






















Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Pascal schreef:Keuzes,keuzes…
Persoonlijk vind ik de C5 (I & II) wat tegenvallen qua veercomfort: drempeltjes kunnen niet zo hard genomen worden als ik dat gewend ben in m’n DSuper of CX..
Comfort is goed, maar de XM is stukken beter.Dus, als je van sleutelen niet vies bent en je beurs laat het toe, ga voor een XM: zeldzamer, mooier, comfortabeler.
Need I say more?
Idem.
Ik heb wel mijn Comfort zetels vervangen voor type 2 stoffen vsx zetels
en ik heb nog nooit zo lekker gezeten , voor mij geen andere wagen meer dan een XM, zo lang ik haar kan onderhouden/betalen natuurlijk.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
McDean schreef:Xsara Coupe schreef:Zit je onder de plak Daan?
![]()
![]()
Xsara Coupe
hoezo???
![]()
Ach met een xantia V6 als toekomst zicht kan ik prima leven
Lien wil graag een automaat op den duur, prima maar dan wel met een V6
maar voorlopig de 1.8 16V
Probleem is denk ik dat je elke keer uit die stoelen met komen om te tanken bij zo’n V6 met automaat
Overigens zit ik prima in mijn CX VIP stoelen, daar zit je zeker niet op maar in
Nou, ik heb geen problemen met de XM-stoelen, maar ik ben ook niet zo groot. Ik ben zelf nog geen auto tegengekomen die beter zit, maar heb ook nog niet mogen genieten van oudere Citroëns, behalve de CX maar toen was ik te jong om te oordelen over het zitgenot. Alleen de hoofdsteunen van een XM zijn waardeloos. Daarentegen, ondersteuning van de bovenbenen is in de C5 alleen maar slechter. Maar in een C5 heb je wel weer minder last van windgeruis, en heeft andere leuke snufjes die niet bestonden tijdens de ontwikkeling van de XM.
Trouwens, voor de mensen die houden van het ‘karakter’ van de XM… de C5 heeft ook van die karaktertrekjes - spiegels die onder bepaalde omstandigheden niet meer inklappen, de rechterspiegel die niet meer bijdraait met achteruitrijden, ramen die tijdens het sluiten weer opengaan en andersom. Goed, allemaal overkombaar maar denk maar niet dat de XM de enige wagen is met elektronische problemen.
Groetjes Erik!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De serie 1 en 2 C5 met de C8 zijn imo de meest slechte Citroëns ooit (na ahum…de Axel). Zoveel terugroepacties en modificaties heeft Citroën nog nooit gehad.
De XM mag dan wel kwaaltjes hebben, die stellen maar weinig voor vergeleken met de bovengenoemde types.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Klopt, we hebben thuis al veeeeel geluk gehad met de C8, de C5, nog effe afwachten
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.



Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Koop maar gewoon een XM, je krijgt gewoon meer voor je geld. Zeker bij ons in België, kost een XM niet veel. Voor 2 à 3000€ heb je er 1 van de laatste serie, met niet te veel kms.
Dan nog iemand kennen die na zijn uren aan citroens sleutelt en het kan niet meer stuk.
Tussen C5 en XM zeker voor XM gaan. Mooier en veel betere prijs/kwaliteit verhouding.
De XM’s gaan makkelijk een paar honderdduizend km’s mee, Van de C5 weet ik dat nog zo niet.
Als je moet kiezen tussen XM en C6, dan is het een andere zaak natuurlijk.
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar
Een XM is een fantastische wagen. Mooi ontwerp, het rijdt als een vorst en je hebt nog eens wat te doen in het weekend.
Qua typekeuze zit ik een beetje met een BX-oide dilemma. Het type 1 dashboard is het mooist, maar jammer genoeg zit de serie 2 (BX serie 3) veel beter in elkaar. Minder windgeruis, minder herrie, alles voelt steviger. Kortom: de pragmaticus gaat dan eerder voor een serie 2, terwijl de echte designfetisjist toch moet gaan voor een serie 1.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik vind het verschil tussen BX-en overigens groter dan bij de XM. Maar misschien is het verschil voor mij ook niet direct voelbaar na maanden in een basisbix te hebben gereden. Daarnaast heb ik slechts een kwartier in een XM van de laatste serie gereden (TCT).
Net zoals BX-en geld hier ook dat ik het een prima alternatief vind voor vele andere wagens die op hun beurt meer nadelen hebben in het dagelijkse gebruik. (GS<>BX en CX<>XM)
En ook hierbij vind ik het dashboard van de 2e serie veel afbreuk doen aan de totale sfeer van de wagen. Al zou ik er bij een XM nog wel eens op willen overstappen als ik een geschikte G3-wagen tegenkom.
mpostma schreef:Een XM is een fantastische wagen. Mooi ontwerp, het rijdt als een vorst en je hebt nog eens wat te doen in het weekend.
Persoonlijk zou ik voor een serie 1 break 2.0i op LPG gaan, daar heb ik meerdere weekenden vol plezier aan kunnen besteden.
CX GTi Turbo 2 - All Black









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik ben in de “gezegende” omstandigheid dat ik een BX uit 88 heb waar onlangs een nieuw interieur in is gezet. De oude stoelen zaten lekker maar de nieuwe (uit 1993) zitten echt veel beter.
Dan de vraag van de TS, C5 of Xm?
Xm natuurlijk. Ik heb C5 gereden, mooie auto, echt waar. Maar het blijft de opvolger van de Xantia. (Ik ken trouwens iemand die Xm stoelen in zijn Xantia heeft gezet, maar dat terzijde) Mijn C5 had een aantal vreemde storingen die waarschijnlijk veroorzaakt werden door een wrak massacontact. Ik was blij toen ik hem na een maand of 5 weer mocht inleveren bij de leasemaatschappij.
Ik ben toen gelijk overgestapt op Xm. Echt een wereld van verschil. Meer ruimte, meer comfort, echt teveel om op te noemen.
Let echter wel op. Je bent student en dan kost zo’n wagen echt een boel geld. Het is een automobiel, geen auto, om even in het jargon te blijven he. Weinig gemaakt dus duur.
Als je echter handig bent kun je een heleboel zelf oplossen.
Een Xm is een hele fijne wagen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
struiK schreef:
Als je moet kiezen tussen XM en C6, dan is het een andere zaak natuurlijk.
Neen! Waarom? ik heb ze allebij.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Blooper1963 schreef:struiK schreef:
Als je moet kiezen tussen XM en C6, dan is het een andere zaak natuurlijk.
Neen! Waarom? ik heb ze allebij.
Dan krijg je weer het probleem dat je elke dag moet kiezen met welke je weg gaat
een luxe probleem noem ik dat
Probleem is denk ik dat je elke keer uit die stoelen met komen om te tanken bij zo’n V6 met automaat
zegt meneer mt een cx gti turbo
gewoon voor een v6 gaan zweer erbij
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
I know
Vandaar dat ik ze even waarschuw, want ik weet waar ik het over heb
Goed, de Xsara is redelijk zuinig






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Paul Cornelisse schreef:Ik ben in de “gezegende” omstandigheid dat ik een BX uit 88 heb waar onlangs een nieuw interieur in is gezet. De oude stoelen zaten lekker maar de nieuwe (uit 1993) zitten echt veel beter.
Ik heb een keer meegereden in een BX 14 Deauville uit 92 toen de XM bij een garage stond. De stoelen vond ik gewoon te zacht, na een kwartier snelweg had ik al pijn in mijn rug. Het kan natuurlijk dat de stoelen erg afgezeten waren want het was een leenauto. Voor de rest een hele fijne auto.
En ontopic: Een XM is een verre van probleemloze auto. Dat hangt natuurlijk deels van de motor af. De beste keus lijkt mij een 2.0 16V, zeker als je nog studeert. Schijnt een eenvoudige, redelijk betrouwbare motor te zijn die zeker voldoet voor de XM.
Een C5 kan natuurlijk ook, al ben je daarmee meer een grijze muis dan met een XM. Ik vind de C5 niet lelijk maar het is gewoon niet zo’n bijzondere auto.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3