44 van de 57
« Eerste  < Vorige 42 43 44 45 46 Volgende >  Laatste »
   
Bandentopic "A"-alternatieven
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 10 april 2016 10:42 PM
  [ # 646 ]

Han goedenavond,

Dat zou inderdaad eigenlijk ook wel logischer zijn. Wij hadden de voiture tot en met een deel van de achterbank tussen de passagiers in met statieven en volle sporttassen bepakt. Het weggedrag met 120 km/h was daar ook naar want normaal heeft de DS wel wat last van zijwinden maar niet van licht dweilgedrag op de kont. Althans daar heb ik eigenlijk nooit tot zelden last van gehad.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 april 2016 10:54 PM
  [ # 647 ]

Zou dat dweilen niet eerder met de banden te maken hebben?

Dat ken ik wel van de CX als ze de bandenspanning weer veel te hoog hebben gezet achter…
Over banden spanning gesproken, dat zou ook wel je probleem kunnen zijn Wink

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 11 april 2016 12:43 PM
  [ # 648 ]

Hallo Arjan goedemorgen,

Banden achter (165-65-15) staan op een spanning 2.1 bar en check ik altijd nog even als ik een lange rit boven de 500 km ga rijden. Ik krijg eigenlijk meer het ID dat het aan de hoogteregelaar achter ligt. Deze is na revisie door de mannen in Almere erg gevoelig met hoogtes analyseren.

Ik bedoel dan dat ie overgevoelig reageert op kleine hoogte verschillen. Heel erg door deinen na drempels etc. en na het contact uitgeschakeld te hebben in ruste dus nog wat LHM kwijtraken via de kleine kanaaltjes om de rijhoogte iets lager te krijgen. Doet ie voor ook wel hoor in ruste na uitschakelen contact en na het uitstappen maar veel geleidelijker zoals het eigenlijk min of meer hoort te zijn.

Achter is het echt super gevoelig en dan volgeladen met bagage en vier volwassenen zet ik de wagen eigenlijk altijd 1 stand boven de normale rijhoogte en dan is meneer of mevrouw de regelaar al helemaal gevoelig. Continu bij elk kleine oneffenheid in de weg overactief op reageren.

Ik heb de mannen in Almere al maanden terug over dit gesproken en ik ga hem binnenkort weer even omwisselen voor mijn eigen oude en nu gereviseerde regelaar en dan gaat ie er weer onder. Zal ik dan vermoedelijk wel weer moeten afstellen op de achteras maar goed daar kan ik als ik de plaat net iets onder de LPG tank vandaan schuif op zich wel redelijk goed bij.

Word dus vervolgd.

Groetjes.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 april 2016 01:39 PM
  [ # 649 ]

I’m lost…. Bestelwagenbandjes, rijden in de 1e verhoogde rijstand, een hoogteregelaar met kuren….geen wonder dat dat ding gaat dweilen zou ik zeggen….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 april 2016 01:51 PM
  [ # 650 ]

Dat volg ik ook even niet waarom je een lange rit in de verhoogde stand zou willen rijden…

Qua banden spanning, bij mijn DS (IE) moet er achter 1.8 bar in uit mijn hoofd.
Jij heb 2.1 en waarschijnlijk veel stuggere wangen, dat kan de boel nooit tegen goede komen.
Rond de 2.1 hoort normaal aan de voorkant, welke spanning heb je er daar op staan?


Kijk maar naar een CX, “normale” 14 inch banden zitten rond de 2.0 bar aan de achterkant.
TRXen met stijvere wangen horen op 1.5 bar aan de achterkant. Een Prestige zelfs 1.4.
Als ik met mijn CX ga rijden met 1.7 of hoger gaat het ook dweilen…

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 april 2016 05:50 PM
  [ # 651 ]
Goddess’71 schreef:

De Michelin agillissen zijn dan ook zoals ik reeds eerder al berichtte puur als potientele vervanger en als testband door mij verkozen omdat deze heel lang mee gaan en het dichts bij de originele maten van de originele omtrek van de XVS’en komen waardoor ik een precieze kilometerteller afwijking van 10 km/h overhoudt.

Ik weet niet hoe je dat hebt uitgerekend, want het snelheidsverschil zou in procenten moeten zijn en niet in een ‘vast’ km/h verschil.  Zou de DS dan al 10km/h aangeven als je stilstaat?

Goddess’71 schreef:

Met een contante snelheid van 110 en 120 verbruik ik met de banden wel degelijk wat meer brandstof dan met de originele XVS’en.

Haalde ik op dit soort lange afstands ritten voorheen een verbruik van 1 op 8, nu ligt dat gemiddelde met de zwaardere Agillissen zo rond de 1 op 7.3

Een verbruiksvergelijk gaat niet goed als je daarbij de snelheid en afstand van je teller gebruikt. Bij een Agilis (kleinere omtrek) zal je namelijk bij een zelfde tellersnelheid in werkelijkheid langzamer rijden. Als je volgens de teller een zelfde afstand aflegt is die in werkelijkheid dus korter. Dit lijkt tegen elkaar weg te vallen, maar met de Agilis en onder gelijke GPS waarden rijd je wel met een hoger toerental t.o.v. de XVS:
Voor een gelijke (GPS) afstand bij gelijke (GPS) snelheid moet de Agilis 2% meer wielomwentelingen maken, dus maakt de motor meer toeren. (De teller zal ook een hogere snelheid aangeven dan bij de XVS) Nu geeft het 2% hogere toerental niet per definitie ook 2% meer verbruik (in absolute zin) want het geeft ook meer koppel dus per saldo zal het verbruik (in absolute zin) niet zo hoog zijn als de 2% omtrekverschil. (Wel meer geluid en meer motorslijtage (?) maar dan ook weer betere koeling) Daarentegen zal de grotere breedte van de band, 195 ipv 185 en dat is ruim 5%, wel van invloed zijn op het verbruik evenals de rolweerstand door profiel, bandendruk, etc.

En de belading natuurlijk, was die in beide gevallen gelijk?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 12 april 2016 10:27 AM
  [ # 652 ]
Arjan Verkade schreef:

Dat volg ik ook even niet waarom je een lange rit in de verhoogde stand zou willen rijden…

Rij eigenlijk altijd in 1 stand hoger bij grote belading. Dan heb ik naar mijn gevoel iets minder door deining.

Qua banden spanning, bij mijn DS (IE) moet er achter 1.8 bar in uit mijn hoofd.
Jij heb 2.1 en waarschijnlijk veel stuggere wangen, dat kan de boel nooit tegen goede komen.
Rond de 2.1 hoort normaal aan de voorkant, welke spanning heb je er daar op staan?

Ik heb altijd 1.9 achter gedaan en 2.1 voor in oude XVS situatie. Met die Agilissen ben ik aan het experimenteren geweest wat het lekkerste veert. Dat blijkt 2.1 bar geijkt te zijn. Ik hoef eigenlijk helemaal geen lucht meer toe te voegen want ze blijven langdurig goed op spanning en onderweg is de apparatuur vaak niet geijkt dus dan krijg ik al snel te veel of te weinig lucht in die banden dus dan doe ik alleen achter.

Achter heb ik dus duidelijk te veel lucht in de banden zitten dus dat ga ik even veranderen net als de regelaar op de achteras.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 12 april 2016 10:37 AM
  [ # 653 ]
camemBert schreef:
Goddess’71 schreef:

De Michelin agillissen zijn dan ook zoals ik reeds eerder al berichtte puur als potientele vervanger en als testband door mij verkozen omdat deze heel lang mee gaan en het dichts bij de originele maten van de originele omtrek van de XVS’en komen waardoor ik een precieze kilometerteller afwijking van 10 km/h overhoudt.

Ik weet niet hoe je dat hebt uitgerekend, want het snelheidsverschil zou in procenten moeten zijn en niet in een ‘vast’ km/h verschil.  Zou de DS dan al 10km/h aangeven als je stilstaat?

Goddess’71 schreef:

Met een contante snelheid van 110 en 120 verbruik ik met de banden wel degelijk wat meer brandstof dan met de originele XVS’en.

Haalde ik op dit soort lange afstands ritten voorheen een verbruik van 1 op 8, nu ligt dat gemiddelde met de zwaardere Agillissen zo rond de 1 op 7.3

Een verbruiksvergelijk gaat niet goed als je daarbij de snelheid en afstand van je teller gebruikt. Bij een Agilis (kleinere omtrek) zal je namelijk bij een zelfde tellersnelheid in werkelijkheid langzamer rijden. Als je volgens de teller een zelfde afstand aflegt is die in werkelijkheid dus korter. Dit lijkt tegen elkaar weg te vallen, maar met de Agilis en onder gelijke GPS waarden rijd je wel met een hoger toerental t.o.v. de XVS:
Voor een gelijke (GPS) afstand bij gelijke (GPS) snelheid moet de Agilis 2% meer wielomwentelingen maken, dus maakt de motor meer toeren. (De teller zal ook een hogere snelheid aangeven dan bij de XVS) Nu geeft het 2% hogere toerental niet per definitie ook 2% meer verbruik (in absolute zin) want het geeft ook meer koppel dus per saldo zal het verbruik (in absolute zin) niet zo hoog zijn als de 2% omtrekverschil. (Wel meer geluid en meer motorslijtage (?) maar dan ook weer betere koeling) Daarentegen zal de grotere breedte van de band, 195 ipv 185 en dat is ruim 5%, wel van invloed zijn op het verbruik evenals de rolweerstand door profiel, bandendruk, etc.

En de belading natuurlijk, was die in beide gevallen gelijk?


Camembert goedemorgen,

Aannemelijk verhaal dat zeker! Ik heb onlangs problemen met de kilometerkabel gehad. De oude brak aan de bak kant af en heb een nieuwe gehaald. Na montage bleek deze ineens behoorlijk gevoelig. Zowel de toerenteller als de snelheidsmeter blijven op snelheden boven de 100 KM/h af en toe terugvallen. Onrustig zijn ze. Nou kan dat verschillende oorzaken hebben en heb de nieuwe kabel opnieuw aan de bak zijde losgehaald en ingevet. Probleem is daarna grotendeels verholpen waarna ze nu nog steeds lichtelijk op hogere snelheden wat onrustig zijn echter al veel en veel minder.

Ik heb volgens de GPS met die Agilissen een precieze afwijking van 10 KM/H naar boven. Dus bij 120 rijdt ik op de teller 130.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 12 april 2016 10:46 AM
  [ # 654 ]
Arjan Verkade schreef:

Zou dat dweilen niet eerder met de banden te maken hebben?

Dat ken ik wel van de CX als ze de bandenspanning weer veel te hoog hebben gezet achter…
Over banden spanning gesproken, dat zou ook wel je probleem kunnen zijn Wink

Hallo Arjan,

Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat er te veel lucht op de achterzijde aanwezig is. Het dweilgedrag doet zich dan ook echt uitsluitend voor bij volle belading met zowel bagage als met passagiers en vanaf hogere snelheden (boven de 100 KM/H) Aan de voorzijde is er helemaal niets te merken van afwijkend zoek en of dweil gedrag.

Groeten, Wouter

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 april 2016 03:01 PM
  [ # 655 ]
Goddess’71 schreef:

Zowel de toerenteller als de snelheidsmeter blijven op snelheden boven de 100 KM/h af en toe terugvallen. Onrustig zijn ze.

Dat ze beiden ‘terugvallen’ moet toeval zijn: de km teller wordt mechanisch aangedreven door de km tellerkabel, maar de toerenteller zet de contactpunten electronisch om naar een wijzerstand.
De snelheidsmeter blijkt het nu beter te doen, maar de toerenteller (nog) niet. Check dan even dit circuit naar de bobine.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 april 2016 03:41 PM
  [ # 656 ]

Waarom zet je hem trouwens een standje hoger bij veel belading? De hoogteregelaar houdt hem altijd op dezelfde hoogte.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 12 april 2016 10:42 PM
  [ # 657 ]

Ik ben Belg maar overweeg een DS aan te kopen in Nederland, die nu voorzien is van Federal banden 185R15 banden rondom. Kan iemand mij zeggen of ik hiermee door de Belgische autokeuring geraak?
Ik weet dat het geen Michelins zijn, deze hebben ook mijn voorkeur, maar als ik meteen 4 als nieuwe banden moet kopen heeft dat wel consequenties naar budget.

De snelheidsindex van deze band zou R zijn (170km/u), terwijl de topsnelheid van de wagen, een DS21H carburateur uit 1971, hoger is? En dus niet door de Belgische keuring wordt aanvaard?

Klopt dit?

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 april 2016 11:13 AM
  [ # 658 ]
camemBert schreef:
Goddess’71 schreef:

Zowel de toerenteller als de snelheidsmeter blijven op snelheden boven de 100 KM/h af en toe terugvallen. Onrustig zijn ze.

Dat ze beiden ‘terugvallen’ moet toeval zijn: de km teller wordt mechanisch aangedreven door de km tellerkabel, maar de toerenteller zet de contactpunten electronisch om naar een wijzerstand.
De snelheidsmeter blijkt het nu beter te doen, maar de toerenteller (nog) niet. Check dan even dit circuit naar de bobine.

Camenbert goedemorgen,

Dank voor deze suggestie. Ik heb nog niet zo lang geleden 123 gemonteerd. De toerenteller valt maar net ietsjes terug en corrigeert eigenlijk gelijk weer naar de juiste waarde. Als de wagen echt goed warm is dan wil die heel en dan bedoel ik ook echt heel soms tijdens het rijden 1 maal overslaan en dat komt heel waarschijnlijk bij de ontsteking vandaan. Dit doet ie dan 1 maal en dan is het klaar en dan heb ik soms maanden geen last meer. Heel vreemd. Kan er mee te maken hebben.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 april 2016 11:17 AM
  [ # 659 ]
jantje1948 schreef:

Waarom zet je hem trouwens een standje hoger bij veel belading? De hoogteregelaar houdt hem altijd op dezelfde hoogte.

Hallo Jantje,

Ik doe dit puur bij volle belading om de vering ietsjes stugger te krijgen. Wellicht persoonlijk maar het voelt op 1 stand hoger alsof de vering dan net ietsjes minder soepeler deint.

Ik heb over het dweilgedrag en de gevoelige hoogteregelaar achter een uur lang met forummer Leeuwis aan de lijn gehangen. Ik ga de nogmaals de speling op het asje van de regelaar checken of deze niet te strak staat afgesteld.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 23 april 2016 05:25 PM
  [ # 660 ]

Heeft er toevallig al ervaring met het zwart maken van whitewall Nankang Retro tyres? Kwam toevallig vandaag een DS tegen met Nankang voorbanden en dan ga je je toch afvragen of het belangrijk is om originele banden te hebben, gezien de Nankang banden zeker niet misstaan.

Heb mij een beetje zitten verdiepen in Michelin en Nankang banden en het prijs verschil is echt enorm.

5x 180&165; Michelin XAS totaal €1260,-
5x 185&165; Nankang Retro totaal €645,-
(prijzen zijn inclusief binnenbanden en montage)

p.s. Het viel me op dat Michelin XAS 155 een stuk prijziger is dan de XAS 165. Je zou toch anders om verwachten…

Profiel  
 
 
44 van de 57
« Eerste  < Vorige 42 43 44 45 46 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook