16 van de 18
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende > 

JORIS, de break van vlietmansje: einde oefening…
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 oktober 2009 06:52 PM
  [ # 226 ]
bogaard77 schreef:
Penny Lane schreef:

Siliconenolie?

Derk

gewoon vaseline.

Yep, dat hebben we wel ergens liggen (ouderwets huishouden hier…)

Maar voor de topic-volgers: van 13.00uur tot 15.30uur besteed aan het losdraaien van één moertje, het tweede ‘blinde’ moertje van het contactslot.
@#$%&* en nog zo meer, dus.
Eerst de truuk met het pijpsleuteltje erop knallen geprobeerd, helaas.
Vervolgens met beiteltje geprobeerd, helaas.
Toen met dremeltje aan de slag, helaas.
Laatste poging met platte tang, verlengd met twee gaspijpen van een centimeter of 40: succes!

Met twee man druk op de gaspijpen gezet om te zorgen dat er geen slip meer optrad, en toen stukje bij beetje losgedraaid.

Nu blijkt bij vergelijk van het contactslot met het donor-exemplaar dat de bedrading weliswaar overeenkomt (8 stuks, beide auto’s handgeschakeld), maar het ene contactslot heeft pennetjes en stekkers aan de bedrading, het andere heeft de bedrading aan het contactslot vast!

Dit is dus weer een verschil dat mij onbekend is…

Nu eerst op zoek naar de contactstekker met het stukje bedrading!

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 oktober 2009 11:02 PM
  [ # 227 ]
vlietmansje schreef:

Nu blijkt bij vergelijk van het contactslot met het donor-exemplaar dat de bedrading weliswaar overeenkomt (8 stuks, beide auto’s handgeschakeld), maar het ene contactslot heeft pennetjes en stekkers aan de bedrading, het andere heeft de bedrading aan het contactslot vast!
Dit is dus weer een verschil dat mij onbekend is…

Afijn, de contactsloten zijn verschillend voor handbakken/BW-automaat (8 draden/contacten) en halfautomaten (6 draden/contacten). En verder tot 4/73 met draden, en vanaf 4/73 met contacten.

Doe er je voordeel mee…

O ja, de amerikaanse/canadese versies hebben 7, resp 9 draden/contacten…

knuffel

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11896

- Xantia TD SX
Gepost: 30 oktober 2009 11:09 PM
  [ # 228 ]

Waarom hebben die een pootje meer?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 30 oktober 2009 11:10 PM
  [ # 229 ]

Elk antwoord roept weer nieuwe vragen op, maar…., geen idee!

knuffel

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11896

- Xantia TD SX
Gepost: 30 oktober 2009 11:12 PM
  [ # 230 ]

Is ook totaal onbelangrijk, maar kon zijn dat je ‘t wist tongue rolleye

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 31 oktober 2009 04:15 PM
  [ # 231 ]
DriverD schreef:

@Vlietmansje: Nog steeds goed bezig!

Vandaag beetje minder…

Contactslot geplaatst, bedrading van contactslot aangesloten: een multi-stekker kan niet verkeerd, en dan een witte en een bruine draad die ik goed apart had gehouden.

Vervolgens ruitenwisserschakelaar bedraad (ook multi-stekker), daarna de licht- en de richtingsaanwijzer. Helaas, geen stadslichten rondom, en het knipperlichtrelais trilt ipv dat het de lampjes laat knipperen…

Klooien en zoeken en andere configuraties proberen, kom er vooralsnog niet uit.

Kan een te lage accu-spannning het gedrag van het knipperlichtrelais soms verklaren?
Verder heeft het groene draadje van de verlichtingsschakelaar een brakke stekker, hopelijk is die van het stadslicht?

Ben intussen gestopt zonder te vloeken of iets anders kapot te maken, dus dat is dan de winst van vandaag (buiten het plaatsen van het contactslot, dan)!

knuffel

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 31 oktober 2009 11:05 PM
  [ # 232 ]

Groene stekker van je lichtschakelaar zou van je dimlicht moeten zijn. Deze draad zou helemaal groen moeten blijven tot aan de duplo-lampen zelf.

Geen stadslichten: stadslichten komen uit je lichtschakelaar met een bruin (mauve) draadje, gaan vervolgens door zekering 4 in het zekeringkastje (de draad is dan inmiddels geel geworden) en eventueel van daaruit weer je dashboard in naar de parkeerlichtschakelaar. (met een blauwe draad aangesloten op de parkeerlichtschakelaar, om van daaruit met een groene en een rode draad naar de stadslichten te gaan)

Knipperlichtrelais: zou aangesloten moeten zijn op een gele draad (die na enige tijd ineens zwart wordt) vanaf het contactslot
en van daar af loopt een bruin (ook weer mauve) draadje naar je knipperlichtschakelaar. Dit draadje wordt na enige centimeters rood. I never said it was easy! Ik heb het ook niet verzonnen. Vanaf je knipperlichtschakelaar gaat het met een gele draad naar je linker knipperlichten, en met een groene naar je rechter. Als de massa van je knipperlichten niet goed is, doet je relais ook raar.

Dit alles voor auto’s vanaf sept ‘71. Mocht dit voor Joris niet zo zijn, post dat dan even a.u.b., ik zoek het met alle plezier voor je uit op bouwjaar.

Disclaimer: toen ik laatst bezig was met mijn grootlichtrelais klopten niet alle kleuren draad zoals opgegeven! Het zal ook weer eens niet, bij Citroën… Gewoon de draad volgen en ‘doorpiepen’ met een multimeter verdient altijd de voorkeur.

Ik vind zelf de elektra diagrammen zoals ze in het WPH staan goud waard bij dit soort problemen. Maar als elektra niet je ding is, is het soms wel heel ingewikkeld, i agree.

Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 01 november 2009 08:46 AM
  [ # 233 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Ik vind zelf de elektra diagrammen zoals ze in het WPH staan goud waard bij dit soort problemen. Maar als elektra niet je ding is, is het soms wel heel ingewikkeld, i agree.
Succes!

Het stomste is natuurlijk dat ik bij demontage veel te snel heb geconcludeerd dat alle verbindingen goed op kleur waren en gemakkelijk terug te plaatsen waren. Mocht er ooit een volgende keer komen dat doe ik zelf ALLE stekkers markeren zodat ik zeker weet dat ik de oorspronkelijke situatie kan herstellen…

Met je info ga ik aan de slag om de stadslichten aan de praat te krijgen,
i’ll let you know what happens!

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 02 november 2009 02:19 PM
  [ # 234 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

....Als de massa van je knipperlichten niet goed is, doet je relais ook raar….

Vanmorgen begonnen met controle van de zekeringen:drie stuks, allen heel.
Daarna de massa van het knipperlichtrelais gemeten: goed.
Maar de spanning op het relais was maar 10.6V!

Oplossing gevonden in de gecorrodeerde stekkerverbinding van de knipperlichtschakelaar.

Hoe reinig ik zo’n verbinding, het mannetje is easy, maar het vrouwtje? WD40 inspuiten en aanklemmen zou moeten volstaan? (Inmiddels knippert de boel weer zoals het hoort, dus de bedrading zat hier toch goed)

Verder meet ik op de lichtschakelaar spanning voor het stadslicht, en kan hier de draad van de kabelboom die naar achter gaat op aansluiten: dan heb ik achter licht, ook op de nummerplaat.
Maar voor niet?!

Uit de kabelboom die van voor komt heb ik twee zwarte draadjes over, met wit mannetje en een wit vrouwtje; die had ik eerst aan elkaar zitten, maar dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Het gekke is dus momenteel dat alles werkt, behalve de stadslichtjes voorzijde. Misschien heeft CDPF efkes tijd om te melden met welke draad deze lampjes aan zouden moeten gaan?

Heb wel WPHB op CD, maar kan hier geen electrische schema’s op vinden… In welk deel zouden die moeten staan, trouwens?

Alvast heel hartelijk bedankt voor de reacties!

knuffel

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 760

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 02 november 2009 08:58 PM
  [ # 235 ]

op de CD van Tony Jackson staat echt wel een electrisch schema, hoor. Kijk maar eens op /green-cd/814 manual/814-1.pdf en dan Operation 510

Ik ben vergeten welk type / bouwjaar Joris is, en ik ben véél te lui om dat nu op te gaan zoeken, dus heb ik zo gauw geen betere suggesties.

- Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 november 2009 09:48 PM
  [ # 236 ]

@Vlietmansje: Zal ik ff bij mijn DS kijken welke kleur de draad/stekkers bij de stadslichten voor heeft?

Citroen!

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 02 november 2009 10:59 PM
  [ # 237 ]

Bedankt voor reacties, ben een beginneling met PC-gebruik, dat blijft denk ik nog wel even zo.
Heb inmiddels mijn CD-rom opnieuw bekeken, en gezien dat de electriek in deel 1bis staat, dus nu heb ik wel weer voldoende leesstof voor de komende week!

Bijt me wel vast in die draadjes, hoor, komt echt wel goed!!

knuffel

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 02 november 2009 11:08 PM
  [ # 238 ]

Rob, kun je me a.u.b. nog even vertellen van welk bouwjaar Joris is? Ik moet hier momenteel namelijk uitgaan van een diagram voor een DS, en daar zitten de stadslichten, na de parkeerlichtschakelaar, direct aangesloten op de achterlichten. (Of andersom, het is maar hoe je het bekijkt Smile )
Dat is bij jou blijkbaar niet het geval. Ik neem aan dat Joris geen parkeerlichtschakelaar heeft, en aangezien het een Break is, zal er een ID-bedrading gemonteerd zijn.
Als ik wat meer gegevens heb van bouwjaar of uitvoering kan ik wat gerichter voor je zoeken, en is er ook meer kans dat de draadkleuren kloppen.
Als jij die gegevens ff post of PB’t, zoek ik ondertussen verder voor je, OK?

Vrouwtjesstekkertje reinig ik overigens altijd met een strak opgerold stukje fijn schuurpapier. Als je veel stekkertjes moet doen, loont het de moeite om wat fijn schuurpapier op een rond stokje te plakken met dubbelzijdig plakband.
WD40 helpt vaak maar tijdelijk. Hou die rommel a.u.b. weg van je electronica, je krijgt later spijt dat je het gebruikt hebt.
Gerbruik liever een klein staalborsteltje voor je mannetjes stekkers.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 02 november 2009 11:46 PM
  [ # 239 ]

Goeie info, thnx, bouwjaar 1972, idd ID-bedrading denk ik. Mechanique.

Heb inmiddels alle goed gestoken stekkers schoon en weer verbonden, nog steeds geen stadslicht aan de voozijde. En de startmotor draait trouwens ook niet!

Volgende stap: oude contactslot eerst weer terugzetten en uitsluiten of mijn donor-contactslot niet defect is.
En daarna ga ik maar eens kijkje nemen achter de klokkenwinkel van Eva om meer inspiratie op te doen…

Wordt vervolgd!

knuffel

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 04 november 2009 10:46 PM
  [ # 240 ]

Zwart draadje met wit hulsje zou degene naar je startmotor kunnen zijn. Deze wordt namelijk met een dergelijk draadje op je contactslot aangesloten. Waar het andere draadje met witte hulsje voor dient ben ik momenteel niet zeker van. Kan dit je claxon zijn? Die is ook met wit hulsje namelijk.
De stadslichten zouden met groen en rood naar de achterlichten moeten gaan (en dat werkt bij jou) en van dezelfde draden splitsen de stadslichten vóór zich af.  Rood splitst zich af naar stadslicht LV vanaf de groene draad. De rode draad loopt rechtstreeks naar stadslicht RV en daar takt het achterlicht zich van af met een paarse draad, die later weer groen wordt. (I never said it was easy!)

Sorry voor het late antwoord, zat gisteren de hele dag en avond zonder internet.

Profiel  

16 van de 18
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook