











































Totaal aantal Berichten: 27969
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oudelut schreef:Arjan Verkade schreef:Ik vraag me ook af hoeveel prestatie winst je er met een GTi met 122 pk mee gaat halen…
Daar zal vast nog wel wat te halen zijn (i.c.m. scherpere nokkenas, motorfietscarbs/-injectie e.d.)
Maar wat héb je er aan bij een dagelijkse straatauto die op andere vlakken (chassis, carosserie e.d.) dan wel aan zijn max zit? Bovendien wil ik in dat geval al helemáál niet weten wat het gemiddelde verbruikt wordt?!
Ben het met je eens dat als je het blok gaat aanpassen dat er veel meer uit te halen is
Maar ik betwijfel hoeveel winst je gaat behalen met dit spruitstuk met een kat verderop in de uitlaat. Uiteindelijk is een spruitstuk ervoor om een betere flow te hebben, wat een kat juist weer tegenhoud.
Dus ik zou zeggen dat je alleen zo’n spruitstuk gaat monteren als je alles goed aanpakt
Volgens mij is hier jaren geleden ook al eens over gesproken waar ook gezegd werd dat het moeilijk paste in een BX…
Als je wilt weten wat de mogelijkheden zijn om een 1.6 of 1.9 XU motor te tunen check dan de site van Dave Baker http://www.pumaracing.co.uk daar staat in niet mis te verstaan Engels hoe en wat
bent u ook zo’n fan van de politie??
Is het wel zo nuttig? een bx spruitstuk is toch al voorzien van tussenschot in de pijp?















Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
spruitstuk doet 4-1
spagettie doet 4 - 2 - 1 dus gaat makkelijker lucht door.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja, en een echt spaghetti spruitstuk is zo ontworpen dat alle pijpen tussen het motorblok en de uitlaat exact even lang zijn om zo een zo gelijkmatig mogelijke druk in de uitlaat te krijgen.
Alhoewel ik begrepen heb dat dat vooral voor turbo’s van belang is.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Tja, het gaat om de drukgolven in de uitlaat. Zeg maar, de trek in de schoorsteen. Een constante toevoer zorgt voor constante afvoer. Daarmee is de doorstroming als geheel beter; geen filevorming dus.
Een turbo vaart er mogelijk wel bij als deze wordt aangestuurd met een zo regelmatig mogelijk optredende serie plofjes; dat houdt de turbodruk zo constant mogelijk. Of dat in de praktijk veel uitmaakt - ik zou ‘t niet weten…
Ich bin ein Breaker
MaartenH schreef:Is het wel zo nuttig? een bx spruitstuk is toch al voorzien van tussenschot in de pijp?
Ja, de voorpijp heeft een tussenschot en zodoende werkt het systeem al voor 90% als een “echte” spaghettipijp.
Voor fullrace motoren die bv. 180 pk-plus moeten leveren zal een spaghetti beter zijn, maar voor een snelle straatauto: lekker het std. spul laten zitten
De originele nokkenas is ook al ruig genoeg, wat wel goed werkt is de compressie verhogen tot 10 á 10,5 op 1 en de kanalen bewerken zodat ze goed aansluiten op de spruitstukken.
Uitlaatspruitstuk inwendig polijsten werkt ook nog wat mee….
bent u ook zo’n fan van de politie??