


Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Ik denk erover een CX automatic aan te schaffen, nu weet ik dat de koppeling van de automatic een apart systeem is (centrifugaal met gewichtjes kanteling).
Mijn vragen:
- Wat zijn de bekende/mogelijke problemen?
- Hoge kosten gemoeid bij problemen?
- Oplossingsintentie bij event. problemen?
groeten, Dick.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: CX automatic centrifugaal
Dick Kampen schreef:Ik denk erover een CX automatic aan te schaffen, nu weet ik dat de koppeling van de automatic een apart systeem is (centrifugaal met gewichtjes kanteling).
Mijn vragen:
- Wat zijn de bekende/mogelijke problemen?
- Hoge kosten gemoeid bij problemen?
- Oplossingsintentie bij event. problemen?groeten, Dick.
Volgens mij ben je écht helemaal verkeerd ingelicht.
Een CX automaat heeft een conventionelen ZF automaat, met koppelomvormer. Heb je een CX met half-automaat, genaamd C-matic, dan heb je een electrisch bediende koppelomvormer. Een CX heeft NOOIT een centrifugaalkoppeling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Ha, dank je wel, ik schrok al…
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens gaan de C-matic bakken wél stuk en dat is inderdaad erg duur, en vooral lastig. Onderdelen vind je vrijwel nergens meer.
De automaatbak van de Cx is redelijk robuust, maar weinig zachtzinnig. De versnellingen worden er soms behoorlijk ingeramt, en omdat ie maar 3 versnellingen heeft zuipt ie vreselijk. 120 km/h is reeds 4000 toeren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Huh? Dat is nog een kortere bak dan de C-matic Injection (die ook volgens de vraagbak een iets langere bak heeft dan de carb-versies).
120 km/h = 3600 rpm volgens het boekje, 3750 op de teller
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Hoe betrouwbaar is die koppelomvormer? En event. storingen/prblemen bekend?
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Dick Kampen schreef:Hoe betrouwbaar is die koppelomvormer? En event. storingen/prblemen bekend?
Superbetrouwbaar. Ik heb nog nooit problemen gehad en toch heel wat kilometers met verschillende van deze automaten gedraaid. Wat dat betreft was mijn XM automaat een stuk minder zeker.
Er schijnen trouwens twee typen automaat geweest te zijn met verschillende overbrengingsverhoudingen. De automaat van 1980-82 heeft andere verhoudingen dan die van 1983 tot 1991 aldus de webstek van de club.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman771 schreef:Overigens gaan de C-matic bakken wél stuk en dat is inderdaad erg duur, en vooral lastig. Onderdelen vind je vrijwel nergens meer.
Is dit specifiek CX dat de C Matic bakken stuk gaan ?
Hoor vrij weing problemen met GS C- Matic bakken die sneuvelen.
citro-power schreef:
Hoor vrij weing problemen met GS C- Matic bakken die sneuvelen.
Op cifo komt er wel eens wat voorbij. Ik geloof mkatgert en patje74. Probleem is dan vooral de verkrijgbaarheid van onderdelen.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:citro-power schreef:
Hoor vrij weing problemen met GS C- Matic bakken die sneuvelen.
Op cifo komt er wel eens wat voorbij. Ik geloof mkatgert en patje74. Probleem is dan vooral de verkrijgbaarheid van onderdelen.
Onderdelen zijn inderdaad lastig , maar dat is wel zo met meer GS onderdelen.
Maar dat het nou slecht is…. , nee. Dat ie van mkatgert niet goed is ligt meer aan de person die er aan gesleuteld heeft denk ik.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citro-power schreef:waterman771 schreef:Overigens gaan de C-matic bakken wél stuk en dat is inderdaad erg duur, en vooral lastig. Onderdelen vind je vrijwel nergens meer.
Is dit specifiek CX dat de C Matic bakken stuk gaan ?
Hoor vrij weing problemen met GS C- Matic bakken die sneuvelen.
Cx bakken gaan idd meer stuk. Ik vermoed dat het komt door de constructie van de bak, die namelijk héél anders is dan die van een GS. Ook heeft een Cx véél meer vermogen op de bak staan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even over die ZF automaat, neem aan dat de verhoudingen bij de bakken na 82 gunsitger zijn. Is het in dat geval mogelijk om deze over te zetten in een CX van 82?














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
thomasfilius schreef:Even over die ZF automaat, neem aan dat de verhoudingen bij de bakken na 82 gunsitger zijn. Is het in dat geval mogelijk om deze over te zetten in een CX van 82?
Je kunt de tandwiel-set overzetten zonder de bak uit te bouwen meen ik me te herinneren. De tandwielen zitten aan de buitenzijde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
citro-power schreef:Dat ie van mkatgert niet goed is ligt meer aan de person die er aan gesleuteld heeft denk ik.
Voordat die persoon eraan ging sleutelen was er ook al iets stukkend natuurlijk. Wat weet ik trouwens niet meer.
Maar idd. ik denk niet dat de bakken specifiek zwak zijn. De onderdelenvoorziening is gewoon wel lastig.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:thomasfilius schreef:Even over die ZF automaat, neem aan dat de verhoudingen bij de bakken na 82 gunsitger zijn. Is het in dat geval mogelijk om deze over te zetten in een CX van 82?
Je kunt de tandwiel-set overzetten zonder de bak uit te bouwen meen ik me te herinneren. De tandwielen zitten aan de buitenzijde.
ik had een prestige met een van de allereeste zf bakken dec 80… reed perfect hoor..en nog altijd…ps de ZF bak is voor zowel gti als prestige dezelfde geweest….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De eind-overbrenging van een latere 2500ie met automaat is langer als die van de eerdere 2400’s. Het scheelt niet veel, maar alle beetjes helpen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste