RikvdS schreef:een keer gestaan met een katalysator die letterlijk rood gloeiend stond. (was bang dat de auto in de fik zou gaan, gelukkig niet gebeurd) Maar dat zal vast niet komen doordat hij alle benzine netjes verbrand in de motor…
Dat duid meestal op een ontsteking die veel te laat onsteekt (noodloop?)
Ik denk toch lambda-sonde, bij koude motor gebruikt hij de lambda-sonde niet, en die dingen overlijden ook regelmatig (zeker na een roodgloeiende kat).
Die kun uit je iedere citroen met injectie halen (Ax, BX, Zx) met een 1400, 1600 of 1900 blok en kosten op de sloop normaal iets van 10 euro (wel even opletten dat ie een beetje schoon is, en dus niet vol met zwarte troep zit).
Foutcode 31 en 52 wijzen namelijk beide ook op de lambda-sonde. En verder is natuurlijk die temp-sensor ook nog verdacht.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Het is een ouder draadje maar toch.
motronic systemen zijn zo gemaakt dat wanneer een sensor stuk gaat, deze “veilig faalt” dat wil zeggen dat wanneer een mengsel beinvloedende sensor stuk gaat, deze altijd een waarde gaat doorgeven die “veilig” is voor het motormanagement systeem.
anders gezegd:
als de MM-motortemp sensor stuk gaat, gaat deze waardes doorgeven die een KOUDE motor simuleren. de motor start en loopt dan prima als hij koud is!
als de sensor zou falen en een WARME motor zou simuleren, kan het mengsel veeel te schraal worden en daarmee de motor beschadigen (of de bougies/kleppen etc.)
dus als de kws idd stuk is, kan het goed zijn dat deze een koud prima startende auto geeft, maar als de motor warm is, blijft het systeem denken dat de motor koud is en krijg je:
slechte motorloop (als of de choke aan staat)
hoog verbruik
stank uit de uitlaat
meldingen op het dashboard als je mengsel sensoren (uitlaat) hebt.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ik zou inderdaad 2 dingen checken: temp-sensor, maar eerst lambda.
Dat je eerder problemen hebt gehad, én de kat roodgloeiend is geweest zou ook nog eens kunnen duiden op verstopping van de uitlaat?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )