Afgelopen maandag, terugrijdend naar huis, was het er voor het eerst: Een doordringend gierend geluid onder de motorkap. Het begint bij een gangetje van +/- 30 km per uur en houdt op wanneer je onder de 20 komt. De versnelling maakt geen verschil. Het geluid varieert zeer regelmatig tussen de +/- 1000 en 1200 hz met eenzelfde cadans als een sirene. Bij stilstand van de auto draait alles normaal. Bij sneller rijden wordt de frequentie niet hoger, maar woordt het geluid intenser.
Ik heb als eerste de tellerkabel losgekoppeld en de v-snaren met silicone gesmeerd. Geen resultaat. Beide voorwiellagers zijn deze zomer vervangen en de remmen zijn schoon met dikke blokken en schijven.
Vanochtend (koud weer) duurde het wel 7 kilometer voordat het begon.
Kan het zijn dat de centrifugaalregelaar of de kabel daarvan zo’n geluid veroorzaakt? De stuurbekrachtiging werkt normaal.
De auto is een 2200 uit 76 met 110.000 km.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee waar ik het moet zoeken?
Rinus
Omdat het geluid alleen voorkomt als de wagen rijdt denk ik aan een versleten tussenlager van de rechter aandrijfas.
Tibor
wie giert daar onder de motorkap?
Aan dat tussenlager had ik niet gedacht. Dat is een goede optie, want vanmiddag rijdend in de regen en door plassen was het geleuid weg. Door opspattend water zou het lager even “gesmeerd” kunnen worden. Later toen het droog werd begon het janken weer.
Hoe kun je het best controleren of dat lager defect is?
rinus
aandrijfas demonteren…. In principe horen invloeden van buitenaf geen weerslag te hebben op dat lager daar het een met afgesloten kooi betreft. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat de seal kapot is.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Is het niet zo dat je remblokken zo goed als versleten zijn en je een piep plaatje hoort? Die zijn er namelijk voor om zo,n geluid te produceren om je te waarschuwen dat het zover is gekomen ze te vervangen. Die kunnen een hoop kabaal maken(weet ik uit ervaring)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat soort blokken heeft de CX niet.
Er zitten toch dikke blokke met schijven in? Is lezen tegenwoordig ook al een kunst en alleen uitvoerbaar door geleerden?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Over wie heb je het?
Art heeft het over blokken met een veertje, dat de remschijf gaat raken, als de blokken te dun worden. Dat veertje gaat een enorm lawaai maken, zodat je weet, dat je blokken aan vervanging toe zijn. Dat soort blokken heeft de CX niet. Die hebben een draadje naar een waarschuwingslampje. Als het blok dun genoeg is, gaat het draadje contact (massa) maken met de remschijf en gaat je lampje branden.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Wie giert daar onder de motorkap?
Autofan doelt hierop:
son111 schreef:Beide voorwiellagers zijn deze zomer vervangen en de remmen zijn schoon met dikke blokken en schijven.
Oftewel in de eerst post is gezegd dat de remmen goed zijn

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ach zo, ik schrok al.
Re: Wie giert daar onder de motorkap?
Arjan Verkade schreef:Autofan doelt hierop:
son111 schreef:Beide voorwiellagers zijn deze zomer vervangen en de remmen zijn schoon met dikke blokken en schijven.
Oftewel in de eerst post is gezegd dat de remmen goed zijn
ops: Dat had ik niet gelezen. Wist ook niet uit m,n hoofd wat voor remblokken er precies in een cx zaten. Laatste keer dat ik de mijne gezien hen is 9 maanden geleden en die waren nog dik zat toen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
9 van de 10 keer werkt die indicatie met dat lampje niet meer volgens mij. Bij mij zitten ze er ook niet meer op. Toen ik mijn remblokken erin zette volgde ik die stekkertjes en kwam tot de conclusie dat ze een eindje verderop niet meer verder gingen.
Is de oplossing al gevonden wat het geluid betrefd? Was het het tussenlager?
het was inderdaad het tussenlager. Met een spuitbusje kruipolie + dun slangetje wat olie op het lager gesproeid. (zo goed en kwaad als dat kan) . Vervolgens is de auto ruim 100 km stil gebleven. Nu komt het geluid heeld aarzelend weer terug.
Ik weet wat me te doen staat…..
bedankt voor de reacties
rinus

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat niet dicht dan?
Hoe kom bij je die tussenaslager om in te vetten?
Hij hoort dicht te zijn, echter kan door schade de afdichting defect raken. Invetten van dat lager behoort niet tot de mogelijkheden. Die moet je vervangen. Hij zit met een krimp passing op de as, dus eraf beuken of met een speciale trekker.
ik heb ook wel gezien dat ze met een lasje geborgd waren
CX GTi Turbo 2 - All Black