Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als ik hier ( http://www.haga.nl/hbase.html , klik op HBASE ) zo even kijk wat de diverse remonderdelen ongeveer kosten, dan zou ik me helemaal niet afvragen of ik ‘er nog wat aan kon doen’... gewoon vervangen.
Voor een 200-250 euri heb je nieuwe remmerij rondom!
Die handremkabel is duidelijk in contact geweest met je voorband; wellicht heb je bredere banden eronder gehad dan standaard?
De werking hoeft daardoor niet minder te zijn, inzwachtelen met tape (eventueel wat Undercoating/ steenslag/ bitak erover) en je kunt weer…toch?!
De rest van de lijst lijkt me ook niet onoverkombaar..
Succes!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Pascal schreef:Die handremkabel is duidelijk in contact geweest met je voorband; wellicht heb je bredere banden eronder gehad dan standaard?
De werking hoeft daardoor niet minder te zijn, inzwachtelen met tape (eventueel wat Undercoating/ steenslag/ bitak erover) en je kunt weer…toch?!
De kabel slijt bij een doorvoer, en hierdoor kan de werking weldegelijk verminderen. Bedenk maar eens wat een dagelijkse dosis vocht met de binnenkabel kan doen….
Als je de zooi op tijd in de tape zet en er een goede stevige huls omheeb doet, kun je de kabel wellicht goed houden. Slechts een stukje tape is slechts cosmetisch, leuk voor de keuring, maar meer ook niet. (en ja, dat heb ik ook wel eens gedaan…. ops: )
Is er al begonnen met de reparatie?
Emiel
Ik heb gisterenavond in een boekje over de Mercedes van 1970 ofzo nog gelezen dat een set remblokken een geoefend mechanicien slecht een half uur tijd kost…

Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
In een half uur wissel ik bij de Xantia schijf plus blokken, voor althans.
Achter wil nog weleens wat meer tijd kosten. ops:
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Tsjah, wie weet kan ik binnenkort ook zeggen hoeveel tijd het ons* kostte
*ons omdat ik dat niet alleen aandurf en ik tegen dan dus een kandidaat helper (JanVB
) hoop te vinden.
Overmorgen trouwens eindelijk inspectie of mijn auto street-legal is. Dus allemaal: meehopen dat ik door die ‘keuring’ geraak en er een BX bij is in België.
Ik wilde de remonderdelen online bestellen maar ik kom geen winkel tegen die voor een redelijke prijs ( Ik bezuinig niet op de remmen maar wel op de prijs ) degelijke schijven heeft als Brembo. ( als ik de prijs op Hbase als vergelijk neem )
De vervangklus lijkt me niet heel moeilijk met Haynes erbij. En als ik er een uur over doe per rem is dat wat mij betreft ook prima.
Verder moet ik nog een keer de brug op om eens verder te kijken.
hendrik69 schreef:In een half uur wissel ik bij de Xantia schijf plus blokken, voor althans.
![]()
Achter wil nog weleens wat meer tijd kosten.ops:
Als je geen vast/krom gefloepte borgboutjes hebt geloof ik dat graag. Heel veel werk is het niet als je er enige ervaring in hebt. En goed gereedschap etc…
Maar ik maak ze liever zorgvuldig schoon dan dat ik een race tegen de klok begin en met aanlopende remmen blijf zitten.
En de eerste keer ben je gewoon een half uur aan het kl#ten met het terugplaatsen van die borgveertjes bijvoorbeeld, of het uitdokteren waar het splitpennetje in de borgpen nou precies moet.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
citrus schreef:Ik wilde de remonderdelen online bestellen maar ik kom geen winkel tegen die voor een redelijke prijs ( Ik bezuinig niet op de remmen maar wel op de prijs )
degelijke schijven heeft als Brembo. ( als ik de prijs op Hbase als vergelijk neem )
De vervangklus lijkt me niet heel moeilijk met Haynes erbij. En als ik er een uur over doe per rem is dat wat mij betreft ook prima.Verder moet ik nog een keer de brug op om eens verder te kijken.
Deze al gevonden? www.autopartsonline.nl
Goed materiaal en snelle service (levering)
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Totaal aantal Berichten: 463
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Alcyone schreef:Achterste uitlaatsteun: Niet zelden een los stukje staal gepakt, daar een bout doorheen gejast als ophangstaaf, en de rest met met bouten vastgezet aan de koets. Wat nou lassen!
![]()
Wordt zonder problemen goedgekeurd en kost aan materiaal misschien een eurootje of 10.
Ik heb onderweg naar Hongarije in Oostenrijk een draadeind gekocht met plaatringen en
wat borgmoeren: fraai S-bochtje gebogen mbv de vangrails en voila: uitlaatsteun!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
patje74 schreef:Pascal schreef:Die handremkabel is duidelijk in contact geweest met je voorband; wellicht heb je bredere banden eronder gehad dan standaard?
De werking hoeft daardoor niet minder te zijn, inzwachtelen met tape (eventueel wat Undercoating/ steenslag/ bitak erover) en je kunt weer…toch?!De kabel slijt bij een doorvoer, en hierdoor kan de werking weldegelijk verminderen. Bedenk maar eens wat een dagelijkse dosis vocht met de binnenkabel kan doen….
Als je de zooi op tijd in de tape zet en er een goede stevige huls omheeb doet, kun je de kabel wellicht goed houden. Slechts een stukje tape is slechts cosmetisch, leuk voor de keuring, maar meer ook niet. (en ja, dat heb ik ook wel eens gedaan….ops: )
Precies:
wat Bunny al zei: Je kunt er wat omheen doen, als het maar afsluit, dan is het voor de
keuring goed. Bij mij loopt de rechter kabel tegen de velg aan, ondanks dat ik toch
normale velgen heb, en dat de kabel goed door alle ogen loopt.
Ik doe af en toe wat olie op het afgesleten stuk en daarna vulkaniserende tape er
over.
Dat is een soort tape dat na uitrekking heel rubberachtig aanvoelt; verkrijgbaar bij
de betere automaterialenhandel.
Ik ben er nu ook in Belgie mee door de keuring gekomen.
“Mijn” Nederlandse keurmeester vond een stuk tuinslang ook al goed….
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
BunnY schreef:Tsjah, wie weet kan ik binnenkort ook zeggen hoeveel tijd het ons* kostte
*ons omdat ik dat niet alleen aandurf en ik tegen dan dus een kandidaat helper (JanVB
![]()
![]()
) hoop te vinden.
Komt goed!
Als jij voor de blokken zorgt, dan zetten we ze er samen wel op.
Regel ook een tubetje kopervet tegen de piep.
Overmorgen trouwens eindelijk inspectie of mijn auto street-legal is. Dus allemaal: meehopen dat ik door die ‘keuring’ geraak en er een BX bij is in België.
...kunnen we eindelijk die Belse minimeeting houden hier in Retie!
BunnY schreef:Overmorgen trouwens eindelijk inspectie of mijn auto street-legal is. Dus allemaal: meehopen dat ik door die ‘keuring’ geraak en er een BX bij is in België.
Grappig, ik ga morgen een Belgische BX in NL op kenteken laten zetten.
Dat houdt de balans mooi in evenwicht!
Ich bin ein Breaker
De materialen zijn besteld.
Remmen rondom. Remslang. handremkabels….
Zaterdag eens even lekker er tegenaan.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vergeet je geen pics te nemen, want wij ‘smullen’ graag mee…
‘Spirit of avant-garde’