3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
problemen EB6V/egmv/bmp?
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 18 augustus 2008 02:04 PM
  [ # 31 ]

Re: Schakelproblemen etc.

Gunther schreef:
vrerom schreef:

De koplampen moesten beiden na 16.000 kms en bij continu gebruik al vervangen worden. De garage gaf aan dat we maar niet met de lichten aan moesten rijden…

Surprisedfftopic
Veel hangt ook af van de kwaliteit en ik denk ook van wat je rijdt (veel autostrade, korter/lange ritten, sportief/gezapig enz.). Zo had ik en een collega, beide een identieke Ford Focus, enig verschil was de kleur, beide zonder continu branden van de lichten. Ik heb in totaal 3 of 4 lampjes (1 voor remlicht, en andere allemaal dimlicht) moeten vervangen op bijna 100000 km. De collega heeft makkelijk 15 lampjes of meer op zijn 150000 km vervangen, meestal dimlicht ook.
Voorlopig hebben we met de GC4P nu 15000 km gereden, en nog geen lampje stuk, we rijden dan ook niet met appelverlichting, en de schakelaar op ‘auto’.

IK heb nu 19000 km, en ik zet gewoon de verlichting op AUTO.
Maar tijdens de wintermaanden (november tot maart) is het nog te donkersmorgens en savonds , en brandt de verlichting altijd bij mij

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 18 augustus 2008 05:31 PM
  [ # 32 ]
picassoke schreef:

Heb ik ook, ik veronderstel dat het normaal is.
Als je de versnelling inschakeld met een manuele bak hoor je dat soms ook.

Ik heb de laatste tijd ook geen problemen gehad met de bak, hij werkt prima.
Wel heb ik nu dat hij op vlakke weg bij 70-75 km/h naar de 6 schakelt, en dit heeft de 2.0 HDI niet graag. Dus begint hij duidelijk te brommen tegen die snelheid.
Ik heb dit al van in het begin, en na een softwareupdate is het een tijdje weggeweest maar nu is het terug.
Zal mss aan het zelflerend vermogen van de bak liggen.

Dus er zijn 2 mogelijheden, of sneller rijden, of gewoon in M zetten en teruggaan naar de 5e versnelling.
Ik denk dat de 1.6 HDI hier minder last van heeft.

Bij de 1.6HDI heb je dat inderdaad niet bij 70-75km bij gewone weg, misschien wel bij een sterke helling, wel merk ik, wanneer je bijvoorbeeld 75 km/u rijdt,en er komt een flauwe bocht, en je laat uitbollen tot 65km/u (valt dagelijks voor naar het werk), de bak nog steeds in 6 blijft, en dan heb je ook gebrom, vanaf het moment dat je beneden de 1500 rpm zit is dit, soms schakelt de bak dus niet snel genoeg terug en blijf je laag in toeren, merk je toch wel aan het optrekken na de bocht en dus het gebrom. Ik schakel dan terug naar 5(ik rij altijd in A), je moet de schakelaar niet in M zetten, in A gaat dat ook. Wink

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 18 augustus 2008 06:52 PM
  [ # 33 ]
Gunther schreef:
picassoke schreef:

Heb ik ook, ik veronderstel dat het normaal is.
Als je de versnelling inschakeld met een manuele bak hoor je dat soms ook.

Ik heb de laatste tijd ook geen problemen gehad met de bak, hij werkt prima.
Wel heb ik nu dat hij op vlakke weg bij 70-75 km/h naar de 6 schakelt, en dit heeft de 2.0 HDI niet graag. Dus begint hij duidelijk te brommen tegen die snelheid.
Ik heb dit al van in het begin, en na een softwareupdate is het een tijdje weggeweest maar nu is het terug.
Zal mss aan het zelflerend vermogen van de bak liggen.

Dus er zijn 2 mogelijheden, of sneller rijden, of gewoon in M zetten en teruggaan naar de 5e versnelling.
Ik denk dat de 1.6 HDI hier minder last van heeft.

Bij de 1.6HDI heb je dat inderdaad niet bij 70-75km bij gewone weg, misschien wel bij een sterke helling, wel merk ik, wanneer je bijvoorbeeld 75 km/u rijdt,en er komt een flauwe bocht, en je laat uitbollen tot 65km/u (valt dagelijks voor naar het werk), de bak nog steeds in 6 blijft, en dan heb je ook gebrom, vanaf het moment dat je beneden de 1500 rpm zit is dit, soms schakelt de bak dus niet snel genoeg terug en blijf je laag in toeren, merk je toch wel aan het optrekken na de bocht en dus het gebrom. Ik schakel dan terug naar 5(ik rij altijd in A), je moet de schakelaar niet in M zetten, in A gaat dat ook. Wink

Je kan idd even terug schakelen naar de 5 maar na een aantal seconden (30?) schakelt hij dan opnieuw naar de 6e versnelling, en zo kan je bezig blijven.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 19 augustus 2008 12:30 PM
  [ # 34 ]
picassoke schreef:

Je kan idd even terug schakelen naar de 5 maar na een aantal seconden (30?) schakelt hij dan opnieuw naar de 6e versnelling, en zo kan je bezig blijven.

Dat heb ik nog niet voorgehad, als ik zelf terug schakel, bijvoorbeeld op een baan waar 70 mag. Als ik dan bijvoorbeeld naar 5 heb geschakeld, bij 70 km/u, zal hij pas terug in 6 gaan als ik boven de 75 a 80 km/u ga, dus geen gebrom.
Wel is het zo, dat een aantal seconden (20 of 30?) na het manueel terug schakelen, en je optrekt, de bak langer in de 5 blijft hangen, alvorens naar 6 te schakelen, de eerste seconden kan het gerust voorvallen dat je tot 100 doortrekt, en dan pas wordt geschakeld naar 6.
huh De afstelling voor schakelen bij een bepaald km/u zou eigenlijk voor de 2.0HDI hoger moeten zijn dan bij de 1.6HDI mijn inziens, sinds die toch een iets andere verhouding heeft, bij 120km/u rijdt de 2.0HDI immers 500rpm ongeveer minder is me ooit verteld. Ik kan me inbeelden dat je een gebrom krijgt bij 70-75km/u als die afstelling niet verschilt van de 1.6HDI en je dus in 6 zit (bij waarschijnlijk 1500rpm of iets lager), dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde gebrom als de 1.6HDI bij 65km/u heeft veronderstel ik dan.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 19 augustus 2008 04:47 PM
  [ # 35 ]

Dat van dat blijven hangen heeft er mee te maken dat de wagen nadien opnieuw opschakelt naar 6e versnelling.

Als ik bvb 75 km/h rij, dan schakelt hij door naar 6e versnelling: resultaat een brom hoorbaar omdat de motor te lage toeren draait (1500 tr/min)
Dus schakel ik terug naar 5e en het is weer stil (motor draait rond de 2000 tr/min)
Maar na 20-30 seconden neemt de electronica het opnieuw over: resultaat hij schakelt terug naar 6e en opnieuw die brom.
Trouwens het is zo bij alle versnelling, zo rond de 1500 tr/min is er steeds een brom hoorbaar. Daarboven gaat het weg , eronder ook.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
vrerom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-08-2008

Gepost: 01 september 2008 07:58 PM
  [ # 36 ]

EBV6 schakelproblemen en cruis-control problemen

Net retour van een paar dagen la Douce France. De auto is ook net retour van de zoveelste “reparatie”. Het laatste was een probleem met de cruise-control; op vlakke stukken schakelde deze zichzelf meerdere keren uit en was niet te activeren anders dan de regelaar weer in neutral te zetten en weer aan te zetten. Volgens de dealer alles nu in orde; ze hadden het probleem in de computer gevonden. Vreemd dat zij de schakelproblemen niet kunnen terugvinden…..
Helaas…in Frankrijk gebeurde het hele spel weer meerdere malen. Het lijkt dus niet een relais-probleempje, maar ik wijd dit aan één der zes computers. Tevens maakt de auto bij langere afstanden en een hogee snelheid (ca. 115-135 kms/uur) een hoog piepend geluid alsof het testbeeld van de TV op de achtergrond aanstaat.

Ik ben dus geinteresseerd in gelijkgestemden over deze problemen; wellicht kan ik de dealer dan uitleggen waar het probleem vandaan komt, want zij schijnen het niet te kunnen vinden.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 01 september 2008 09:06 PM
  [ # 37 ]

Re: EBV6 schakelproblemen en cruis-control problemen

vrerom schreef:

Net retour van een paar dagen la Douce France. De auto is ook net retour van de zoveelste “reparatie”. Het laatste was een probleem met de cruise-control; op vlakke stukken schakelde deze zichzelf meerdere keren uit en was niet te activeren anders dan de regelaar weer in neutral te zetten en weer aan te zetten. Volgens de dealer alles nu in orde; ze hadden het probleem in de computer gevonden. Vreemd dat zij de schakelproblemen niet kunnen terugvinden…..
Helaas…in Frankrijk gebeurde het hele spel weer meerdere malen. Het lijkt dus niet een relais-probleempje, maar ik wijd dit aan één der zes computers. Tevens maakt de auto bij langere afstanden en een hogee snelheid (ca. 115-135 kms/uur) een hoog piepend geluid alsof het testbeeld van de TV op de achtergrond aanstaat.

Ik ben dus geinteresseerd in gelijkgestemden over deze problemen; wellicht kan ik de dealer dan uitleggen waar het probleem vandaan komt, want zij schijnen het niet te kunnen vinden.

Wat mij vooral opvalt is dat er hoofdzakelijk veel problemen optreden bij de C4 (Grand) Picasso icm met de 2.0 benzine.

Bij de diesels hoor je zelden over problemen, of het zijn vrij kleine problemen. Die meestal eenvoudig en goed opgelost worden.
Terwijl er verschillende 2.0 benzine’s krom gaan onder de problemen op dit forum

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Caysee
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 386
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 02 september 2008 12:53 AM
  [ # 38 ]

Ik moet het afkloppen (Nederlands bijgeloof), maar behalve het gezeur met de voorruit mag ik, buiten wat kleine zaken, niet klagen over de 2.0 benzine in combinatie met de ‘echte’ automaat.
Het loopt als een trein, lust wel een slokje in vergelijking met dezelfde motor en bak in mijn C5, maar al met al valt het allemaal wel mee.
Ben wel van mening dat ik beter een tijdje had kunnen wachten op de C5 Tourer, maar gedane zaken nemen geen keer.

Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 02 september 2008 12:09 PM
  [ # 39 ]

Ik ben ook in het gelukkige bezit van een 2.0, weliswaar op lpg en met de onvolprezen EB6V. Heb er inmiddels 19.000 km. opzitten in 7 maanden. Het volgende is voorgevallen in die tijd:

Km-stand Bijzonderheden

2.872 gas-installatie uitgevallen, gereset door dealer
9.919 emissie-storing, aanpassing aan lpg-toevoerleiding door dealer
11.174 dimlicht links (H7) kapot
17.413 dimlicht rechts (H7) kapot

Het valt nogal mee dus. Ook het verbruik blijft dalen: van 1 op 8 in het begin naar 1 op 9,5 tegenwoordig. Of ben ik toch rustiger gaan rijden door de heilzame werking van het Citroen-gevoel?  Laughing
De verlichting staat bij mij trouwens altijd aan, dus dat zal het lampen-verbruik wel verklaren. Ook van de gemelde problemen met de achterste stoeltjes op rij 3 heb ik geen last, terwijl ze toch een aantal malen per week op- en neergeklapt worden. Het enige waar ik een probleem mee heb is het optrekken terwijl de wagen langzaam uitrolt naar een kruising. Dat is net het moment waarop de EB6V terugschakelt van 2 naar 1. Je geeft gas maar er gebeurt dan 2-3 seconden niets. Maar goed, bij het file-rijden maakt-ie alles weer goed.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 02 september 2008 12:28 PM
  [ # 40 ]
jhvink schreef:

Het enige waar ik een probleem mee heb is het optrekken terwijl de wagen langzaam uitrolt naar een kruising. Dat is net het moment waarop de EB6V terugschakelt van 2 naar 1. Je geeft gas maar er gebeurt dan 2-3 seconden niets. Maar goed, bij het file-rijden maakt-ie alles weer goed.

Idd, dit herken ik ook.
Duurt even, en dit is erg irritant op bvb een rondpunt, of een kruising.
Verder komt de koppeling dan erg brutaal op, toch bij mijn 2.0hdi.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
AF1965
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 21-02-2007

Gepost: 03 september 2008 12:09 AM
  [ # 41 ]

Ik herken de nodige zaken die benoemd worden over de EBV.
Schakelt regelmatig met een klap van N naar A(utomatisch). Daarnaast heb het gevoel dat de koppeling eerst slipt voordat deze aangrijpt. Dit laatste met name als je vanaf 2000 toeren iets meer gas geeft. 1x keer stond de hendel in R maar er gebeurde niets toe ik gas gaf. Tevens gebeurd regelmatig dat in de stand A de bak niet van 1 naar 2 schakelt. Dit moet dan handmatig of extreem lang door rijden en dan gaat het wel.

Dit is maar een klein onderdeel van de problemen met de GC4P. Toen ik bij een onderhoudsbeurt alle punten die niet goed waren wilde aangeven melde de man achter de balie dat er niet meer in zijn systeem paste en moesten er aparte aantekeningen gemaakt worden. Echt een hele grote teleurstelling van € 35.000,-. Suc6 diegene die hem prive gekocht hebben.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 03 september 2008 12:43 AM
  [ # 42 ]
AF1965 schreef:

Ik herken de nodige zaken die benoemd worden over de EBV.
Schakelt regelmatig met een klap van N naar A(utomatisch). Daarnaast heb het gevoel dat de koppeling eerst slipt voordat deze aangrijpt. Dit laatste met name als je vanaf 2000 toeren iets meer gas geeft. 1x keer stond de hendel in R maar er gebeurde niets toe ik gas gaf. Tevens gebeurd regelmatig dat in de stand A de bak niet van 1 naar 2 schakelt. Dit moet dan handmatig of extreem lang door rijden en dan gaat het wel.

Dit is maar een klein onderdeel van de problemen met de GC4P. Toen ik bij een onderhoudsbeurt alle punten die niet goed waren wilde aangeven melde de man achter de balie dat er niet meer in zijn systeem paste en moesten er aparte aantekeningen gemaakt worden. Echt een hele grote teleurstelling van € 35.000,-. Suc6 diegene die hem prive gekocht hebben.

Nou dit herken ik absoluut niet. Per saldo ben ik positief over de EB6V.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 03 september 2008 01:24 AM
  [ # 43 ]
jhvink schreef:
AF1965 schreef:

Ik herken de nodige zaken die benoemd worden over de EBV.
Schakelt regelmatig met een klap van N naar A(utomatisch). Daarnaast heb het gevoel dat de koppeling eerst slipt voordat deze aangrijpt. Dit laatste met name als je vanaf 2000 toeren iets meer gas geeft. 1x keer stond de hendel in R maar er gebeurde niets toe ik gas gaf. Tevens gebeurd regelmatig dat in de stand A de bak niet van 1 naar 2 schakelt. Dit moet dan handmatig of extreem lang door rijden en dan gaat het wel.

Dit is maar een klein onderdeel van de problemen met de GC4P. Toen ik bij een onderhoudsbeurt alle punten die niet goed waren wilde aangeven melde de man achter de balie dat er niet meer in zijn systeem paste en moesten er aparte aantekeningen gemaakt worden. Echt een hele grote teleurstelling van € 35.000,-. Suc6 diegene die hem prive gekocht hebben.

Nou dit herken ik absoluut niet. Per saldo ben ik positief over de EB6V.

Ik ook, al had ik de indruk dat de bak bij de 1.6HDI beter (lees vloeiender) werkte.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 03 september 2008 08:33 PM
  [ # 44 ]

Ik ben ook héél tevreden over de bak.
Niet dat het perfect is, want:
- heel soms schakelt ie niet op, blijft een tijdje hangen in lage versnelling, ook al heb je maar rustig opgetrokken.
-hij mag van mij bij rustig optrekken nog wel wat eerder opschakelen, doe ik dan ook vaak handmatig

Maar ja bij een handbak:
- maak ik soms een schakelfout (tanden poetsen)
- heb ik soms geen hand vrij om te schakelen omdat ik andere dingen belangrijker vind
- wordt ik moe van koppelen en schakelen in file of stad
- kom ik soms in verkeerde versnelling uit de bocht

Hé, die EBV6 is zo gek nog niet: niet heel duur en wel zo zuinig als een handgeschakelde. Wat wil je nou nog meer?

Wel lijken er exemplarisch nogal verschillen waardoor verschillende rijders ook heel anders denken over hun EBV6 busje. Hier geen problemen met koppeling/toerental, bruusk van N naar A, etc.

Wel nog dit:
bij ‘kick down’ in “A"vind ik dat ie net zo snel en bruut moet schakelen als wanneer je in “N” wegrijdt met ESP uitgeschakeld.
Kick down betekent naar mijn mening niet alleen terugschakelen, maar ook alle pony’s zo snel mogelijk de sporen geven, dan is rustig en soepel niet zo op z’n plaats denk ik. Zou met een herprogrammering toch mogelijk moeten zijn!

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 03 september 2008 09:42 PM
  [ # 45 ]

Daar kan ik me grootendeels bij aansluiten, ik ben ook best tevreden op die paar kleine puntjes na.
- schokken in file
- vrij laat opschakelen
-soms twijfelen tussen 1 en 2 (waardoor soms enkele seconden niks gebeurd)

De laatste tijd rij ik wel meer in M, en schakel ik zelf op(zo rond de 2000-2250 rpm) dan blijft het lekker stil, en is de motor aangenaam zacht.
Hierboven wordt hij toch ruwer, en dat vind ik minder aangenaam.

De sturing tenslotte van de EBV6 is goed te noemen. (terugschakelen bij remmen, versnelling aanhouden,....)

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook