Hoi allemaal,
Ik heb dus een CX 20, inmiddels lekvrij en lopend.
Wel zo af en toe een electrisch storinkje, wil soms ineens niet stationair lopen en dergelijke. Verder wel puik.
Achterin mijn CX zitten geen veiligheidsgordels zo te zien, maar ik heb eerder gehad, dat ze gewoon lekker opgeborgen onder de achterbank lagen.
Nu ben ik bezig geweest, die achterbank zitting eruit te krijgen, maar noppes. Wil gewoon niet lukken !
In de twee boeken (haynes en vraagbaak) kan ik ook niks vinden. Voel me een beetje stom, maar hoe krijg ik die bank en leuning achter eruit?
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet of je serie 1 of 2 heb en of er verschil in zit.
Maar bij mijn CX zit de zitting gewoon los
Aan de voorkant gewoon omhoog trekken, dan komt die zo los.
De achterleuning zal wel op 1 of andere manier vast zitten, deze is natuurlijk ook niet klapbaar.
Als je gordels heb dan moet de rol volgens mij op de hoedenplak zitten
Veel CXen hebben ook geen gordels achter.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Normaal zit er voor aan de zitting van de achterbank een lus waaraan je de voorzijde van de bank iets kunt optillen, vervolgens kun je de zitting naar voren klappen. Bovenop de leuning zal een knop of een soort klep zitten waarmee je de leuning vervolgens naar voren kunt klappen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Bij onze CX gaat de achterleuning eruit door het met beleid ‘omhoogtillen’ van de leuning zelf, deze hangt op z`n plek (door z`n gewicht). Kweenie of dat bij alle CXen-berline zo is, maar ik verwacht van wel…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mechuccio schreef:Normaal zit er voor aan de zitting van de achterbank een lus waaraan je de voorzijde van de bank iets kunt optillen, vervolgens kun je de zitting naar voren klappen. Bovenop de leuning zal een knop of een soort klep zitten waarmee je de leuning vervolgens naar voren kunt klappen.
Dat is een BX systeem
CX is niet weg te klappen
De bank zit gewoon vast normaal gesproken, je kan hem alleen verwijderen als je eronder wil zijn. (bijvoorbeeld de ABS computer is daar te vinden)

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Uit de verhalen en vragen lijkt het me om een berline te gaan. De zitting is gewoon los. Zonder lus. Bij de ‘knieën” even een ruk geven en de zitting komt los. De rugleuning hoort vast te zitten, maar kan eenvoudig gedemonteerd worden, als je weet hoe het zit. Als de zitting eenmaal weg is, kan je onderlangs aan de achterkant van de rugleuning twee plaatjes voelen. Achter de linker en de rechter ziting. Dit zijn schuifjes met sleutelgatsleuven. Die twee schuiven moet je even los schuiven en de rugleuning kan gekiept worden met aan de bovenkant een soort scharnier. Dat scharnier is gewoon een simpele richel, dus als de onderkant van de rugleuning los is, kan je de rugleuning verder gewoon optillen.
In geval het nodig is, zal ik morgen even een foto maken.

- BX 1.9 TURD, de Euro
O ja, die rugleuning zit dus tegen een vastzitten schot…. Dus het heeft geen echt nut die weg te willen halen.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Arjan Verkade schreef:Mechuccio schreef:....
Dat is een BX systeem
CX is niet weg te klappen
De bank zit gewoon vast normaal gesproken, je kan hem alleen verwijderen als je eronder wil zijn. (bijvoorbeeld de ABS computer is daar te vinden)
I stand corrected toch lastig vaak… zo’n letter verschil
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zo, dat zijn een paar zeer bruikbare snelle reacties. Bedankt daarvoor.
Heb wel al staan rukken aan de zitting, maar durfte niet door te zetten, bang dat ik iets sloop.
Morgen maar eens proberen en zondag zijn wij op de nieuwjaarsreceptie van de CX-club in het DAF museum.
jan.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)

- BX 1.9 TURD, de Euro
jan suburban schreef:Zo, dat zijn een paar zeer bruikbare snelle reacties.
Dat is normaal hier.
Succes. En als je er niet uitkomt, dan volgen er gewoon meer snelle reacties.
Weer een update:
Achterbank is er inderdaad gewoon uit te tillen. Zit met een soort doppen klem in een paar gaten. Een flinke ruk en je kan hem zo uittillen.
Daar vind ik dus een absoluut roestvrije bodem, ook waar de C-stijlen aan de vloer/dorpels zit. Geweldig hè ?
Verder nog een kompleet setje heupgordels. Met de twee aangekochte rolgordels kan ik dus drie mensen veilig vervoeren op de achterbank.
Gaat morgen helemaal goedkomen.
jan