vandaag de TRS voorzien van TRX velgen ( wat klinkt dat mooi
), maar nu heb ik het gevoel dat ze meer zwabbert dan ooit. zitten nieuwe (Continental 185/70/14 )banden onder, ouderwets met plaklood en loodjes aan de rand van de velg uitgelijnd.
moet ik Diravi bijstellen of gewoon naar bandenboer om auto te laten richten?
is Camber/Caster/ Toe in&out; ook van toepassing op CX-en??
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Beter een Citroëndealer dan naar een bandenboer lijkt mij…....
nou, “mijn “bandenkoning is idd een “koning”
heeft een richtbank, plakt op de ouderwetsche manier lekke banden, heeft zelfs voor m’n ( inmiddels exen) 404’s Michelins 185/80/15 banden voor onder de 100 euro
http://www.riddersbanden.nl
als ik naar Citroen Amsterdam op Stadionplein hier in Amsterdam ga zie ik alleen maar jochies van 18 die werkelijk geen idee hebben wat te doen met mechanica, als de computer ze niet verteld wat te doen vallen ze redelijk stil
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat je GTi velgen bedoeld
Op TRX velgen krijg jij nooit 185/70/14 banden omheen
Oftewel, je heb gewoon 14” velgen, hier is niets bijzonders aan tov een andere velg
Het lijkt me dat als de CX met de oude banden wel normaal reed dat het niet aan de uitlijning of diravi ligt. Denk dat je het dan toch in de banden of balanceren van de wielen moet zoeken

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Re: trx velgen & uitlijnen
pp! schreef:TRX velgen….. (Continental 185/70/14 )
Sinds wanneer gaat dat samen????
je n´est-ce pas, maar het past en doet het
al zei hij er uiteraard wel bij dat ze waarschijnlijk langzaam leeg zouden lopen, al heb ik de randen goed geschuurd
zal wel de imitatie TRX zijn , maar m’n bandenkoning keek ernaar, ik stond erbij en voila, une voiture complète
op het weggedrag na dan
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84
zijn dus gewoon de standaard 14 inch LM velgen van Citroen. Heeft helemaal niks met TRX te maken. Alleen zijn er velgen voor TRX banden die er hetzelfd euitzien….. Maar die zijn ongeveer 15.75 inch en daar krijg je dus geen 14 inch band omheen…..
pp! schreef:je n´est-ce pas
kun je hier ook de vertaling bij leveren? Ik begrijp t niet ops:
CX GTi Turbo 2 - All Black
BTW, heb deze velgen al een tijdje liggen, op m’n TRS zaten gewoon stalen velgen met Michelins, maar waren al 5 jaar oud, profiel niet helemaal bien.
vandaar deze move.
heb er toch echt deze onderzitten, in mindere staat
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=2618
edit:
ben een rookie hier, weet weinig tot niets van CX-en en Citroens.
wil en kan snel leren en vind het leuk om te sleutelen.
merk hier op ” jullie ” forum redelijk wat scepsis naar ” nieuwe” adepten.
prima, is jullie feestje en ik ben een non invited guest.
maar als men hier wil leren, informatie wil vergaren oid. wordt het hier wel enigszins moeilijk gemaakt, no offence
als ik rondgoogle en ” mijn” TRX velgen als zodanig op nota bene jullie site zo zie omschreven ga ik er wellicht ten onrechte blindelings van uit dat het ook daadwerkelijk TRX velgen zijn.
vraag iets over Virgo’s, Polarissen, Draco’s oid en ik weet het> Citroen is nieuw voor mij!
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

- BX 1.9 TURD, de Euro
Op een TRXvelg krijg je nooit een standaard band. Je zult dus inderdaad de gewone lichtmetalen velg hebben. Ergens in de rand zou je dat moeten kunnen zien staan. Een gewone band op een TRX velg blijft echt niet zitten.
Geeft verder niet. Als het maar werkt en veilig is.
nou…...
velg is heel wat dikker dan die erop zat, maw. de wielbouten pasten niet.
had gelukkig nog 404 bouten liggen met juiste maat.
zal idd wel ” standaard ” lichtmetaal zijn, maar kom ze te pas en te onpas als TRX & GTi tegen
maar rest mij de uiteindelijk vraag van begintopic:
Camber/Toe-in/out & Caster, wel of niet bij een CX???
weet niet of veerbollen ook individueel zijn af te stellen?
m’n 245 Tic heeft Bilsteins welke je individueel kunt stellen/schroeven nl.
en Toe-in/out + caster stellen deed wonderen qua wegligging
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Ik ben ook maar een leek wat banden/velgen betreft, maar als je stalen velgen had en nu lichtmetalo’s hebt, zijn deze uiteraard dikker (heb vaak genoeg banden gewisseld ) en heb je dan dus ook altijd andere bouten nodig (ik zou niet zomaar andere bouten monteren omdat ze ‘toevallig’ passen…)
Veel plezier met je velgen iig!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 2475
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
trek eens een foto van je banden dan weten we meteen of het trx banden zijn…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

- BX 1.9 TURD, de Euro
Op de velg zelf moet ook te zien zijn of het een TRX is of niet. Er zit zo’n ingegoten stukje in. Ik zal daar straks even een foto van maken. Is weliswaar een turbowiel, maar op die GTi wielen staat het ook.
Edit: foto is eigenlijk niet echt zinvol. Aan de buitenkant staat de afmeting van de velg. In geval van een TRX staat er dus 390 x 15.0.
Eerst een waarschuwing, laat nooit iemand aan de sporing etc van een CX (of andere HP Citroën) rommelen die er geen verstand van heeft. Dat betekent dus geen KwikFlut of Euromonkeys, behalve als je de monteurs persoonlijk kent en ze zelf ook HP-Citroën rijden (onwaarschijnlijk)
Camber/Toe-in/out & Caster, wel of niet bij een CX???
Caster en Camber (=0) zijn niet in te stellen, slechts te controleren. Geldt zowel voor als achter.
Toe moet toe-in zijn: 1 à 4mm, dat komt neer op een halve graad.
dwz dat de voorkanten van de voorwielen 1 to 4mm dichter bij elkaar staan dan de middens.
Let op: check dit altijd met draaiende motor en pas nadat vastgesteld is dat de auto exact op de juiste hoogte is afgesteld. En dat de DiRaVi naar het midden gaat.
weet niet of veerbollen ook individueel zijn af te stellen?
Niet af te stellen, wel te vervangen door bollen met andere druk, volume of doorlaten (demping) Begin met controleren of de druk nog voldoende is.
moet ik Diravi bijstellen
Alleen als de middenstand niet meer klopt, maar trekken naar een kant is eerder het gevolg van verkeerde bandenspanning of ADALs. DiRaVi verloopt niet zo maar uit zichzelf.
nieuwe (Continental 185/70/14 )banden onder
Ik denk dat hier het probleem zit.
In de eerste plaats: Conti’s zijn niet geschikt om onder echte auto’s te monteren, en zeker niet onder HP-Citroëns.
Conti banden zijn te slap en nooit rond, vooral niet als ze even gestaan hebben met gewicht erop.
In de tweede plaats dienen de lichtmetalen velgen (maat 6J14) voorzien te worden van 195/70/R14 91H banden.
Om alle verwarring te elimineren, De CX is met drie soorten lichtmetaal geleverd, waarvan twee met hetzelfde design:
-dichte LM 150TRX390 (150mm breed, 390mm diameter)
-dichte LM 6J14 (6inch breed, 14inch diameter)
en de Turbo velgen met de gestileerde T (ook TRX)
http://www.cx-basis.de/de/cx-infos/fakten/bereifung.html
TRX is een compleet ander systeem van band, totaal incompatibel met normale velgen, door de maten (metrisch!) en door de vorm van de velgrand. Jij verwardt dus de eerste twee. Als er 14” banden op passen is het geen TRX, simpel want 390mm is 15,4”!
Tenslotte vrees ik dat deze Conti’s niet de juiste gewichts en snelheidscodering hebben (91H). Zijn het deze?
Continental ECOCONTACT 3 185/70 R14 88T
Dan zijn ze dus niet alleen te smal maar ook te licht en te langzaam.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
eviltwin schreef:Toe moet toe-in zijn: 1 à 4mm, dat komt neer op een halve graad.
dwz dat de voorkanten van de voorwielen 1 to 4mm dichter bij elkaar staan dan de middens.
Let op: check dit altijd met draaiende motor en pas nadat vastgesteld is dat de auto exact op de juiste hoogte is afgesteld. En dat de DiRaVi naar het midden gaat.
En de auto na elke keer stellen naar voren rollen alvorens te meten! De toespoor klopt alleen als de auto naar voren gerold is. (Goed te doen door op een lang genoege brug na elke wijziging even naar achter en naar voren rollen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ok, dank!!
velgen zijn 6J14, staat verder SMR op en ook nog FHH45
zijn dus nr. 2 bij CX-basis.
wordt nu gericht en uitgelijnd, en bij iemand waar ik vol vertrouwen van ben, deed in het verleden ook F2 & F3 en heeft zelf legio Citroens gehad
en als ik m’n instructieboek doorspit kom ik toch echt 185/70R14 tegen als maat.en bij cx basis staat:
185R14 (alle CX außer GTI Turbo)
195/70R14 (alle CX)
195/65R14 (alle CX)
rijd toch niet veel harder dan 160 km/u.
zal er zo even naar kijken als ik ‘r weer ophaal welke banden er precies op zitten
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84