ok bedankt voor de reactie’s !
xm 21td 95’

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Een thermostaat van een automaat is idd 80 graden ipv 85. De logica ontgaat me wel een beetje.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bij de automaat moet het koelsysteem ook de warmte van de automaatolie afvoeren.
Dat is nog een behoorlijke hoeveelheid wamte, vandaar denk ik een grotere temperatuurbuffer.
Groet, Piet

Dat dacht ik zelf ook, maar dan nog, in de zomer loopt de temperatuur toch wel op. Twee zomers terug in Italië 110 graden bij 150km/u. Harder was dus niet te doen! Wisten jullie trouwens dat de beide koelventilatoren 52(!!) ampère trekken? Vandaar de 150ah dynamo…
Maar wat ik deboel te zeggen, wat maakt die 5 graden dan nog uit? In de winter rij je altijd met een (iets) te koude motor.
Ook zit er bij mij nog een aparte radiateur voor de bak aan. Dat is dan nummer 4…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
weer een probleempje bij, regelmatig terug komende foutmelding water temperatuur te hoog snelheid minderen, terwijl mijn temperatuurmeter op het dasch mooi tussen de 80 en de 90 graden staat, weet er iemand waar er nog een kontakt of sensor zit ? in het reservoir niet die heb ik al nagekeken, zijn het misschien die drie naast elkaar boven op het blok, bij mij zwart, blauw, en roos ?
xm 21td 95’

Is alles wel goed ontlucht? Dat valt vaak niet mee met een 2.1td. Achter je blok zit een slangetje waarmee je kan ontluchten. Word de radiateur wel warm? En rij er niet mee door, kan je je kop kosten!

Totaal aantal Berichten: 342
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik heb geen boordcomputer, maar soms gaat het STOP lampje icm koelwater lampje branden.. Dit zou ook een te hoge koelwater temperatuur zijn, maar de meter geeft bij mij ook keurig 85/90 graden aan dan… Hoorde van meerdere mensen dat gewoon een slecht contactje is, maar Boukewerff, jij denkt dat dit te maken heeft met een slecht ontlucht systeem?

Zou kunnen, maar gaat het om te hoge temperatuur of te laag pijl? Bij laag pijl kan het goed de sensor zijn.
boukewerff schreef:Zou kunnen, maar gaat het om te hoge temperatuur of te laag pijl? Bij laag pijl kan het goed de sensor zijn.
Bij een veel te laag peil loopt je temp. enorm op .
De temp.meter zit net na je blok op je thermostaat of op je blok , afhankelijk van je uitvoering.
Is het dermate laag dat de pomp geen water meer rondpompt, dan krijg je enkel nog waterdamp door je blok met een steeds hoger wordende temp., denk om je koppakking!
Maar het kan idd Bouk ook gewoon iets te weinig KV zijn , dan gaan die lichtjes ook branden.
Vul eerst de KV bij , kijk dan of de lichtjes uitgaan .
Mochten ze door blijven branden , ontluchten , bijvullen.
Branden ze nog dan je relais vernieuwen , kost paar euri , of schoonmaken , kost niks
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
ok bedankt, zal nog eens goed ontluchten en niveau van het water in het oog houden .
xm 21td 95’

zeker doen, en slaat de fan wel aan? Zo niet, idd relais achter koplamp schoonmaken / vervangen.
ja, de fans sloegen alle twee aan op volle kracht, en dan de melding snelheid minderen , water temperatuur te hoog, ook was ik nog maar 5 km op weg met een koude motor, heb nu een beetje koelvloeistof bijgedaan, ontlucht (ook al kwam daar direct water uit) en die drie gekleurde contacten boven op het blok schoon gemaakt, voorlopig geen meldingen meer, ik blijf het volgen.
xm 21td 95’
Net terug van wintersport. Ging prima, de v6 trok ons lekker door de bergen. Merkte alleen dat op de autobaan bij een constante snelheid van ongeveer 150 km/u en door de Duitse heuvels dat de olietemperatuur steeds iets boven de 110 graden stond. In Nederland staat ie meestal iets boven de 100 graden. Weet iemand wat “normaal” is.
Trouwens, er zit sinds kort een gas-installatie van Prins in. Het maakte trouwens niet veel uit qua temperatuur of ik nu op gas of benzine reed.
Buitentemperatuur was ongeveer 0 graden.
Dus, weet iemand de temperatuur mag zijn?
dirk
Het leven is te kort voor slechte wijn
Net terug van wintersport. Ging prima, de v6 trok ons lekker door de bergen. Merkte alleen dat op de autobaan bij een constante snelheid van ongeveer 150 km/u en door de Duitse heuvels dat de olietemperatuur steeds iets boven de 110 graden stond. In Nederland staat ie meestal iets boven de 100 graden. Weet iemand wat “normaal” is.
Trouwens, er zit sinds kort een gas-installatie van Prins in. Het maakte trouwens niet veel uit qua temperatuur of ik nu op gas of benzine reed.
dirk
dirk