3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Chicje van Rik met motorproblemen
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 29 januari 2009 01:09 PM
  [ # 31 ]
RikvdS schreef:

een keer gestaan met een katalysator die letterlijk rood gloeiend stond. (was bang dat de auto in de fik zou gaan, gelukkig niet gebeurd) Maar dat zal vast niet komen doordat hij alle benzine netjes verbrand in de motor…

Dat duid meestal op een ontsteking die veel te laat onsteekt (noodloop?)

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 29 januari 2009 04:37 PM
  [ # 32 ]

Ik denk toch lambda-sonde, bij koude motor gebruikt hij de lambda-sonde niet, en die dingen overlijden ook regelmatig (zeker na een roodgloeiende kat).

Die kun uit je iedere citroen met injectie halen (Ax, BX, Zx) met een 1400, 1600 of 1900 blok en kosten op de sloop normaal iets van 10 euro (wel even opletten dat ie een beetje schoon is, en dus niet vol met zwarte troep zit).

Foutcode 31 en 52 wijzen namelijk beide ook op de lambda-sonde. En verder is natuurlijk die temp-sensor ook nog verdacht.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 27 mei 2009 03:37 PM
  [ # 33 ]

Het is een ouder draadje maar toch.
motronic systemen zijn zo gemaakt dat wanneer een sensor stuk gaat, deze “veilig faalt” dat wil zeggen dat wanneer een mengsel beinvloedende sensor stuk gaat, deze altijd een waarde gaat doorgeven die “veilig” is voor het motormanagement systeem.

anders gezegd:
als de MM-motortemp sensor stuk gaat, gaat deze waardes doorgeven die een KOUDE motor simuleren. de motor start en loopt dan prima als hij koud is!
als de sensor zou falen en een WARME motor zou simuleren, kan het mengsel veeel te schraal worden en daarmee de motor beschadigen (of de bougies/kleppen etc.)

dus als de kws idd stuk is, kan het goed zijn dat deze een koud prima startende auto geeft, maar als de motor warm is, blijft het systeem denken dat de motor koud is en krijg je:
slechte motorloop (als of de choke aan staat)
hoog verbruik
stank uit de uitlaat
meldingen op het dashboard als je mengsel sensoren (uitlaat) hebt.

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 27 mei 2009 05:23 PM
  [ # 34 ]

Ik zou inderdaad 2 dingen checken: temp-sensor, maar eerst lambda.
Dat je eerder problemen hebt gehad, én de kat roodgloeiend is geweest zou ook nog eens kunnen duiden op verstopping van de uitlaat?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook