



Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Citroën-das-pas-fën schreef:zat gisteren de hele dag en avond zonder internet.
heb je psychische bijstand nodig , gevalletje nazorg, nog afkickverschijnselen?
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:Sorry voor het late antwoord, zat gisteren de hele dag en avond zonder internet.
Heb ook niet altijd tijd om verder te klooien, kind en werk, en moeder, en nu ook nog een crematie…
Maar met kleine stapjes kom ik er ook wel, toch?
Tip om de startmotor te laten herleven is voor zaterdag as, de claxon doet het overigens wél.
Verder is er toch wel iets geklooid met die draadboom, er zit een soort aftapdraadje tussen dat niet origineel is.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:O ja, de amerikaanse/canadese versies hebben 7, resp 9 draden/contacten…
Heee, geen verdere bekendheid met dit fenomeen op dit forum?





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Je weet zeker dat je een contactslot hebt voor BVM, en niet voor een BVH?
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:Je weet zeker dat je een contactslot hebt voor BVM, en niet voor een BVH?
Gelukkig wel, komt uit dezelfde DSpecial waar jouw groene deuren ooit in zaten…





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hmm, een ‘73er dus, en beide ID type… Dat zou geen problemen mogen opleveren, maar dat doet het dus wel.
Dit zijn de zeldzame momenten dat je je Citroverslaving vervloekt.
Volgens het diagram word het startrelais (Bendix eigenlijk) als volgt gevoed: er loopt een bruine draad naar het contactslot (let op: ongezekerde plus!) en gaat met een witte draad weer ‘weg’ van het contactslot. Onder de motorkap is dezelfde draad inmiddels rood geworden, en loopt vlak langs de pluspool van je accu direct naar de startmotor. Bij een DS (als in: geen ID) zit hier nog het startrelais op de pluspool van je accu tussen.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Langzamerhand wordt het wel duidelijk, geloof ik. Er is door een eerdere eigenaar een probleempje met de voeding van het contactslot (de bruine draad dus) opgelost door met een parallel tussenstukje ergens voeding vandaan te halen. Morgen heb ik echter een crematie bij te wonen, woensdag hoop ik efkes tijd te maken om een aparte plusdraad van de accu te trekken en zo de startmotor weer te kietelen, dan kom ik tóch weer stapje verder!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
OK, hoop dat ik je heb kunnen helpen. Zo niet dan moesten we zo langzamerhand maar eens wat afspreken.
Dat je claxon het doet kan kloppen: die loopt geheel buiten je contactslot om.
Gecondoleerd, en sterkte morgen.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Langzamerhand wordt het wel duidelijk, geloof ik. Er is door een eerdere eigenaar een probleempje met de voeding van het contactslot (de bruine draad dus) opgelost door met een parallel tussenstukje ergens voeding vandaan te halen!
Ik citeer mezelf deze keer.
Bovenstaande is dus helemaal niet waar, het tussendraadje is origineel!!
(Heb ik opgestoken op het forum van de DS-club, bron vermelding…)
Inmiddels weet ik dus waar dit tussendraadje moet zitten, YES!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Betekent dit dat je startmotor weer netjes rondgaat? Of zelfs dat alles werkt zoals het hoort? *hoopt van harte*
Ik kan me voorstellen dat er een ‘tussendraadje’ gebruikt wordt in ID (gerelateerde) types, al was het alleen maar omdat het startrelais van een ‘echte” DS door de - aangestuurd wordt, en de bendix van de ID-typen door de +. Let op: dit is slechts een aanname van mijn kant, weet niet zeker of het hiermee te maken heeft. Zou wel mooi zijn als het wel waar was overigens, dan hoef ik niet een heleboel bedrading te veranderen om een startrelais in mijn DSupertje te hangen.
Schema’s in de boeken zijn niet duidelijk op dit punt.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kijk even op de site van de DS-club, ene Rob (niet te verwarren met rob) heeft inhoudelijk gereageerd op een startprobleem van een jongen uit Helmond…
http://www.citroeniddsclub.nl/forums.asp?steID=1&item=207&frmID=5&fitID=1827&action=showThread





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Rob op dat andere forum is waarschijnlijk een van de leden van het technisch team van de DS-club. Iemand met heeel veel ervaring. Daar kan je gerust advies van aannemen….
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Kijk eens aan, kan ik gokken of niet?
Bedankt voor de link rob (kleine letter r), hier kan ik in de toekomst mijn voordeel mee doen, omdat ik t.z.t. een startrelais wil monteren.
Succes met je break, hoop dat de startmotor alweer rondvliegt?
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:Hmm, een ‘73er dus, en beide ID type… Dat zou geen problemen mogen opleveren, maar dat doet het dus wel.
Volgens het diagram word het startrelais (Bendix eigenlijk) als volgt gevoed: er loopt een bruine draad naar het contactslot (let op: ongezekerde plus!) en gaat met een witte draad weer ‘weg’ van het contactslot. Onder de motorkap is dezelfde draad inmiddels rood geworden, en loopt vlak langs de pluspool van je accu direct naar de startmotor. Bij een DS (als in: geen ID) zit hier nog het startrelais op de pluspool van je accu tussen….
En een stukje van dezelfde auteur uit zijn eigen topic (CDPF) van januari 2010:.....Nu ik toch bezig was, meteen even het ID-vorkstekkertje verwijderd dat ervoor zorgt dat het contactslot de plus schakelt om de Bendix aan te trekken, en hierop het min-draadje aangesloten dat Citroën destijds in 1973 netjes met Leukoplast aan mijn kabelboom plakte….
Vanmorgen bij het waker worden ineens het licht aan!
De contactsloten zijn tóch verschillend, ondanks dat ze uit BVM auto’s van hetzelfde jaar komen!
Het ene slot schakelt plus naar de startmotor, het andere juist de min. Onder de kap vond ik eerder al een extra relais ter hoogte van de dynamo opgenomen in de rode startdraad en dacht dat dat daarvoor ingebeund zat omdat het startrelais defect was…
Aldus, met gemenge gevoelens:
“Dit zijn de zeldzame momenten dat je je Citroverslaving vervloekt.”












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De min schakelende zijn voor accu aangehangen relais. De plus schakelende voor relais loze… (dacht ik)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>