











































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De lamp brand altijd, zelfs als de auto alleen op het contact staat
Ik had ergens al iets gezien van die relais onder het wiel al een keer opgetilt.
Maar kon ze nog niet vinden.
Als het ABS lampje continu brandt, is de kans heel groot dat het in één van de stekkerverbindingen zit. Schoonmaken is dan de oplossing. Te beginnen met die onder het reservewiel…
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Re: abs
cx25gtit2 schreef:mijne gelukkig geen storing. hoef ik dat niet na te lopen.
Je lampje is toch niet stuk, hè?
Zit er geen rommel op je sensoren/aandrijfas ?
Voor zover ik weet is het abs systeem van de cx hetzelfde als van de bx. Dit is een schema van dat systeem, compleet met weerstanden en voltages die je zou moeten meten, en de mogelijke redenen waarom het waarschuwingslampje gaat branden.
Succes,
JM












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@ BxBandit
Thanx voor de foto’s!
Met het schema net maar eens gaan kijken.
Alle pinnen zoals op link 1 staat aangeven zo zitten de pinnen ook op mijn stekker.
Ik heb alle 4 de stekker naar de sensoren los gehad en daar gemeten.
Alle 4 de waarden van de sensoren liggen tussen 1015 en 1030 ohm, dat lijkt me zeer netjes
Met de tip van ray in mijn achterhoofd dat als het lampje constant brand en de sensoren voorlopig goed lijken te zijn maar onder het reservewiel verder gaan zoeken
Overzicht na het verwijderen van het wiel en de plaat waar het wiel op rust.
Dat lijkt aan elkaar te moeten zitten?
Op de volgende foto je dat de unit veel lager ligt.
Recht op de foto zie je duidelijk hoogte verschil tussen de 2 ronde vlakken.
Onderaan de unit zitten nog 2 van deze bevestigingspunten, ook hier ligt de unit lager.
Hij lijkt eigenlijk alleen nog op zijn plek te blijven door de ABS leidingen.
Achterkant van de unit, vanaf het schutbord genomen.
Stekker even van de unit los gehaald, de pinnen zien er als nieuw uit als ik de stekker los haal.
Het lijkt er dus op dat de ABS unit los hangt. Maar hij is eigenlijk niet op zijn orginele plek te krijgen zonder kracht te zetten op de leidingen die er aan zitten. Ik heb geen kracht gezet, want ik weet niet of die leidingen wat kunnen hebben of juist heel kwetsbaar zijn
De daadwerkelijke relais nog niet tegen gekomen eigenlijk
Op de 1ste foto,zie je links boven 2x een relais.
Gr Raymond
Het was een cx of niks












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké zat ook al naar die foto te kijken
Dan daar ook maar eens naar de stekkers kijken of dat allemaal nog fatsoenlijk is
Arjan Verkade schreef:@ BxBandit
Thanx voor de foto’s!Met het schema net maar eens gaan kijken.
Alle pinnen zoals op link 1 staat aangeven zo zitten de pinnen ook op mijn stekker.Ik heb alle 4 de stekker naar de sensoren los gehad en daar gemeten.
Alle 4 de waarden van de sensoren liggen tussen 1015 en 1030 ohm, dat lijkt me zeer netjes
Graag gedaan!
Ik zou je toch ook aanraden de grote stekker bij de computer los te halen en daar alles te meten. Dan weet je zeker dat er 12V is, en dat het hydraulisch controleblok ook de juiste weerstand geeft. Als er geen 12V op het systeem staat dan brandt het lampje namelijk wel…
Er zou natuurlijk ook een draadbreuk in de kabelboom kunnen zitten, dat weet je alleen als je op de stekker meet. Bij was dat het probleem, indertijd.
Mooie auto trouwens












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oke, gaan we daar ook nog even mee aan de slag.
Maar dat het hele appartaat scheeft hangt zint me ook nog niet…
Net even bij de relais gekeken
De contactpunten zijn niet verroest, maar wel wat zwartig van het vuil.
Denk voor de zekerheid maar eens wat contactspray kopen, eens kijken of dat wat helpt.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo net even bij de relais bezig geweest met contact spray en de pinnen zo schoon mogelijk gemaakt.
Maar heleaas nog geen resultaat…
De computer krijg in elk geval spanning, dat heb ik op de stekker gemeten onder de achterbank.
Ik heb de relais er nu helemaal uit gehaald, en nu brandt het lampje niet meer…
Betekend dit dat het probleem in de relais zit?
Je zou zeggen als je een iets verwijderd dat dan jusit het lampje zou moeten branden..
Arjan Verkade schreef:Zo net even bij de relais bezig geweest met contact spray en de pinnen zo schoon mogelijk gemaakt.
Maar heleaas nog geen resultaat…De computer krijg in elk geval spanning, dat heb ik op de stekker gemeten onder de achterbank.
Ik heb de relais er nu helemaal uit gehaald, en nu brandt het lampje niet meer…
![]()
Betekend dit dat het probleem in de relais zit?Je zou zeggen als je een iets verwijderd dat dan jusit het lampje zou moeten branden..
Volgens mij krijgt het lampje aarde via dat relais (756 op schema). Als de computer vind dat alles goed is schakelt deze dan het relais om, waardoor de aarde wordt onderbroken en het lampje uit gaat. Dus als het relais ontbreekt is er ook geen aarde op het lampje en brandt het niet.
Als je contact maakt, zie je het lampje dan een pietsie flikkeren gedurende een paar seconden? Dat gebeurt nl. tijdens de zelf-diagnose. Als ‘ie helemaal strak blijft branden zonder enig lichter en donkerder worden zou het ook zomaar je computer kunnen zijn. Je moet ahw aan het lampje kunnen zien dat de computer de boel aan het checken is. Dus niet zozeer knipperen, maar een subtiele verandering in lichtsterkte.
Hier kun je het op zien:
http://complicated.net/sta42940.avi
Je ziet het lampje twee keer kort iets minder fel gaan branden.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lampje geeft geen enkele knipper, net denk zo’n 10 keer probeert op contact te zetten en weer af.
Conclusie, ik moet op zoek naar een testcomputer denk ik












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is een computer van een BX (16v?) hetzelfde?
Arjan Verkade schreef:Is een computer van een BX (16v?) hetzelfde?
Ik weet het niet voor 100% zeker. Er staat in elk geval op:
ATE 322 005
91 537 75989