2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
CX in de literatuur
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 17 september 2008 03:06 AM
  [ # 16 ]
jmmj schreef:

Naast de vraagbaken zijn er maar twee, en beide zijn in het Frans geschreven - Pascal noemde ze al:

La Citroen CX de mon père
Marc-Antoine Colin
ISBN-13: 978 272688429 4

CX - Une ligneé Prestigieuse
Dominique Pagneux
ISBN-13: 978 272688720 2

Het bovenstaande boek is lastig te verkrijgen, maar CX-Basis heeft er nog een voorraadje van (EUR 30,-). Ook het onderstaande boek is via hen te verkrijgen (EUR 48,-), via de CX-Club was dat boek ook met korting te bestellen. De link naar CX-Basis staat hieronder:

http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPath=9&osCsid=e483677badb78902f8ddf53d7afadd16

Er zijn al diverse pogingen gewaagd om een Nederlandstalig boek te maken omtrent de CX, op het moment is er echter nog geen enkel verschenen.

Waarschijnlijk niet meer te krijgen:
Quatre saisons, uitgave van Delpire, het beroemde fotoboek uit 1979, de tijd dat er nog boeken zonder ISBN waren. In de hoofdrol een gris perle CX GTi die, de titel zegt het al, vier seizoenen wordt gevolgd in adembenemende foto’s. De CX club heeft een jaar of acht geleden een stapel opgekocht en weer verkocht aan de leden. Boek kent 70 bladzijden en 5 bladzijden tekst in het Frans en vijf in het Engels. Op Ebay staan er nog 3 te koop voor 30,= pst.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 17 september 2008 12:20 PM
  [ # 17 ]

Die is mooi (en heb hem nota bene zelf op de plank staan). Op de Franse eBay kom je ze nog weleens tegen, daar heb ik die van mij ook gevonden.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 17 september 2008 12:28 PM
  [ # 18 ]

Hrm, die vond ik wel duur voor het gebodene eigenlijk. Ik heb er ook 30,- voor betaald maar dat was rijkelijk aan de prijs voor een aantal persfotos.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 17 september 2008 12:54 PM
  [ # 19 ]

Ik kwam laatst dit boek tegen:

 

Staat ook een leuk hoofdstuk over de CX in. La CX de mon pere is trouwens ook in een nieuwe uitgave verkrijgbaar met een rode GTiT serie 2 op de cover (niet zo mooi als de eerste).

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 september 2008 06:52 PM
  [ # 20 ]

Om inderdaad niet teveel af te wijken van het onderwerp; het vergelijk tussen CX en ID/DS is er eigenlijk niet.
Het zijn beide totaal verschillende wagens, met elk hun eigen tekortkomingen en hun kwaliteiten.
Feit is dat de D-serie ontzettend futuristisch was en eigenlijk nog steeds is, en daardoor de concurrentie met stomheid geslagen achter zich liet.
De CX is, ondanks dat ze een ‘door’ontwikkeling is van enerzijds de SM/GS en anderszijds een beetje de door Pininfarini getekende BMC, weer redelijk normaal van uiterlijk… en daardoor minder uitgesproken als de D.
Of je nu jubelt van het uitelijk van de D-serie, of droomt van de rijkwaliteiten van de CX; het zijn beide fantastische wagens, ik kan maar moeilijk kiezen…(maar neig toch naar de D, vanwege haar charme)  Wink

Terug on-topic dan maar weer:

het laatste genoemde (foto)boek ‘Quatre Saisons’ is mij onbekend, bedankt voor je aanvulling!
Aan het boekje van Schrader (SM & CX) moet niet teveel aandacht worden besteedt; het is een verzameling foldermateriaal welke door diverse dealerschappen werd gebruikt.
Leuk om eens in te zien, maar geen toegevoegde waarde (imho)...

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 17 september 2008 07:36 PM
  [ # 21 ]

Of je nu jubelt van het uitelijk van de D-serie, of droomt van de rijkwaliteiten van de CX; het zijn beide fantastische wagens, ik kan maar moeilijk kiezen…(maar neig toch naar de D, vanwege haar charme)

Mooi gezegd!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 17 september 2008 09:29 PM
  [ # 22 ]
Pascal schreef:

Feit is dat de D-serie ontzettend futuristisch was en eigenlijk nog steeds is,

De CX is, ondanks dat ze een ‘door’ontwikkeling is van enerzijds de SM/GS en anderszijds een beetje de door Pininfarini getekende BMC, weer redelijk normaal van uiterlijk… en daardoor minder uitgesproken als de D.

Nou nou Pascal, je verkoopt hier jouw mening wel heel erg als zijnde de enige waarheid. De DS/ID ontzettend futuristisch en de CX redelijk normaal? Hoewel de DS voor die tijd zeker een zeer opzienbarend ontwerp was vind ik dat voor de CX net zo gelden. En de GS/A niet te vergeten inderdaad. Vergelijk hem nou eens met zijn tijdgenoten? Wat leek er dan op een CX behalve zijn kleine broertje?
En als je in een CX stapt, althans de serie 1 dan is dat toch knap futuristisch. Een DS/ID daarentegen vind ik van binnen een redelijk een normale auto.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 september 2008 11:50 PM
  [ # 23 ]

Wat ik bedoelde aan te geven was dat de wagens in de tijd dat ze uitkwamen wel of niet afweken van wat de concurentie deed.
Er is geen wagen die op de DS lijkt (misschien een E-type..) of dat nu doet.
In de tijd van de CX was de vorm al wat bekender, minder apart of anders dan anders.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel aan te geven; ondanks dat ze onmiskenbaar aan haar silhouet te herkennen is, is de vorm van de CX niet on-alledaags…
Qua interieur was de DS minder UFO-achtig dan de GS/CX met haar ronddraaiende katteogen, maar met haar plastic dashboard waande men zich in de DS ook al in de toekomst..
Okee, zoals al aangegeven heb ik m’n hart misschien wat meer verpand aan de D-serie, het doet niets af aan de op-/beleving die ik ervaar achter het stuur van m’n CX…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 18 september 2008 12:03 AM
  [ # 24 ]

Van de 2 series CX vind ik de serie2 het mooist zowel qua interieur als exterieur. Het totale dashboard, deurpanelen, de vorm van de stoelen en de achterbank geeft mij een futuristisch gevoel. De plastic bumpers vind ik wel staan en daarmee valt een serie2 niet echt op in het hedendaagse straatbeeld als een “oude” auto.
Een serie1 lijkt op een museumauto met de chromen bumpers en het interieur is wel futuristisch maar net te simpel qua design.

Maar goed, over smaak valt niet te twisten Wink

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 september 2008 12:09 AM
  [ # 25 ]

het interieur is wel futuristisch maar net te simpel qua design.

Dat hele gedoe met die snelheidsogen en satelieten was natuurlijk ook niet functioneel, maar l’art pour l’art”.
Dat heeft Citroën ook wel ingezien en is daar ook weer van afgestapt.
Wat dat betreft is het eerste DS dashboard veel mooier.

Jeroen

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 18 september 2008 02:02 AM
  [ # 26 ]
toniclight schreef:

het interieur is wel futuristisch maar net te simpel qua design.

Dat hele gedoe met die snelheidsogen en satelieten was natuurlijk ook niet functioneel, maar l’art pour l’art”.
Dat heeft Citroën ook wel ingezien en is daar ook weer van afgestapt.
Wat dat betreft is het eerste DS dashboard veel mooier.

Jeroen

Die “ogen” en later de satellieten hebben het toch 15 jaar volgehouden bij Citroen. Ik denk eerder dat de rationalisatie in de autoindustrie die midden jaren 80 echt op gang kwam, dit soort afwijkende systemen niet meer kon billijken. Alles ging op elkaar lijken. Platformen werden gedeeld, motoren tussen merken uitgewisseld enz. De serie 2 was daar al een beetje slachtoffer van door toepassing van ” gewone” meters in la Lunule. De rest van het dashboard vind ik bij een serie 2 wel hoogstaander dan in de serie 1.
De satellieten zijn nog steeds bijzonder functioneel en wat mij betreft ergonomischer dan menig stengeltje onder of aan het stuur. Dus om dat nou af te doen als alleen maar opvallen. Het wijkt wel teveel af van de middenmoot die de markt dicteert.  En Citroen moest natuurlijk ook en vooral auto’s verkopen. Het is er wel een stuk saaier op geworden.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 18 september 2008 11:55 AM
  [ # 27 ]
Citrophile schreef:

Van de 2 series CX vind ik de serie2 het mooist zowel qua interieur als exterieur. Het totale dashboard, deurpanelen, de vorm van de stoelen en de achterbank geeft mij een futuristisch gevoel. De plastic bumpers vind ik wel staan en daarmee valt een serie2 niet echt op in het hedendaagse straatbeeld als een “oude” auto.
Een serie1 lijkt op een museumauto met de chromen bumpers en het interieur is wel futuristisch maar net te simpel qua design.

Het is grappig: ik vond dit ook altijd, maar wilde toch een oudere CX (want leuker dashboard en belastingvrij ja ja). Het gekke is dat mijn voorkeur al snel veranderde en ik vind nu serie 1 veel mooier dan serie 2.

Het is wel zo dat het serie 1 dashboard net iets te goedkoop is uitgevoerd, het is net iets teveel van plastic. Dat vind ik een beetje jammer.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 18 september 2008 12:31 PM
  [ # 28 ]

Goh, dat vind ik nou juist van het dash (middenconsole en schakelaars m.n.) van een serie 2. De invloed van Peugeot en de zuinige jaren tachtig (lees: hard plastic) zijn daar toch dominanter aanwezig i.m.o.
De gebruikte materialen in mijn “museumauto” (tsss…) voelen net wat chiquer aan.
Over de stoelen van de serie 2 niets dan lof, die zitten 10x beter dan die in een serie 1 (het VIP-interieur tenminste).

Het blijft een onmogelijke (want smaakafhankelijke) discussie. Misschien dat iemand ter aanvulling van het lijstje hier een boek over wil schrijven…?  Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 18 september 2008 12:34 PM
  [ # 29 ]
Citrophile schreef:

Maar goed, over smaak valt niet te twisten Wink

Tuurlijk wel! Leuk juist! Twisted Evil Ik vind het altijd erg leuk om te horen wie wat het mooiste vindt, en waarom (dat daaraan geen oordeel verbonden kan worden over het al dan niet hebben van smaak, staat natuurlijk buiten kijf).

Persoonlijk vindt ik dan de oudste CX-en het mooist, zonder sierstrips langs de flanken en zonder rubber hoeken op de bumpers. Ik dacht dat dat zelfs gold voor Prestiges, maar inmiddels moet ik toegeven dat die er zonder het nodige opfleurwerk toch een beetje ‘kaal ‘uitzien…. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.

Overigens blijft het katteogen-dashboard geweldig, maar inderdaad, kwalitatief had dat wel beter gekund, denk ik.

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 september 2008 03:01 PM
  [ # 30 ]
Mulder schreef:

Jammer dat het al een paar jaar aangekondigde Nederlandstalige CX-boek “De ideale lijn” van Johan Oldenhage en diezelfde Peter Pijlman maar niet wordt uitgegeven.

Wat is hiervoor de reden eigenlijk?
Als je ziet hoe gretig men continue op zoek is naar de ‘Snoek-bijbel’ van Jan de Lange, dan kan ik me voorstellen dat een nederlandstalig CX-boekwerk ook gewild is…
Is trouwens de situatie van de CX hetzelfde als de D-serie hier in Ollanda; dat er procentueel hier het meest rondrijdt?
Of moet je de grote aantallen toch in Duitsland of La douce France zoeken…?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook