






















Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:
Toch, als het er maar kort heeft ingezeten, zou het er wellicht nog wel uit te spoelen zijn.
Dat lijkt mij ook het proberen waard. Deed ik zo en zo voor dat ik ging slopen.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik ken iemand die heeft remvloeistof i.p.v. lhm erin gegooid.
Dat is pas echt agressief voor je systeem. Dat vreet al je rubber op.
Over lekkage gesproken , heeft een enorm lange tijd geduurd voordat alles was vervangen en het systeem lekvrij was.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik vind het nogal kort door de bocht door de auto meteen te slopen, water heeft niet bepaald smerende eigenschappen, maar zal geen rubbers slopen. Pas als er zuurstof in het systeem komt, zou het kunnen gaan roesten, maar die kans acht ik klein. Bij gebrek aan LHM wordt zelfs motorolie aanbevolen voor noodgevallen, daarna moet je wel goed spoelen
Ik zou er een 5 tal liters LHM aan spenderen, de motor zo min mogelijk laten draaien, de onderste leidingen los maken en leeg laten lopen en daarna de boel goed doorspoelen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Als een specialist uit ervaring weet dat het nooit weer wordt wat het geweest is, dan luister ik daar naar.
Rudmer'86 schreef:Als een specialist uit ervaring weet dat het nooit weer wordt wat het geweest is, dan luister ik daar naar.
Ook specialisten hebben het niet altijd bij het rechte eind. Het e.e.a. zal ook zeker afhankelijk zijn van HOELANG het water er in heeft gezeten en andere factoren.
Zo heb ik zelf ooit een nieuwe motorfiets gekocht die gejat was en in het zeewater gepleurd. Ding voor een habbekrats gekocht en iedereen raadde het me af.. Ik heb toen alle vloeistoffen vervangen en starten met een nieuwe accu… ding heeft zes jaar probleemloos gereden. Dus niets is onmogelijk.
Misschien ben ik eigenwijs, maar ik zou hem toch even spoelen met goedkope Action motorolie en daarna verse LHM erin.
Er bestaat een kans dat het slopen dan niet nodig is. Maar je moet het zelf wete wat je doet.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Je kunt ook de dame verkopen aan een handige karel alhier met de kennis dat er water in zit. Of brengt hij in onderdelen meer op?
Het systeem kan best wel wat hebben. Vervuiling of oude LHM is (nog) veel erger dan gewoon schoon water. Water vormt tenminste geen stukjes die kunnen inslijten in de zittingen en plunjers.
5l LHM kost wel 25 eur als je duur doet, dat is toch wel een acceptabel risico? Wordt het toch niks dan knijp je ‘m alsnog op?
Ich bin ein Breaker






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik snap de verontwaardiging van iedereen hier, ik zou het ook wel durven proberen en vind het dus ook wel een beetje zonde. Beetje water, beetje spoelen, geen centje pijn voor een paar tientjes. Maargoed, helaas is het niet mijn auto en de eigenaar zal en mag ermee doen wat hij er zelf mee wil.
Eveneens ben ik tevens ook.
Tja, het plaatje klopt niet echt he? Zo’n beest van een auto geveld door een litertje water…
Ich bin ein Breaker






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Is ook.
Eveneens ben ik tevens ook.
ik vermoed dat de wagen weinig heeft gekost. Als er wel veel voor was betaald zou men er mee zijn terug gegaan…
Een xm in onderdelen brengt ook nu nog weinig op.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Dat is een aanname Gompy, daar moet je voorzichtig mee zijn.
Maar ik zou spoelen tot ik een ons weeg. Eerst met spiritus, dat ontvet en neemt gelijk het water mee, dan met motorolie, daarna spoelen met hydrorincage (of hoe die zooi mag heten) en daarna pas weer LHM erin
Je gaat zo’n mooie wagen toch niet voor de kat z’n K uit elkaar trekken alleen maar omdat de een of andere specialist heeft gezegd dat het niet kan??????
Dan kan ik mijn auto’s ook wel laten slopen. Iedereen vindt dat een Citroen niks waard is, niet dan, nou dan
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Tsja, misschien hebben jullie wel gelijk en had ik het moeten proberen, maarja toen mij werd verteld wat de gevolgen zijn van water in’t systeem zakte de moed mij in de schoenen.
En even voor de duidelijkheid: het gaat hier beslist niet om een ‘1 of andere specialist’ Dit is zonder twijfel een kundig persoon en niet zomaar een garagehouder die een end weg zwamt.












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
‘t werkplan van Paul lijkt me helemaal géén schlecht plan (ik heb nu gezien hoe groot die is, dus tegenspreken doe ik nu niet
)
En als je niet gelooft dat er nog redding is waarom dan niet eens even met Chyparse Almere gebeld ? Die vertellen je zo wat je moet of niet moet doen.
Kennis die je niet hebt moet je kopen, maar hoeft niet duur te zijn
Ik wil de deskundigheid van je specialist niet in twijfel trekken. Water in de LHM is dé grote doodsoorzaak van hydraulische systemen. Dat komt er door de loop der jaren door condens en osmose (ja, echt; wie vertelde me dat nou ook alweer?) in terecht, de beruchte bruin/zwarte drab is daarvan getuige.
Als het er relatief kort in gezeten heeft en het komt er nog helderachtig uit ook dan verkeert het systeem in betere staat dan van de gemiddelde HP-geveerde auto denk ik.
Ich bin ein Breaker