de 10 bestuurders dat onder controle.

Achterwielen worden niet aangedreven, hebben dus net zo veel grip als het profiel hen toestaat, zijn dus eerder aan de grens van hun wrijving en last but not least een achterwielslip met een voorwielaandrijver krijgt misschien 1 van de 10 chauffeurs goed gecorrigeerd…....

Jij mag kiezen waar je je nieuwe banden laat monteren! Wink

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 01 september 2008 05:31 PM
  [ # 68 ]

. . .mopperdemopper. . .


oops.  Mad Surprisedops:  neem t terug!

.komma

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 01 september 2008 06:08 PM
  [ # 69 ]

En als je het niet gelooft, kan je beter even googelen in plaats van roepen dat je het niet gelooft Wink

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 september 2008 06:44 PM
  [ # 70 ]
Ree schreef:

En als je het niet gelooft, kan je beter even googelen

Gedaan! En uit de verschillende bronnen en reacties op diverse fora lijkt het wel alsof dit iets van de laatste tijd is, en dat we het vroeger verkeerd hebben gedaan.
Maar dit betekent dus dat er waarschijnlijk veel auto’s ‘verkeerd om’ rijden, ik ook want ik heb achter XZX en voor XAS, Sjaak de B heeft twee verschillende Jappen achter (nog wel) en zo zullen er nog wel meer zijn.
Onder mijn XM heb ik dit voorjaar twee nieuwe voorbanden gekregen, maar de garage heeft mij niet geadviseerd de nieuwe dan maar achter te leggen en de half versleten banden van achter naar voor te verhuizen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 september 2008 06:48 PM
  [ # 71 ]

Zie hier wat Michelin er over zegt:  

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2008 08:00 PM
  [ # 72 ]

bij de meeste DSen is het dus niet relevant omdat je achter smallere banden hebt. Zorg gewoon dat de achterbanden niet verwaarloosd worden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 september 2008 10:12 PM
  [ # 73 ]

Waarom heeft de DS smallere banden achter?
Omdat de DS van nature onderstuurd is (glijdt eerst over de voorwielen weg). Om het weggedrag “neutraler” te maken, monteerde Citroën achter smallere banden, zodat de grip daar iets af nam en zo de DS minder onderstuurd werd.

Citroen!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 september 2008 11:55 PM
  [ # 74 ]
Sjaak de Bollenboer schreef:
Brian schreef:

Gedaan! En uit de verschillende bronnen en reacties op diverse fora lijkt het wel alsof dit iets van de laatste tijd is, en dat we het vroeger verkeerd hebben gedaan.
Maar dit betekent dus dat er waarschijnlijk veel auto’s ‘verkeerd om’ rijden, ik ook want ik heb achter XZX en voor XAS, Sjaak de B heeft twee verschillende Jappen achter (nog wel) en zo zullen er nog wel meer zijn.

Erger nog, ik had op mijn vorige DS 2 versleten Vredesteins liggen. Die heb ik toen (na advies op forum) achterop gelegd. Want dat maakte minder uit, die rolde toch alleen maar mee. Het is dus echt iets van de laatste tijd.

Ik ga maar snel die nieuwe XZX-en achterop leggen.  Wink

En over een tijdje weer terug wisselen, na advies van het forum Wink

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 18 maart 2011 11:31 AM
  [ # 75 ]

Ik heb onlangs 2 banden voor mijn DS besteld bij http://www.autobandenshop.nl . Het is het merk Hankook optimo k715 in de maat 185/80-15. De beide banden waren binnen 3 dagen thuis afgeleverd voor ongeveer 130 euro. Bij de plaatselijke bandenboer was ik nog een 65 euro kwijt voor omleggen en 2 nieuwe binnenbanden. Het rijdt eigenlijk boven verwachting. Ik reed hiervoor met Michelin energy saver in de maat 195/65-15 en die stuurt iets scherper. Dat zal waarschijnlijk aan de lagere bandwang liggen. Ik ben ermee grotendeels binnendoor naar Reims gereden en het stuurt, remt en veert gewoon goed, ook op een wat vochtige weg. De loadindex is 93 dus vergelijkbaar met een Michelin XVS in die maat. Misschien een alternatief voor de Vrdesteins en de dure Michelins?

Profiel  
 
 
5 van de 57
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook