Hier wordt ik niet vrolijk van. Ik had de hele motor eruit en had dat toen veel makkelijker kunnen doen. Nu wordt het gemier op de vierkante centimeter als je begrijpt wat ik bedoel. Komt nog bij dat ik de hogedrukregelaar weer op de motor heb gezet toen deze eruit was. De beugel heb ik zo vast gezet dat nu de motor er weer in zit ik niet meer een sleutel om de moer krijg om deze los te draaien. (iemand een idee om deze toch los te krijgen?) Onervarenheid. Door schade en schande word ik wijs. Niettemin wel vervelend.
Waarom moet ook de HD-leiding van de pomp worden vervangen? Past de koppeling niet op het nieuwe type?
De vorm van de ALU hogedrukregelaar is anders, met als gevolg dat de HD aansluiting op een net wat andere plek zit dan bij de oude. De vorm en de lengte van de leiding worden dus je probleem, niet de wartelmaat. Even een andere leiding scoren dus.
Succes,
Jan












































Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
matombo schreef:Hier wordt ik niet vrolijk van. Ik had de hele motor eruit en had dat toen veel makkelijker kunnen doen. Nu wordt het gemier op de vierkante centimeter als je begrijpt wat ik bedoel. Komt nog bij dat ik de hogedrukregelaar weer op de motor heb gezet toen deze eruit was. De beugel heb ik zo vast gezet dat nu de motor er weer in zit ik niet meer een sleutel om de moer krijg om deze los te draaien. (iemand een idee om deze toch los te krijgen?) Onervarenheid. Door schade en schande word ik wijs. Niettemin wel vervelend.
Waarom moet ook de HD-leiding van de pomp worden vervangen? Past de koppeling niet op het nieuwe type?
Schroef de hele houder eraf met 3 boutjes. De nieuwe stalen heeft een andere houder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
vervangen voorraadbol
Bij het vervangen van de HD leiding naar de pomp goed opletten dat je er geen spanning opzet.
Koop trtouwens gelijk een RVS bij de betere leveranciers ( o.a Citrotech) deze zijn dikwandig. Vergeet ook niet de rubbertjes in de beugels te controleren of ze nog goed zijn. Bij twijfel vernieuwen want je leiding slijt er zo snel van
Netjes nabuigen als het orgineel behalve het laatste stukje waar je even goed naar moet kijken hoe.
Regelaar is goed 2ehand te scoren.
succes weer.
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Hallo,
Ik heb mijn DS20 naar de DS garage gebracht om de voorraadbol te laten vervangen zou ong.0,5 tot 1 uur duren maar naar 5 uur en nieuwe voorraadbol erop wilt de wagen niet meer omhoog komen.
Weet iemand wat dat eventueel zou kunnen zijn.








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Is de bewuste garage bekend met en gewend aan de DS?
- komt het systeem inderdaad niet op druk of juist wel, aamr gaat ze niet omhoog ?
- Hoor je de pomp werken ? Hoor je de HD regelaar in- en uitslaan?
Even aangenomen dat er dus geen druk opgebouwd wordt is de meest voor de hand liggende oorzaak dat de ontlastschoef op de HD-regelaar niet goed dicht zit. Ook mogelijk: men heeft de ontlastschroef er uit gedraaid, is het kogeltje kwijt zonder het te merken.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Hallo nltecoko,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb ontzettend slecht geslapen daar mijn godin niet thuis voor de deur staat.
Ze hebben haar gestart (ff laten lopen, ontluchten) en ik hoorde alleen de moter zonder bij geluiden van de pomp.
De oorspronkelijk monteur was er niet (ziek) en heeft de andere monteur het gedaan (Traction).
Dus 5 uur bezig geweest, wie mag dat betalen (zoete lieve Gerritje).
Vandaag in de middag haal ik hem weer op, ik zal ff laten weten wat er gaande was.
Marc
Hai,
Ik had vandaag de DS weer opgehaald bij de DS garage en had gelijk door de telefoon gezegd dat ik in ieder geval niet voor die 5,5 uur ging betalen uiteindelijk heb ik voor 3,5 uur betaald voor alleen die voorraadbol. Toch vind ik nog steeds dat dat 2 uur te veel is.
Ik vroeg of inderdaad het kogeltje de reden was en dat gaf de man toe (of om verder geen gezeur te krijgen).
Met een onplezierig gevoel afgerekend ben ik gegaan, maar na 500 meter te hebben gereden merkte ik dat de voorraadbol niet meer om de 7 sec. aansloeg maar om de 6 sec.
Ben onmiddellijk omgedraaid naar de DS garage terug en het probleem neergelegd (sneu dat ze dat niet van te voren hadden gezegd, ze zijn toch een specialist). Ze zouden de oude bol de druk opmeten en me het vrijdag of maandag a.s. laten weten.
Weet iemand een oplossing voor mij hoe ik moet handelen.
Groetjes,
Mstoffie








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Als die uren gemaakt zijn om de bol te wisselen (en geloof me, dat kán wel eens voor komen, die krengen kunnen erg onhandig vast zitten en je moet soms rare capriolen uithalen om hem er tussen uit te halen) denk ik dat ze je een redelijk compromis hebben geboden. Als die tijd echter grotendeels is opgegaan aan het zoeken naar de reden waarom ze niet meer omhoog ging en dat bleek inderdaad omdat ze zelf het kogeltje hadden verspeeld, is dat gewoon jammer voor de monteur /cq garantie. De werkelijkheid zit er vast ergens tussenin.
Het probleem is eigenlijk dat nooit helemaal duidelijk is of zo’n klus nou een inspanningsverplichting omvat of een resultaatsverplichting. In het eerste is de garage is verplicht met kennis van zaken z’n uiterste best te doen maar in dat geval mogen alle redelijke uren gedeclareerd worden. Tenzij duidelijk is dat ze onoordeelkundig gewerkt hebben.
In het tweede geval is het een soort “fixed price” klus, dus aangenomen werk. Dat kan gunstig uitpakken voor jou maar ook voor de monteur, dan betaal je dus ook meer/teveel als de klus toevallig erg meezit. Gemiddeld moet het natuurlijk een beetje hetzelfde zijn, bij de garage moeten ze ook eten.
Bij je onderhandelingsopstelling naar de garage toe zou ik ook meenemen of en hoe vaak je daar nog terug wilt komen, je vertrouwen in deze mensen en resultaten / rekeningen uit het verleden. Probeer het gemiddelde in het oog te houden! Als je je nu onbuigzaam opstelt, loop je kans een volgende keer minder coulant behandeld te worden en er zo alsnog dubbel voor te gaan betalen. Als je vindt dat ze (gemiddeld) steeds te duur zijn / onhandig of onvakkundig zijn / teveel uren nodig hebben voor een simpel klusje, dan moet je een andere garage gaan zoeken.
Het opmeten van de oude boldruk zou ik standaard gedaan hebben vóór ik de nieuwe monteer. Dat is maar vijf minuten werk, en scheelt een hoop gezeur achteraf. Ik test ook altijd de nieuwe bol voor montage, ze komen wel eens fout uit de doos.
Het is te hopen dat ze het originele (of zeer goed gelijkend) kogeltje (en evt veertje) hebben teruggezet. Bij een andere kogel sluit deze misschien net niet lekker op de zitting, waardoor interne lekkage optreedt in de HD-regelaar. Dat zou ook bij een perfecte bol de korte cyclus kunnen verraden. Dit is te bepalen door de retourstroom dor de treiterslang te bekijken tijdens de werk-cyclus van de pomp, die zou (bijna) nul moeten zijn.
Grote interne lekkage in bijv. het stuurhuis is natuurlijk ook mogelijk.
Altijd lastig, zo’n reparatie. Als jij bij ze kwam met de vraag: “de cyclus is kort, kunnen jullie dat repareren” en zij zeiden “meneertje dat is gegarandeerd de voorraadbol, dat fiksen we wel even in een uurtje” sta je natuurlijk sterker dan als je binnenkwam met “kunnen jullie de bol verwisselen voor een nieuwe”. Maar dit soort dingen wordt (helaas?) zelden precies genoeg afgesproken, gaat gelukkig meestal nog redelijk goed.
Succes, blijf vriendelijk, en laat tzt graag horen hoe het afliep.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé












































Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog effe,
Welke DS garage of garage die zich zo noemt draait die ontluchtings schroef eruit? Dat is toch enorm dom?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Oscar,
Hartelijk bedankt voor je antwoord ook op mijn vraag.
Ik had netjes duidelijk gezegd wat ik er van vond op een nette manier hoor.
Wordt wel altijd verder goed behandeld door het bedrijf.
Het was gewoon dat ze ook niets zeiden van de voorraad bol dat die gewoon weer na 6 sec. aansloeg.
Ik hoop maandag a.s. iets te horen van de garage over de druk van de oude bol.
Groetjes,
Marc
Hallo allemaal,
Het bedrijf heeft nog niets van zich laten horen, ik zal morgen ff zelf maar gaan bellen.
Hallo,
De druk in mijn oude bol hebben ze opgemeten en die was nog maar 14 bar i.p.v.62 bar.
Men zegt dat het toch dat het aan iets anders ligt (kan van alles zijn).
Groejes,
Marc





























Totaal aantal Berichten: 10568
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van zo’n antwoord word je niet echt vrolijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43396
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En welk bedrijf is dat nou geweest dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste