1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Nogmaals LM-velgen en banden
marcvv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 10-09-2008

Gepost: 02 oktober 2008 04:41 PM

Alhoewel ik reeds heb gezocht op dit forum is de velgenkwestie mij nog niet helemaal duidelijk:

Stel ik wil op een (nog aan te schaffen) non-turbo CX prestige LM-velgen hebben (origineel of minimaal origineel lookalikes) dan zijn er toch maar twee opties?

De originele LM-velgen in TRX-maat
Imitatie LM-velgen met originele look in 14” maat

De nadelen van de TRX zijn me al lezende wel duidelijk geworden; maar wat zijn de nadelen van de imitatievelg? Geen idee hoeveel inch de trx-maat is (omgerekend), maar als dat bijvoorbeeld 15”en een beetje is, dan wordt dus ook het weggedrag anders alleen al door de afwijking van de velgmaat tov de 14”imitatie.

Gezien de kosten voor aanschaf van een perfecte set LM-velgen + banden nogal pittig zijn, zou ik graag vooraf wat meer willen weten over wat de beste keuze zou zijn

Alvast bedankt,

Marc

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 oktober 2008 04:59 PM
  [ # 1 ]

De 14” velgen zijn niet imitatie. Deze werden origineel geleverd op bijvoorbeeld mijn ‘81 GTi, toen er nog (net) geen TRX bestond. Dus dit is een prima keuze, bijvoorbeeld met 185/80/14 Michelin MXV banden.

TRX banden zijn nog duurder, en hebben een maat van ongeveer 15.5. Ik geloof dat de meningen verdeeld zijn over of TRX een betere wegligging geeft dan 14” banden.

Ik weet niet zeker of 14” LM velgen op serie 2’s zijn geleverd overigens, misschien was het dan of TRX LM, of 14” staal? Ik weet wel zeker dat je op late serie 1’s TRX als optie kon nemen, dus bv in 1984 kon je nog steeds gewoon 14” LM geleverd krijgen.

Profiel  
 
thomasfilius
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 02 oktober 2008 05:14 PM
  [ # 2 ]

Onder mijn Pallas liggen TRX banden en idd de wegligging is fantastisch. Echter moest ik onlangs 2 nieuwe bandjes halen en de prijs is helaas wat minder fantastisch. Inclusief montage was ik 650 euro kwijt, maargoed ik wist het van te voren en qua looks zou ik ook geen andere velgen er onder willen hebben.

Profiel  
 
Gepost: 02 oktober 2008 05:14 PM
  [ # 3 ]

Hebben we het dan in beide gevallen over het GTI lichtmetaal, dus velgen die er op het eerste gezicht gelijk uit zien?

Profiel  
 
Gepost: 02 oktober 2008 05:16 PM
  [ # 4 ]

Laat ik het anders zeggen, is GTI lichtmetaal hetzelfde als Turbo lichtmetaal, dus de gestileerde velgen met een T er in (en een mm-maat voor TRX banden)?

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 02 oktober 2008 05:33 PM
  [ # 5 ]

Nee.
GTI is standaard 14”, hier weliswaar op een CX uit 1978, maar ook geleverd op serie 2 (op in ieder geval, jawel, de GTi en als optie op veel andere modellen). Volgens mij is deze velg ook als TRX geleverd.

Turbo-velgen (alleen als TRX geleverd) zijn de velgen met de T erin.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 oktober 2008 05:37 PM
  [ # 6 ]

even ter verduidelijking LM en TRX velgen zijn door mekaar gemaakt hoor…. TRX was gewoon optie buiten op de prestige daar stond standaard TRX op… veel mensen wisselden die op toen de banden na een jaar of 6 op waren naar 14 inch wegens de prijs ook toen waren trx banden peperduur…. op de serie 2 zijn ze dus ook geleverd door elkaar…

de gestileerde T - velgen zijn altijd TRX banden op de turbo moeten normaal gezien 210 banden staan op de prestige stonden origineel 190 TRX banden als je ze in optie erbij wou….

over de wegligging nieuwe trx banden kleven op de weg als het droog is kunnen ze (even goed of zelfs beter )mee als moderne nieuwe banden.

Maar als het nat is schuiven ze verschrikkelijk heeft te maken met de samenstelling van het rubber het loopvlak van trx banden zou namelijk zeer zacht zijn… TRXke weet er alles van…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 02 oktober 2008 05:47 PM
  [ # 7 ]

Voor de maat maakt ook type/jaar nog uit. Meesten 14” Serie1 horen op genoemde 185/80HR14 te staan. Maar Serie2 bijv. op 195/70HR14 (mijn 22TRS bv. had dit al als maatvoering in de deurstijl staan), achter trouwens 185/70HR14 volgens   , maar daar past ook 195/70 onder.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 02 oktober 2008 05:49 PM
  [ # 8 ]

Ha ok, dan betekent dat in elk geval voor de TS dat de lichtmetalen velgen die hij wil in 14” in elk geval vrij makkelijk te vinden zouden moeten zijn…

Profiel  
 
thomasfilius
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 02 oktober 2008 11:35 PM
  [ # 9 ]

Michelin 190/65HR390 in mijn geval op de TRX velgen zonder de gestileerde T

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 oktober 2008 11:44 PM
  [ # 10 ]

Die heb ik ook, alleen dan wel om Turbo velgen Wink

210 is stuk lastiger te vinden Sad
Maar voorlopig kan ik nog even voorruit Smile

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 oktober 2008 12:20 PM
  [ # 11 ]
Arjan Verkade schreef:

Die heb ik ook, alleen dan wel om Turbo velgen Wink

210 is stuk lastiger te vinden Sad
Maar voorlopig kan ik nog even voorruit Smile

deze zijn toch nieuw te krijgen bij oldtimer bv….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 03 oktober 2008 03:24 PM
  [ # 12 ]

LET OP:
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar nieuwe banden. Er zitten nu TRX 210 banden onder en ik twijfel tussen nieuwe TRX’en behoud van de mooie turbo velgen of overstappen naar gewonen inch wielen. Probleem bij de laatste optie is dat ik de GTI wielen van citroen niet zo vind passen bij een Turbo en dat het anderzijds heel moeilijk is om andere passende LM wielen te vinden door de afwijkende (hoge) ET waarde.
Nu dacht ik (en denkt vrijwel iedereen) dat de firma Oldtimer BV het monopolie heeft op de TRX banden. De prijs is er in ieder geval naar: € 272,- excl BTW! Ze uit engeland laten overkomen is zelfs goedkoper (incl vrachtprijs..). Maar het kan veel eenvoudiger:
DE FIRMA CLASSIC TIRE LEVERT DE TRX 210 BANDEN VOOR € 216,- (exc btw)!!!! Dat scheelt zeer aanzienlijk en het vreemde is dat blijkbaar niemand dit weet. Doe er je voordeel mee.
Freek

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 oktober 2008 04:31 PM
  [ # 13 ]

bedankt!

Dat wist ik ook niet! Feit is wel dat wij belgen geen andere banden onder een turbo kunnen leggen dan TRX’en alleen met trx banden is de cx gti turbo goedgekeurd… en dan ook niet de 190 banden maar wel de 210…dus we kunnen niet anders….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 03 oktober 2008 04:56 PM
  [ # 14 ]

Feit is wel dat wij belgen geen andere banden onder een turbo kunnen leggen dan TRX’en alleen met trx banden is de cx gti turbo goedgekeurd… en dan ook niet de 190 banden maar wel de 210…dus we kunnen niet anders….

Ik neem aan dat de 190 TRX’en niet mogen omdat die maar tot 210 km/uur zijn toegestaan. Dat hier in nederland niet op gecontroleerd wordt bij de apk is op zich vreemd. Wel apart dat de belgische goedkeuring zelfs het bandtype (wel/geen TRX) betreft. Je zou toch verwachten dat je enige vrijheid in maten hebt zolang de rolomtrek, de toegestane belasting en de snelheidsaanduiding maar voldoen.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 oktober 2008 05:07 PM
  [ # 15 ]
freek schreef:

Feit is wel dat wij belgen geen andere banden onder een turbo kunnen leggen dan TRX’en alleen met trx banden is de cx gti turbo goedgekeurd… en dan ook niet de 190 banden maar wel de 210…dus we kunnen niet anders….

Ik neem aan dat de 190 TRX’en niet mogen omdat die maar tot 210 km/uur zijn toegestaan. Dat hier in nederland niet op gecontroleerd wordt bij de apk is op zich vreemd. Wel apart dat de belgische goedkeuring zelfs het bandtype (wel/geen TRX) betreft. Je zou toch verwachten dat je enige vrijheid in maten hebt zolang de rolomtrek, de toegestane belasting en de snelheidsaanduiding maar voldoen.

in belgie is er bij ieder model een proces -verbaal van goedkeuring of pvg nummer daarin staat dat turbo (cx) benzine op trx’en moet staan dus je kan niets anders leggen… zo zit dat ineen

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook