1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ervaringen met chip-tuning 2.7 Hdi?
dirkh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 26-06-2005

Gepost: 29 augustus 2008 06:10 PM

Heeft iemand ervaring met het chippen van de C6?

Ik hoorde positieve geluiden mbt andere merken die dezelfde motor hebben (jaguar, land-rover).
Vermogen gaat van 203 naar 235 pk en koppel naar ruim 500 nm.
Daarnaast wordt geclaimd dat verbruik minder wordt (bij rustig rijden).

Dirk

Het leven is te kort voor slechte wijn

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 augustus 2008 07:17 PM
  [ # 1 ]

Re: Ervaringen met chip-tuning 2.7 Hdi?

dirkh schreef:

Daarnaast wordt geclaimd dat verbruik minder wordt (bij rustig rijden).


hier heb ik wat twijfels… chippen om rustiger te gaan rijden Confused

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 augustus 2008 07:18 PM
  [ # 2 ]

Begin 2009,komt de C6 3.0 HDI uit,met 240 PK en 510 NM. Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7701
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 augustus 2008 08:01 PM
  [ # 3 ]

Die drieliter is natuurlijk prachtig, maar niet zo zinnig voor degenen die nu een 2.7 hebben en daar voorlopig nog mee door willen gaan.

In principe klopt het wel, dat bij een gelijk gebruik van de auto, het verbruik iets gunstiger kan uitpakken, verwacht echter geen wonderen. De auto zal er wel iets levendiger van worden.

De motor zal het makkelijk kunnen hebben, de vraag is of de automaatbak het hogere koppel op langere termijn zal trekken. Mocht de bak ploffen en dit kan herleid worden op chiptuning zal je in geen geval aanspraak kunnen maken op fabrieksgarantie. Dit werd mij eens verteld door een medewerker van Peugeot Nederland, het betrof daarbij een 607 2.7 HDi (en dezelfde Aisin zestrapsautomaat) met een vermogen dat piekte rond de 250 pk.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 augustus 2008 08:06 PM
  [ # 4 ]

Het probleem zit inderdaad bij de bak! die kan maximaal 440 NM aan!
Bij tuning,zal vast meer hebben,en zal de bak in de soep draaien. Wink

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 29 augustus 2008 08:24 PM
  [ # 5 ]

Ik persoonlijk heb tot hiertoe al 4 wagens laten chiptunen…
Bij eenzelfde rijstijl ga je idd (iets) minder verbruiken terwijl, zoals hier zo mooi geopperd is Wink , de wagen iets levendiger gaat rijden.
Verwacht nu niet dat de wagen plotseling bvb 2 liter minder gaat verbruiken want dat is niet zo.
Zelf zeg ik iets van een halve liter per 100 km, terwijl de motor veel aangenamer reageert.
Kwestie van aandrijflijnen en versnellingsbakken heb ikzelf nooit last van gehad ( omdat ik mijn wagens nooit ten volle belast ) en daar kan ik derhalve niet van meespreken en dan nog zeker niet van automatische versnellingsbakken.

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
dirkh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 26-06-2005

Gepost: 29 augustus 2008 08:38 PM
  [ # 6 ]

Vanwaar de overtuiging dat de bak maar 440nm kan hebben?
Dat zou namelijk een belangrijke reden zijn om het niet te doen. Met chippen gaat het koppel naar 500nm of meer. Nou lijkt mij 500nm wel voldoende.
De vraag is dus of die 440 nm heel hard is en waarop het gebaseerd is.

Het leven is te kort voor slechte wijn

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7701
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 augustus 2008 08:51 PM
  [ # 7 ]

Die 440 Newtonmeter is de specificatie die de fabrikant van de bak (Aisin) opgeeft. Natuurlijk wordt dat weer gebaseerd op een gemiddelde of typische belasting over een bepaalde periode. In hoeverre daar nog een bepaalde tolerantie op van toepassing is, ik denk niet zo gek veel.

Zelf heb ik op pijnlijke manier vast moeten stellen dat de fabrieksconfiguratie van 110 pk en 250 Nm (tweeliter HDi blok) op mijn BE4R versnellingsbak al binnen de twee ton teveel is gebleken voor het differentieel. Om maar wat te noemen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
dirkh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 26-06-2005

Gepost: 01 september 2008 12:58 AM
  [ # 8 ]

Dat klinkt niet zo heel erg positief.
Kan me aan de andere kant niet voorstellen dat de toleranties zo klein zijn. Hoe zit het dan met de nieuwe 3.0 motor. Zit daar ook een andere bak en aandrijflijn onder?

Kan iemand hier nog iets nuttigs over zeggen??

Het leven is te kort voor slechte wijn

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 01 september 2008 01:00 AM
  [ # 9 ]

Daar komt ook een aisin bak onder,die verbeterd is,maar hij,is in ver gevorderde testfase. Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 september 2008 09:48 PM
  [ # 10 ]

Ik denk dat het ook wel erg met je rijstyle te maken heeft Wink

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 08 september 2008 01:52 AM
  [ # 11 ]

Die automaten dat is en blijft een PSA kwaal waar ze echt wat aan moeten doen. In de XM is zowel de 4HP18 als de 4HP20 een bak die zonder chiptuning de 2 ton amper overleeft.

Dit ligt ligt niet aan de bak zelf, met een simpele 2 liter gaat die 300K mee, maar aan het feit dat de bak op de grens van de toleranties zit.

BMW of Volvo zou een tikkie zwaarder zijn gegaan.

In mijn directe vriendenkring zitten twee veelrijders die beide een Volvo automaat rijden. Een 940 Met 500K op de automaat en een 760 die ook de 500K over is. Ook ZF bakken.

Die Aisin bak is op zich niks mis mee, maar zit bij de V6 HDI gewoon aan zijn grens. Zeker met een zware C6.

Nu weer ontopic: Chiptuning zou ik dus niet aan beginnen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 08 september 2008 02:07 AM
  [ # 12 ]

Ja! en waar ligt het probleem denk je??niet bij de bak maar bij PSA,die hun motoren transversaal inbouwen en niet longitudinaal.Het probleem is dan plaats gebrek om nog zwaardere bakken er in gelepeld te krijgen.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 08 september 2008 02:20 AM
  [ # 13 ]

Volgens mij zijn we het roerend eens !

En volgens mij monteert Volvo idd in de lengerichting (en BMW ook).

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 08 september 2008 11:16 AM
  [ # 14 ]
Blooper1963 schreef:

Het probleem is dan plaatsgebrek

Nee het voordeel is plaatswinst… Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 september 2008 11:28 AM
  [ # 15 ]
Simmetje schreef:

Volgens mij zijn we het roerend eens !

En volgens mij monteert Volvo idd in de lengerichting (en BMW ook).

Volvo dus niet,

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook