





















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Tjah… de oude V6. Die ging uit productie in 1997 toch? Dat is een hele mooie XM met de oude V6.12, ik denk dat een beige leder interieur erg goed staat bij een bruine XM, dat kan je altijd nog inbouwen (is wel moeilijk als je ook het bijpassende tapijt erin wilt hebben).
Ook een leuk alternatief met de nieuwe V6.24, ik vind de kleur erg sjiek…
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
@Xsara Coupe: Ik weet dat het een risico-auto is, maar ik wil het toch proberen Ik heb begrepen dat de type 2 modellen technisch schijnbaar wat betrouwbaarder zijn; dit is ook een van de redenen dat ik voor een zo nieuw mogelijk model ga.
@markV624: Kun je wat meer vertellen over die negatieve ervaringen met dit bedrijf? Als ik op de bedrijfsnaam (Pasman) google, vind ik in ieder geval geen negatieve reacties. Grappig genoeg vind ik wel een paar positieve
@XMTurboCT: Wat zijn allemaal ‘bijzondere’ XM’s, behalve de Multimedia? Ik begrijp dat je een V6 Exclusive in ieder geval niet bijzonder vindt Ik ben me er bewust van dat er nog BPM betaald moet worden bij invoer vanuit Duitsland; in principe is dit dan ook niet mijn eerste keus. Vermoedelijk zal de rest-BPM wel flink meevallen, maar je hebt wel het gedoe van het (laten) invoeren he…
@eXpelliarMus: Yep
@Tjerk: Dat groen metallic is inderdaad ook erg mooi; misschien ga ik die ook nog wel op m’n lijstje zetten
Sja, de type 2 heb je in het oude blok en het nieuwe blok…
1995-1997 ZPJ v6.12 of ZPJ4 v6.24
1997-2000 ES9J4 v6.24
Ik heb zowel een ZPJ asl een ES9J4 gehad, de ES9J4 heb ik zelfs nog. Ik heb die zelf met handbak en de snelheid van de auto icm handbak is voor mij de doorslaggevende factor.
Ga je naar een automaat kijken, dan zou ik zeker voor een ZPJ gaan.
Een es9 wordt vaak ook wel een type 3 genoemd. Over het minder problemen valt te twisten. De veercomputer van een ZPJ model is namelijk zelf te resetten, uitlezen en modificeren.
De computer van een es9 kan je ook wel modificeren, maar wil je hem foutloos hebben ( een absolute must voor een goede vering en fouten krijg je toch af en toe wel is) dan MOET je naar de dealer voor een reset a 30-40 euro per keer. Zelfde voor de motor computer. Om die reden heb ik zelf een LEXIA dealer computer gekocht, maar reken dan ook vanaf een 600 euro…
Een ZPJ is momenteel overal als sloper te vinden en daardoor relatief goedkoper te onderhouden. Voor de ES9J4 geldt dit nog niet…
Daarbij is de automaat van een ZPJ mechanisch en dit kan je merken met het rijden. Hij is heel voorspelbaar, je weet precies wanneer die schakelt en je kan heel goed voelen wat de staat van de automaat is.
De ES9J4 heeft een elektronische bak die voor jou bepaald wanneer er geschakeld moet worden. Er zijn mensen die er bij zweren, ik werd er stapelgek van… Ik rij wel vaker automaat, maar hier werd ik gek van!
Een ZPJ heeft ook een distributieketting, waar de ES9J4 een riem heeft. Voor vervanging van die riem moet je op ongeveer 1300 euro rekenen bij een dealer en 1000 bij een specialist..
Ik ben zelf altijd pro-ES9J4 geweest, maar ben de laatste tijd wel in gaan zien dat mijn ZPJ eigenlijk een veel goedkopere en fijnere auto was. Als je daarvan een 1997 model zoekt, heb je er ook een prima auto aan. Het enige wat je dan moet missen is een stel plofzakken in de stoel, maar verder zijn ze gewoon identiek. Bovendien heeft een ZPJ nog echt hout op het dashboard wat veel smaakvoller is dan het latere nephout in de type 3..
Weeg de voordelen zelf tegen de nadelen op, maar voor de betrouwbaarheid zou ik zeker niet voor een ES9J4 gaan. Ook motorisch zijn hier een paar bekende problemen… De krukaskering wil wel eens lekken hoorde ik, carterpannen zijn bijna altijd lek en de automaatbak is gewoon fragiel…
Xsara Coupe
Beste Hakuna,
Ik heb nu zelf ook een Exclusive en ik ben er erg blij mee. Moet nog wel wat dingetjes doen, maar dat komt. Bedoelde eigenlijk vooral de kilometerstand in combinatie met de prijs. Enige tijd geleden stond een witte XM exclusive te koop met ik meen ook rond de 100.000 km voor 7.500 Euro. Dat vind ik op zich een nette prijs, al ken ik de auto verder niet.
Voordeel van een type 2 is dat je meestal minder electronische storingen hebt. En komt op mij wat degelijker over. Over het dashboard verschillen de meningen. Ik twijfel zelf ook nog steeds. Soms vind ik type 1 mooier, dan weer type 2.
De laatste paar jaar heb ik verschillende rijdende XM’s gekocht voor max 500 Euro. Aan m’n Ambiance uit 90 heb ik 150 Euro aan onderhoud besteed. De latere V6 VSX heb ik ook voor 500 Euro gekocht en later doorgepasst aan een vriend die een auto nodig had. Aan de laatste mankeerde twee dingen. Een scheurtje in een hoes en een handremkabel die niet echt ok was.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je voor een paar duizend Euro een leuke XM Exclusive kunt kopen en de rest van je budget kunt besteden aan onderhoud. Maar goed, het blijft uiteraard je eigen afweging!
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die witte v6 exclusive, die is echt idd poep mooi! Zwart leer etc Geloof ik alleen geen open dak.
Ding had toen 120k op d eklok en moest 7500 kosten. Was alleen niet duidelijk of de riem al was gedaan of niet. Was ergens in het noorden.






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
gompy58 schreef:Die witte v6 exclusive, die is echt idd poep mooi! Zwart leer etc Geloof ik alleen geen open dak.
Ding had toen 120k op d eklok en moest 7500 kosten. Was alleen niet duidelijk of de riem al was gedaan of niet. Was ergens in het noorden.
Die stond toch bij Citroville? Was idd een erg mooie, 1 van de laatste met de V6.12. Had jammer genoeg geen automaat… iets wat ik zelf een must vind in een XM.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Tja ES9J4 vs ZPJ blijft een moeilijke discussie. Eerst ff de automaten:
Mijn dealer schijnt 1 van de weinige te zijn die uit zichzelf al bedacht heeft dat het slim is om de versnellingsbakolie van de 4HP20 te vervangen. Ondnaks sealed for life. Volgens de chef werkplaats doodsoorzaak nummer 1 voor het voortijdig overlijden van een 4HP20 of Xantia AL4 bak.
Schakelgedrag van een 4HP20 vind ik prima, maar ik kan me best voorstellen dat je er niet voor valt. Gewoon proberen zou ik zeggen.
4HP18 is een simpelere bak die voor zijn leeftijd prima schakelt. Niet meer, niet minder. Als een wat oudere ervaren monteur ‘m afstelt dan kan ie beter schakelen dan een 4HP20. Maar ik ken maar 2 mensen die dit echt kunnen.
Dan de motoren:
Zowel de ZPJ als de ES9 zijn bulletprooof. Koppakingen en andere narigheid is beide motoren vreemd. Hoge kilometerstanden daar kan ik voor beide motoren goede voorbeelden van noemen.
Voordeel ES9 is o.a. het lagere verbruik en de net iets mooiere loop. Ook is de einddemper mooier om te zien en gaan de spruitstukken nooit kapot. Ook meer power boven en onderin dan de ZPJ
Nadeel is de distributieriem. Een ander nadeel wat niet iedereen weet zijn de zwakke radiateurs en lekkende HD pompen. Ook gaat de electropoelie van de airco vaak kapot. Mijn huidige multimedia is mijn 3e ES9 en ook mijn 3e nieuwe aircopomp van 500 euries. Dit is overigens een tip als je er 1 gaat kopen: Zet de airco aan en luister of je een rammel hoort vanuit de motorruimte. Zo ja: Pomp komt eraan ! Zo nee, prima voor elkaar.
De gewone ZPJ is gewoon prima. Behalve weinig power bovenin (relatief) en een wat hoger verbruik weinig minpunten. Of het moet de soms wat moeilijke warme start zijn, maar dit is een electronisch probleem.
De ZPJ4 (oude V6 met 24 kleppen) is een zorgenkindje. Het mooiste geluid van alle XM motoren en loeisnel. Nadeel zijn regelmatig gescheurde spruitstukken die meer kosten dan de hele XM, een uitlaat met hetzelfde probleem (kost 2000 euro!) en een ontwerpfout in de oliepomp waardoor de eerste motoren allemaal kapotte nokkenassen hadden. Dit is later aangepast, maar dit is gedaan door een spacecoating op de nokkenassen aan te brengen, niet door de opbrengst te verhogen.
Als je dit alles zo leest is mijn tip om vooral een goed gevoel bij de auto te hebben. Met goed zoeken moet je voor 5 tot 6 duizend euro iets moois kunnen vinden. Hoogstens voor de Multimedia betaal je meer.
Domme vragen bestaan niet.






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
En wat zit er eigenlijk in een 2.0 16V uit 1999? 4HP18 of 4HP20?
En bedankt voor de info btw Weet ik dat ook weer!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Een 4HP18 De ES9J4 is de enige met een 4HP20 bak…






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Xsara Coupe schreef:Een 4HP18
De ES9J4 is de enige met een 4HP20 bak…
Okee. Ik moet zeggen, die 4HP18 schakelt al heerlijk hoor
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Hakuna, die tip over goed om je heen kijken moet je ter harte nemen hoor. Ik heb ook eerst een jaar of 3 rondgekeken voordat ik de wagen van m’n dromen had.
Maar dan ook gelijk met (bijna) alles erop en eraan. Laatste bouwjaar, nephout en nog meer van die dingen waar de mannen met een Type 1 of 2 van rillen…. Maar wel een hele mooie blauwgrijs metalic lac (Joost mag weten hoe die lak heet)
Maar wel met een handbak, als het enigszins mogelijk is moet je dat toch eens proberen, het rijdt geweldig en ik ben nog niet veel snellere wagens tegengekomen. En laat je niks wijsmaken hoor. Allemaal proberen de forumleden die een Xm bezitten haar zodanig te verbouwen dat ze heel dicht bij de Eclusive uitvoering komen.
Gompy heeft zelfs een boom omgehakt om maar aan notenhout te komen
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ik ben er klaar voor.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Paul Cornelisse schreef:
Gompy heeft zelfs een boom omgehakt om maar aan notenhout te komen
echt hout…. heerlijk! vind jij mar eens een sx die er uit ziet als mijn sloep























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
gompy58 schreef:Paul Cornelisse schreef:
Gompy heeft zelfs een boom omgehakt om maar aan notenhout te komen
echt hout…. heerlijk! vind jij mar eens een sx die er uit ziet als mijn sloep
FF of topic bent U met uw sloep ook op het XM lustrum feestje te aanschouwen??
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
gompy58 schreef:Paul Cornelisse schreef:
Gompy heeft zelfs een boom omgehakt om maar aan notenhout te komen
echt hout…. heerlijk! vind jij mar eens een sx die er uit ziet als mijn sloep
Je mist nog een 6 letters voor t woordje sloep
Wel leuk al die dingen in je xm, alleen nog steeds eeeeeeeeeeeeeeerg jammer dat die geen airco heeft, zeker met dat zwarte leer…
Xsara Coupe