Hoe merk je dat een aandrijfas of homokineet aan vervanging toe is?
Hoor je dan een bepaald geluid?
Merk je het bij het sturen, of accelereren, of…?

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ja kan het horen als je bochten gaat maken, stuur zo scherp mogelijk in en ga rondjes rijden. Je zal dan een tokkelend geluid horen.
Heb je het idee dat het niet inde haak is Matthijs?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hmm…dat geluid hoor ik dus, bij bochten naar links. Het lijkt uit de buurt van het rechtervoorwiel te komen.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Matthijs2006 schreef:Hmm…dat geluid hoor ik dus, bij bochten naar links. Het lijkt uit de buurt van het rechtervoorwiel te komen.
Ik heb wel eens een kapotte aandrijfas meegemaakt, maar die begon met herrie maken als je zijn kant op stuurde. Dus rechts kapot, dan geluid bij naar rechts sturen. Maar of dat altijd zo is, en hoe het bij een XM uitpakt, dat weet ik niet.
Als het een geluid uit de buurt van een voorwiel is, dat je alleen hoort in een bocht, dan is de aandrijfas toch wel erg verdacht.

Totaal aantal Berichten: 100
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Matthijs2006 schreef:Hmm…dat geluid hoor ik dus, bij bochten naar links. Het lijkt uit de buurt van het rechtervoorwiel te komen.
Hallo, Matthijs.
Het probleem met jou auto (aandrijfas) is exact hetzelfde als met die van mij. Een scherpe bocht naar links, vervolgens optrekken resulteert in een raar, ‘vretend’ geluid bij het rechter voorwiel.
Bijkomstigheid bij mijn auto is dat beide voorbanden aan de binnenzijde geheel zijn weggesleten; ben afgelopen vrijdag bij een bandenboer geweest voor uitlijnen, maar dat bleek achteraf niet nodig…wellicht een consequentie van die as ? Woensdag maar nieuwe banden en een bezoekje aan de dealer
In de tiplijst heb ik daar een heel verhaal over en daar staat de link naar de discussie. Succes met de as.