blok
Watreman schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe een dak dat met 10 m7 boutjes vastzit in godsnaam ook maar iets aan stevigheid van een chassis kan bijdragen??? Man, als je de ds een beetje hard de stoep op rijd zie je het dak flexen
Ik ben geen constructeur, maar vind dit wel een leuke discussie, en ik leer graag iets van anderen.
Een ds cabriolet heeft extra verstevigingen in zijn chassis dat afkomstig is van een ds break…
Als je bij een opgebouwde ds break de imperiaal demonteert en een deur sluit (alle ramen gesloten) dan zie je het dak ook op-en-neer bewegen. Je zou dus zeggen dat die imperiaal invloed heeft op de stevigheid van de gehele constructie, maar draagt niet bij aan de stevigheid van het chassis… (?)





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De discussie wordt beetje vertroebeld, CitroJaap wilde proefritje maken…
Het chassis zal dan best beetje torderen als er geen dak op zit (en het weggedrag bij hoge snelheid zal daardoor beïnvloed worden). Zal voor Jaap geen probleem zijn, de auto valt echt niet uit elkaar, lijkt me.
(Mocht die uit elkaar vallen kan hij daar nu beter achterkomen )
Beide standpunten in de discussie zijn dus goed te verdedigen!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuk! Discussie!
Een break heeft een langer dakframe en bovenal een veel minder sterke dwarsverbinding ( met name door die open achterzijde). De gehele break dak-constructie flext dus veel meer. Vanwege dat flexen heeft een break een stalen dak, waarvan het imperiaal dan weer sterkte aan die stalen dakplaat geeft. Daar heb je dus een punt. Ook zit een breakdak met meer schroeven vast.
Een berline heeft, met name door de zeer sterke achterpartij ( hoedenplank, achterruit-lijsten) veel minder last van het flexen van die dakconstructie. Derhalve durf ik te stellen dat het polyester dak wat met 10 schroefjes word vastgehouden geen stevigheid aan het chassis en of dakframe geeft
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
I agree with Waterman.
Meten is weten: Als het dak van mijn DS er een keer af moet, ga ik een paar buig- en torsieproeven doen.
Citroen!
Ik krijg het gevoel dat ik zo meteen een definitief antwoord ga geven op mijn eigen vraag. Ik zal een filmpje maken van de rit en op het forum plaatsen. Aan het einde van dit filmpje van zeg 5 minuten is het antwoord opgesloten.
Mocht het mis gaan neem ik aan dat we met vereende kracht het chassis weer richten
Citroentechniek is magnifiek!
Nice!
Respect voor je tijd en je werk, ziet er OK uit!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ziet er heel mooi uit zelfs…ben je dat allemaal zelf aan het doen..?
Knap hoor!
Groetjes




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
GW-tje schreef:
Zonder dak rijden is geen probleem.
Heeft iemand een idee of ervaring of je met een berline zonder dak kunt rijden met zo’n 80 km/u, zonder dat de achter ruit er uit waait of zoiets?
En waarschijnlijk kan ik dan de ramen van de achterdeuren maar het beste naar beneden doen om de stuwdruk op de achterruit een beetje te verminderen?
Met een beetje geluk zit de achterruit in de windschaduw van de (hogere) voorkant en valt het met de stuwdruk op de achterruit wel mee, maar ik ben benieuwd of iemand het eerder getest heeft; harder rijdend dan op een stukje terrein met een paar km/u.
Ik ben het helemaal met de eerdere discussie eens dat bij een berline het polyester dak alleen wat stijfheid geeft, maar nauwelijks sterkte.
Mijn dak zit momenteel los (onderhoud dakrand en nieuwe rubbers) en ik overweeg om met het mooie pinkster weer een ritje te maken, geen snelweg. Maar voor ik dat uitprobeer, en de achterruit er uit waait, hoor ik graag jullie ervaringen of meningen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vanmiddag zonder dak gereden. De eerste keer met 80 km/u wel even met samengeknepen billen, was net een druk stuk, maar het ging goed: de achterruit blijft er in zitten.
Het is wel een aparte gewaarwording, zo zonder dak. Vergeleken met moderne auto’s heb je in een DS al veel zicht, zeker omdat ik de oude lage stoelen zonder hoofdsteunen heb, maar nu is het helemaal ruimtelijk!
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfs 100 rijden zonder voorruit en de zijramen dicht gaat perfect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Dan wel met stofbril, neem ik aan?
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja zonnebril. Wel leuk. met de ramen dicht creeer je een drukcel waardoor lichte regen zelfs niet naar binnen komt. Met de ramen open wordt je helemaal gek!!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Aha, nu begrijp ik het pas goed: je had het dak er nog op zitten, alleen de voorruit zat er niet meer in. Ja, dan krijg je wel een maximale drukopbouw in de auto. Grappig dat het zelfs de lichte regen door de stuwdruk weggeleid wordt.
Dat de zijruiten er dan niet uitgeblazen worden verrast mij wel weer. Toch steviger dan ik dacht. Je had vast goede ruit geleiders.
Als je achterruit zelfs dan met 100 km/u nog blijft zitten, gaat het mijn open dakkie ook wel goed.
Weer wat geleerd.
Hydro
Elle va comme les pompiers!





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wordt het niet tijd om de titel van het topic te veranderen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Back on topic!
Citroen!