


Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Ja hoor, dat kan (BTDT).....
What went wrong ?
En hoe zit het eigenlijk juist ?
Er kan nooit een van de kabels verkeerd zitten, altijd minstens twee en als je dan mazzel hebt loopt ie op twee poten en klinkt als een oude scheepsmotor.
Natuurlijk zitten er altijd twee fout. Maar ik zou graag een foto zien van de juiste combinatie, of een tekening.
Jef, in de eerste reactie van waterman heb je de volgorde: 1-3-4-2. Het is een kwestie van uitvinden dat wanneer cylinder 1 en 4 in bdp staan, welke aan de arbeidslag bezig is. Is dat nummero 1 dan moet de kabel waar de rotor naartoe wijst naar de cylinder welke aan den arbeid is, de andere staat in overlap en 2 en 3 zitten in odp. Dan moet je nog weten welke kant de rotor opdraait en ff goed nadenken en dan lukt het.
Ik weet het bij de DS niet uit het hoofd, bij de jaguar draait de rotor tegen de klok in, weet niet of de DS daar ook een sport van maakt maar als je de verdeelkap er af haalt en even start zie je dat meteen.
Hoe je er achter komt of cylinder 1 of 4 aan de arbeidslag bezig is? Klepdeksel er af, maar ik doe dat anders. Ik heb een bougie gesloopt en er een stuk pijp op gelast met het doel om de compressie te meten. Dat draai ik in bougiegat 1 en blaas er in, zijn de kleppen gesloten en dus arbeidslag, dan kun je blazen tot je blauw aanloopt, maar je krijgt er geen lucht doorheen. Gaat dat blazen wel makkelijk, dan staat cylinder 4 in de arbeidslag.
Het is een strijd, maar we zullen altijd winnen Jef.
Ik vind het toch nog omslachtig. Met de GS was het al net hetzelfde, een eindeloze zoektocht !
Wat ik bedoel is mijns inziens toch eenvoudig: vanaf de verdelerkap moet er toch een standaard-aansluiting gaan naar de bougies, die bij iedere Dsuper5 toch op dezelfde plaats zitten ?
Of zie ik het tè simpel ?
Als je de kabels niet uit de verdeelkap hebt gehaald moet je er met de lengte van de kabels al achter kunnen komen welke waar hoort. Ik heb op de verdeelkap met een marker cijfers geschreven voor het geval dat ik dom doe, wat een enkele keer gebeurt.
Ze zijn er allemaal uitgeweest ! En toen ging het mis. Vergeten op te letten.
Daarom is dit een oproep aan alle Dsuper5 eigenaars om een foto van “hun situatie” door te sturen !
Het gaat om een SEV marchal verdelerkap…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Door zelf te zoeken moet dit voor jou ook te vinden zijn, lijkt me?
Citroen!
Ik ga de uitdaging aan hoor, maar bougies slopen enz ... dat zie ik allemaal niet zitten. Tellen in de richting van de rotor tot daar toe !
Maar dan moet ik nog steeds van één beginkabel zeker kunnen zijn !?
Jef,
Volgende keer die spullenboel niet zomaar lostrekken
Maak foto’s of noteer alles.
Succes.
Dank u .












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij een ds is het makkelijk. open de vuldop. kijk erin. draai de motor rond tot je de tuimelaar ziet openen en sluiten. nu kom je op het BDP van cylinder 1.. de rotor staat nu bij kabel 1..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Makkie
Dus Bogaard, ik open de olievuldop en kik erin met een lamp. Hoe draai ik nu de motor ? (Ik kan pas woensdag weer naar de auto gaan, maar ik wil me helemaal voorbereiden om hem tegen de avond uit de schuur te hebben !!)