2 van de 2
 < Vorige 1 2

Spaghettie spruitstuk BX GTi
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27969

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 november 2008 08:56 PM
  [ # 16 ]
oudelut schreef:
Arjan Verkade schreef:

Ik vraag me ook af hoeveel prestatie winst je er met een GTi met 122 pk mee gaat halen… Wink

Daar zal vast nog wel wat te halen zijn (i.c.m. scherpere nokkenas, motorfietscarbs/-injectie e.d.)  Cool
Maar wat héb je er aan bij een dagelijkse straatauto die op andere vlakken (chassis, carosserie e.d.) dan wel aan zijn max zit? Bovendien wil ik in dat geval al helemáál niet weten wat het gemiddelde verbruikt wordt?! Shocked

Ben het met je eens dat als je het blok gaat aanpassen dat er veel meer uit te halen is Wink

Maar ik betwijfel hoeveel winst je gaat behalen met dit spruitstuk met een kat verderop in de uitlaat. Uiteindelijk is een spruitstuk ervoor om een betere flow te hebben, wat een kat juist weer tegenhoud.

Dus ik zou zeggen dat je alleen zo’n spruitstuk gaat monteren als je alles goed aanpakt Wink

Volgens mij is hier jaren geleden ook al eens over gesproken waar ook gezegd werd dat het moeilijk paste in een BX… Wink

Profiel  

Keesjr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84

Gepost: 20 november 2008 09:01 PM
  [ # 17 ]

Als je wilt weten wat de mogelijkheden zijn om een 1.6 of 1.9 XU motor te tunen check dan de site van Dave Baker http://www.pumaracing.co.uk daar staat in niet mis te verstaan Engels hoe en wat Very Happy

gun police bent u ook zo’n fan van de politie??

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 20 november 2008 11:30 PM
  [ # 18 ]

Is het wel zo nuttig? een bx spruitstuk is toch al voorzien van tussenschot in de pijp?

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542

- AX GT injection ph1
Gepost: 20 november 2008 11:54 PM
  [ # 19 ]

spruitstuk doet 4-1

spagettie doet 4 - 2 - 1 dus gaat makkelijker lucht door.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 21 november 2008 02:53 AM
  [ # 20 ]

Ja, en een echt spaghetti spruitstuk is zo ontworpen dat alle pijpen tussen het motorblok en de uitlaat exact even lang zijn om zo een zo gelijkmatig mogelijke druk in de uitlaat te krijgen.
Alhoewel ik begrepen heb dat dat vooral voor turbo’s van belang is.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 21 november 2008 03:27 AM
  [ # 21 ]

Tja, het gaat om de drukgolven in de uitlaat. Zeg maar, de trek in de schoorsteen. Een constante toevoer zorgt voor constante afvoer. Daarmee is de doorstroming als geheel beter; geen filevorming dus.

Een turbo vaart er mogelijk wel bij als deze wordt aangestuurd met een zo regelmatig mogelijk optredende serie plofjes; dat houdt de turbodruk zo constant mogelijk. Of dat in de praktijk veel uitmaakt - ik zou ‘t niet weten…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Keesjr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84

Gepost: 21 november 2008 07:28 PM
  [ # 22 ]
MaartenH schreef:

Is het wel zo nuttig? een bx spruitstuk is toch al voorzien van tussenschot in de pijp?

Ja, de voorpijp heeft een tussenschot en zodoende werkt het systeem al voor 90% als een “echte” spaghettipijp.

Voor fullrace motoren die bv. 180 pk-plus moeten leveren zal een spaghetti beter zijn, maar voor een snelle straatauto: lekker het std. spul laten zitten Very Happy

De originele nokkenas is ook al ruig genoeg, wat wel goed werkt is de compressie verhogen tot 10 á 10,5 op 1 en de kanalen bewerken zodat ze goed aansluiten op de spruitstukken.

Uitlaatspruitstuk inwendig polijsten werkt ook nog wat mee….

gun police bent u ook zo’n fan van de politie??

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook