Ik lees anders ook wel verhalen in dit forum over een verbruik van 1:10 tot zelfs 1:12 bij rustig rijden…..
Het leven is te kort voor slechte wijn
Ja, maar dat zijn ten eerste berlines… Berlines rijden veel zuiniger. En die verhalen komen oa van mij, en ik rijdt met een handbak… De vorige eigenaar van mijn auto, haalde 1 op 12… Ik haal met een handbak (zuiniger) en een berline (veel minder weerstand) 1 op 10 als ik t netjes doe… En dan rijdt ik op 98! Lijkt mij dus geen raar verbruik
Xsara Coupe
Ik heb bij mijn 2.1 TD aut ook maar eens de thermostaat vervangen.
Motortemp kwam niet boven de 65 graden.
Zat eerst te denken aan het testen van de thermostaat maar toen duidelijk werd waar deze zat heb ik hem maar gelijk besteld.
De oude bleek het gewoon goed te doen , maar toen ik eens beter keek;
Bleek het rubber van de klep weg te zijn!
Waar het nu uithangt is de vraag, maar ik voel er niets voor om het blok uit elkaar te halen om dat rubber op te zoeken.
Met de nieuwe werkt alles nu zoals het hoort.
Voor de duidelijkheid, je kan bij de oude klep erdoor heen kijken ook al is hij gesloten.
Heeft iemand dit al eens eerder gezien?
Groet, Piet
Piet Visser schreef:Ik heb bij mijn 2.1 TD aut ook maar eens de thermostaat vervangen.
Zat eerst te denken aan het testen van de thermostaat maar toen duidelijk werd waar deze zat heb ik hem maar gelijk besteld.
De oude bleek het gewoon goed te doen, maar toen ik eens beter keek;
Bleek het rubber van de klep weg te zijn!
Waar het nu uithangt is de vraag, maar ik voel er niets voor om het blok uit elkaar te halen om dat rubber op te zoeken.
Met de nieuwe werkt alles nu zoals het hoort.
Had ik ook Piet , sloot ook niet helemaal meer .
Temperatuur bleef op de snelweg onder de 65 graden , alleen in de stad liep ìe op tot normale waarde.
Vervangen was bij mijn TCT een fluitje van een cent , 1/2 uurtje ., kosten € 12,- bij Brezan ! Daar hoef je het niet voor te laten dus.
Bij een V6 weet ik niet waar `ie zit .Succes ,
Dirk
Voor de duidelijkheid, je kan bij de oude klep erdoor heen kijken ook al is hij gesloten.Heeft iemand dit al eens eerder gezien?
Groet, Piet
Had ik ook Piet , sloot ook niet helemaal meer .
Temperatuur bleef op de snelweg onder de 65 graden , alleen in de stad liep ìe op tot normale waarde.
Vervangen was bij mijn TCT een fluitje van een cent , 1/2 uurtje ., kosten € 12,- bij Brezan ! Daar hoef je het niet voor te laten dus.
Bij een V6 weet ik niet waar `ie zit .
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Piet Visser schreef:Ik heb bij mijn 2.1 TD aut ook maar eens de thermostaat vervangen.
Wat zou die temperatuur moeten zijn bij een 2.1TD, of wat is die nu bij jou? Bij mij blijft die tussen de 70°C en 80°C, en met de huidige buitentemperatuur haalt die de 70°C niet eens.
Piet Visser schreef:Zat eerst te denken aan het testen van de thermostaat maar toen duidelijk werd waar deze zat heb ik hem maar gelijk besteld.
Waar zit die dan? Makkelijk te vervangen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Motortemperatuur loopt nu vlot op naar iets boven de 80 graden, een naaldbreedte ongeveer.
Het ding vervangen is even werk zonder brug ik deed er op mijn gemak ongeveer twee uurtjes over (met peuk en bakkie tussendoor)
Aan achterzijde van het blok zit een apart waterpomphuis, daar zit ie van achter ingestoken.
Zorg wel dat je een goede tang hebt om de klemmen van de waterpompslangen te verwijderen, deze zitten lastig en zonder tang bijna niet te doen.
Het huisje waarmee hij gemonteerd zit, zit met drie boutjes vast op het waterpomphuis.
Ik had bij de dealer een mooie print mee gekregen uit de onderdelen catalogus, die werkte zeer verhelderend.
Alleen kan ik die niet meer vinden ops:
Gezien de bereikbaarheid heb ik besloten er maar gelijk een nieuwe in te steken, die thermostaat kost je de kop niet.
thermostaat heeft nummer 133872 en de rubberen pakking heeft nummer 133966.
Bij elkaar was ik iets van twee tientjes kwijt, en natuurlijk een kleine negen liter koelvloeistof.
Groet, Piet

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dank je wel, meeste informatie had ik ondertussen al gevonden, maar de info dat het ongeveer twee uur kost vind ik wel waardevol. Ben jij een ervaren sleutelaar, of geldt die twee uur ook voor mij als onervaren sleutelaar?
Plaatje uit de onderdelen catalogus kom ik wel bij via service.citroen.com
Volg je hart, gebruik je hoofd.
mijn temperatuur komt ook niet meer boven de 65 graden, zit die thermostaat zeker van onder aan de waterpomp ? het is een 21td aut. van 95’
xm 21td 95’
Brian schreef:Dank je wel, meeste informatie had ik ondertussen al gevonden, maar de info dat het ongeveer twee uur kost vind ik wel waardevol. Ben jij een ervaren sleutelaar, of geldt die twee uur ook voor mij als onervaren sleutelaar?
Plaatje uit de onderdelen catalogus kom ik wel bij via service.citroen.com
Ik beschouw mezelf wel als een ervaren sleutelaar, doe het voor mijn brood .
Alleen niet aan auto’s maar vliegtuigen.
Een klusje als deze zou de volgende keer denk ik geen twee uur hoeven duren, maar anderhalf uur ben je wel kwijt.
Het is geen kwestie van plug-and-play, alles wat uit elkaar gaat moet even schoongemaakt (zitting van de klep).
En natuurlijk gewoon de tijd nemen om de auto goed op steunen te zetten en de onderplaat te verwijderen en te monteren.
Bij die tijd zit ook het uitwassen van het reservoir met uit en inbouwen en natuurlijk ontluchten inbegrepen.
Neem voor het ontluchten vooral goed de tijd, als je een dampbel in de kop achterlaat kan je dat letterlijk de kop kosten!
Groet, Piet
heb vandaag ook de thermostaat vervangen, viel al bij al nog mee, als je de wagen hoog genoeg zet op één steun( zie foto nr. 5) kun je met 2 boutjes los te halen en de derde los te zetten de thermostaat er tussen uit krijgen, zonder slangen los te moeten maken, op een uurtje was alles klaar , temperatuur staat nu mooi tussen de 80 en de 90 graden.
http//groups.msn.com/mijnxm/shoebox.msnw?Page=Last
xm 21td 95’

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
dirkjec5 schreef:als je de wagen hoog genoeg zet op één steun kun je met 2 boutjes los te halen en de derde los te zetten de thermostaat er tussen uit krijgen.
http://groups.msn.com/mijnxm/shoebox.msnw?Page=Last
eeehhh, stond hij hier op één steun? Knappe stunt…
ja, op één steun met een houten balk er tussen, als ik mijn motorkap dicht doe kun je er inderdaad een stunt van maken.
xm 21td 95’
weeter iemand of die thermostaat bij een automaat vroeger moet opengaan ? of dat hij een andere temperatuur aangeeft ? de meter gaat maar juist over de tachtig, ook bij file zeker niet over 90 graden, of zou het aan de buitentemperatuur liggen ?
xm 21td 95’

Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Mijn thermostaat ( net nieuw ) gaat open bij 85 graden. Bij mijn weten is dat de juiste temp?
dirkjec5 schreef:weeter iemand of die thermostaat bij een automaat vroeger moet opengaan ? of dat hij een andere temperatuur aangeeft ? de meter gaat maar juist over de tachtig, ook bij file zeker niet over 90 graden, of zou het aan de buitentemperatuur liggen ?
Is Prima !
Teken dat alles goed werkt en lekker schoon is!
XM TCT Ambiance`94