







Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hallo allemaal,
Ik rij nou al een tijdje in mijn BX Chic rond, maar de afgelopen tijd is er iets mis. Bij koude motor doet ie het prima, gaat als de brandweer. Starten is ook nooit een probleem. Maar als de motor een beetje warm begint te worden dan krijgt ie heel erg veel last van vermogensverlies. Als je meer gas geeft komt hij op een punt dat de verbranding niet meer volledig is of zoiets, het vermogen valt dan volledig weg en de wagen sputtert dan alleen maar een beetje. Versnellen zit er dan niet meer in.
Naarmate de motor warmer wordt (niet abnormaal warm maar gewoon bedrijfstemperatuur) wordt het allemaal steeds dramatischer. De enige oplossing om dan nog 50 te halen is door heel rustig op te trekken, snel te schakelen en weinig gas geven/toeren maken. Er is in de loop der tijd al het een en ander geprobeerd om het te verhelpen, maar zonder succes…
Geprobeerd zijn:
- nieuwe bobine
- brandstoffilter vervangen
- uitlaat incl kat is gecheckt of deze niet verstopt zit ofzo
- bougies vervangen
Het is uiteraard lastig om vanaf een afstand een diagnose te stellen, maar ik ben benieuwd of iemand weet waar het aan kan liggen. Alvast bedankt voor de antwoorden!
Groetjes, Rik.






















Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wilde gok: luchttemperatuursensor? Zie mijn topic, daar staat zo ongeveer alles wel in zo onderhand Brandt je motormanagementlampje wel eens dan? De ECU sowieso al eens uitgelezen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
motormanagement brandt volgens mij dan niet. ECU heb ik nog nooit uitgelezen… Ik heb sinds het probleem er is ook niet al te veel gereden (het is namelijk niet echt fijn rijden om het maar zacht uit te drukken…). Maar luchttemperatuursensor zou zomaar kunnen. Is zoiets makkelijk te vervangen en voor niet al te veel centen te koop? Zo ja dan is het zeker het proberen waard.






















Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Kostte bij de Brezan iets van €15,- en is goed bereikbaar en vervangbaar. Maar om te voorkomen dat je, net zoals ik, klakkeloos van alles gaat vervangen zonder te wéten of het dat daadwerkelijk is raad ik je aan je eerst ECU eens uit te gaan (laten) lezen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Zonder brandend motorstoringslampje heeft het geen nut om uit te lezen. Hij zal dan geen code geven.


























Totaal aantal Berichten: 7860
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wie weet is het ECU lampje wel doorgefikt. Schijnen de lampjes in een BX-dash wel vaker te doen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Toevallig net ff snel gecheckt nadat een vriend dat ook opmerkte… maar helaas, als ik em op contact zet gaat dat lampje ook gewoon aan…








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Goed, afgelopen tijd steeds vaker wat geprobeerd te rijden met het bixje. En dat gaat langzaam ook beter. 120 op de snelweg gaat ook goed, na een tijdje gaat wel het motormanagement lampje branden (meestal na een klein schokje van de auto) en je hoeft ook niet te verwachten harder te kunnen dan 130. Snel naar de 120 doet ze ook niet, maar ze komt er rap zat.
Ik heb net ook maar eens de ECU uitgelezen en kreeg de codes 52, 31 en 41 (in die volgorde). Volgens de uitleeswijzer van Visa Ventje zouden dat de volgende dingen betekenen:
52: automatische aanpassing mengselverhouding (controleer accuspanning en stekkerverbindingen lambda-sonde)
31: automatische aanpassing mengselverhouding (controleer inlaatsysteem op lekkage)
41: bobine
Ik weet niet hoe lang hij de foutmeldingen bewaard, maar de bobine is een paar maanden in ieder geval vervangen (eerst niet helemaal goed aangesloten) maar er zit nu dus een goed werkende in. Ik denk dat 41 dus niet meer van toepassing is. Wat adviseren jullie te doen? Ik weet zelf niet precies waar te beginnen met kijken… ops:





















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het verschijnsel lijkt erg veel op te lang doorrijden op de choke…
Bij een injectie moet je het dan dus zoeken bij de sensorenboel die te maken heeft met de mengselverhouding. Het computertje zou dus best wel eens gelijk kunnen hebben. Met een beetje mazzel is het alleen een slecht stekkercontact.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hmm… dat klinkt best wel heel erg aannemelijk. Verklaart direct waarom hij met koude motor als de brandweer gaat en met warme motor steeds minder. Ik heb alleen geen idee waar al die sensoren zitten.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb nog wel het 1 en ander liggen, kan je kijken of het daar aan ligt…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Ik zet 10 tegen 1 op de lambda-sonde.
Je kunt proberen om die schoon te borstelen en de bedrading erheen nalopen, maar ik denk dat je een nieuwe nodig zult hebben.
Succes met de puzzel!
Ik gok dat de lambda niet de oorzaak is Hilko, maar het gevolg.
Je watertemperatuur wijzer doet wel goed mee? (of heeft een chic die niet?)














Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Hilko16TZI schreef:Ik zet 10 tegen 1 op de lambda-sonde.
Je kunt proberen om die schoon te borstelen en de bedrading erheen nalopen, maar ik denk dat je een nieuwe nodig zult hebben.Succes met de puzzel!
Lambda zit ik ook aan te denken. MAP sensor is volgens mij koud ookal slecht lopen, alhoewel een MAP sensor ook vaak kapot gaat
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
MaartenH schreef:Ik gok dat de lambda niet de oorzaak is Hilko, maar het gevolg.
Je watertemperatuur wijzer doet wel goed mee? (of heeft een chic die niet?)
Heeft ie niet…








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
McDean schreef:ik heb nog wel het 1 en ander liggen, kan je kijken of het daar aan ligt…
Is heel tof, maar ik wil liever niet al te ver rijden met het wagentje. Bang om niet meer boven de 80 uit te kunnen komen op de snelweg. ops: