Dag kenners,
Alles gaat eigenlijk prima met de Calanque, rijdt heerlijk. Maar nu een paar dagen geleden deden de lampen voor het niet meer, nouja kan, wel vreemd. Gekeken, bleken de aanhechting, plastic dingetjes waar de lamp zelf ingeschoven moet worden(stekkertjes) aan 1 kant gesmolten te zijn!
Lampen links en rechts precies hetzelfde!
Ik heb nog geen tijd gehad om de zekering te controleren, maar aangezien hij nog niet in de fik heeft gestaan, neem ik aan dat de zekering door dit doorgebrand is.
Wie o wie heeft dit ooit meegemaakt, of weet wat ik hieraan kan doen en hoe dit komt?!
Zijn de stekkertjes nu nog wel bruikbaar?
Ik hoop op antwoord want het wordt steeds sneller donker…..
Groeten,
Niek

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Naar zekeringen kun je lang zoeken. Deze zijn er niet.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tsja: er gaat veel stroom door een betrekkelijk klein oppervlak -> warmte.
Komt bij dat het merendeel van de werking van de lamp verloren gaat in…juist: warmte.
En 1 + 1 is nog steeds twee, en dat is dus veel warmte…vindt plastic niet prettig..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 11869
- Xantia TD SX
Ik heb dit effect wel eens gezien bij ruim geworden stekkers. Kennelijk gaat de boel dan jutteren door trilling van motor & rijden, waarbij nog wel eens een vonkje wil overspringen. Ik heb bij een non-cit apparaat daar zelfs al eens een lichtschakelaar door ruiken affakkelen… En dat stinkt.
Ergo: zitten je stekkers mooi strak??
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, de stekkers zaten behoorlijk strak, maar nu doen beide lampen het niet meer. Weet iemand wat ik hieraan kan doen, of zijn de lampen ook gehemeld?
Oja, nog iets vreemds eraan: Het grootlicht lampje blijft continu branden, terwijl grootlicht niet aanstaat en het ‘uitklikken’ van grootlicht heeft geen effect op het lampje.
n mysterieuze zaak begint t te worden
Niek

Totaal aantal Berichten: 6201
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
De H4 fittingen van BX-en zijn vrij berucht.
Even nieuwe stekkers halen (op de sloop of bij de onderdelenboer) en overzetten. Check voor de zekerheid de draden die naar de koplampen lopen nog even op schuurplekken / beschadigingen, hoewel ik daar niets van verwacht. Let op bij montage dat je de draden ook weer op de goede plek zet, anders krijg je van die vreemde effecten met groot- en kleinlicht
Succes!
[edit] ik denk dat je lichtschakelaar overleden is, gezien je laatste post.
Ook te krijgen bij de sloop.

Totaal aantal Berichten: 11869
- Xantia TD SX
Dat effect heeft Bixi d’n zwarteTZD óók. Maar als je dan de fittingen aanraakt werken de lampen wél. Plus, daarbij is meestal de controlekermisverlichting op het dash juist uit (behalve van stadslicht). Dit kan volgens mij ook veroorzaakt worden door slechte contacten op de koplampen (iig is dat zo met knipperlichten)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Het grootlichtlampje wat brandt zegt niets over de lichtschakelaar. Als de stekkers niet goed zijn of als het lampje doorgebrand is kan het grootlichtlampje al gaan branden.
Probeer eerst maar een nieuw lampje en kijk dan even verder. Je zal niet de eerste zijn die zich helemaal gekredeneert terwijl gewoon het lampje stuk is, of de stekker van het lampje.
Eveneens ben ik tevens ook.

Totaal aantal Berichten: 6201
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
knäckor schreef:Het grootlichtlampje wat brandt zegt niets over de lichtschakelaar. Als de stekkers niet goed zijn of als het lampje doorgebrand is kan het grootlichtlampje al gaan branden.
Probeer eerst maar een nieuw lampje en kijk dan even verder. Je zal niet de eerste zijn die zich helemaal gekredeneert terwijl gewoon het lampje stuk is, of de stekker van het lampje.
Ik begon ook met de stekkers…
Bij mijn toenmailge 19D had ik ook het grootlichtlampje-probleem (3X woordwaarde) Toen heb ik me gekgezocht totdat ik erachter kwam dat de schakelaar gaar was. Maar dat kan best exemplarisch zijn geweest. Hoe-dan-ook zou ik eerst nieuwe/andere stekkers en lampjes proberen, inderdaad.
Sowieso andere stekkers, die zijn immers gesmolten? Dan valt nog te bezien wat er verder beschadigd is (bedrading en/of lampje?), valt vaak wel mee.
Grootlichtlampje gaat al snel branden als er iets niet klopt in de stroomkring van de verlichting, zoals al eerder gezegd.
Schakelaar hoeft dus niet kapot te zijn. Als dat wel zo is heb ik er nog wel één voor je, als je geen BX op de sloop meer mocht ontdekken. Stekkers voor de lampen kun je eigenlijk uit elke willekeurige sloper trekken, mits voorzien van H4-lampen. Je kunt ze evt ook zelf maken?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Oke, dan ga ik deze week even een paar stekkers versieren bij de plaatselijke sloperij. Aangezien volgende week zaterdag Citroen-veiligheidsdag is, wil ik wel dat dit in orde is, gratis check-up kan nooit kwaad
Ben wel behoorlijk technisch, zelf maken prima , wat heb ik daarvoor nodig dan…? Met van die simpele bekjes die je ook gebruikt om een autoradio mee aan te sluiten? is dit wel veilig?
Je zou zelf iets kunnen doen met schuifstekkertjes, gewoon zorgen dat je geïsoleerde versies koopt, en als je het echt goed wil doen netjes afwerken met krimpkousjes.
Daarnaast: je kunt er altijd zelf een vorm van stekker omheen kleien? Desnoods letterlijk?
Qua veiligheid: het is nu ook doorgebrand? En normaal gesproken gaat het dan ook niet verder… Lopen daar niet direct brandbare leidingen, en het is “maar 12V”. Uiteindelijk is any vorm van kortsluiting natuurlijk nooit veilig.
Wat mij betreft: sowieso altijd een brandblusser aan boord van je voiture hebben, zelfs als het een trapauto betreft?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Doe nou maar gewoon een officiele H4-stekker; dat scheelt je ZO enorm veel gepruts als het weer eens zover is dat de lamp kapot is. Een aanschroefbare versie kost vast niet zoveel.
Van de draden moet je best een stukje opofferen; die stekkers smelten niet per se omdat ze te ruim zijn op de lamp maar omdat er een draadbreuk zit bij de aanhechting van de draad.
Dat is een eenvoudige knevel-verbinding, maar helaas is die in een aantal series te strak aangekneld. Daardoor gaat de draad afbreken, oxideren en uiteindelijk krijg je effecten zoals je beschrijft.
Ich bin ein Breaker

- Xantia Ambulance, GiFa
Probleem van dit alles heet c. rosie
Dit ontstaat doordat er vocht bij de stekker komt, dit in combinatie met water en een vrij grote stroom zorgt voor een soort chemies proces
Hierdoor ontstaat er een steeds grotere weerstand in de overbrening van de stroom. Hoe hoger de weerstand hoe meer warmte.
Bij moderne auto’s zie je ook dat aansluitingen achter goed afsluitende doppen zit.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik zou de nieuwe stekkers solderen en dan met krimpkousjes goed isoleren tegen water. Dat is het netst en maakt de beste verbinding. Eventueel kun je die krimpkousjes ook nog omwikkelen met isolatietape, maar is niet nodig volgens mij als de krimpkousjes de draadjes gwoon goed afsluiten.

- Xantia Ambulance, GiFa
Dat maakt weinig uit, een stekker is altijd aan een kant open…
Dan moet je elke keer als je lamp verwisseld alles opnieuw in krimpkous zetten, compleet met lampvoet en al. Dat zal helpen.
Maar ik wil niet raar doen, maar waar hebben wij het over? Een periode van 10 tot 15 jaar. Als het eens in de zoveel tijd voorkomt, waar maken wij ons druk over?
Wel idd nieuwe stekkertjes monteren en geen sloper, want dat is een nood oplossing.
Overigens helpt het in sprayen met bijvoorbeeld zuur vrije vaseline of WD40 ook.