1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Scheefhangen
mdv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 20 januari 2009 05:48 PM

Hoi,

Ik heb het volgende probleem met mijn DS 20 Break uit 1972:

In de rijstand staat mijn DS aan de voorkant scheef. De bijrijderskant hangt een paar centimeter minder boven de grond dan de bestuurderskant. Ik heb via het zoeksysteem mogelijke oplossingen (zoals het afstellen van de stabilisatorstang, het nakijken van de bollen, vastdraaien bevestiging ophanging aan chassis) voor dit probleem al uitgeprobeerd, maar het mag allemaal niet baten. Wat mij wel opviel is dat de veercilinder aan de bijrijderskant onder het stofrubber niet hetzelfde aanvoelt als de veercilinder aan de bestuurderskant. Het lijkt wel of er in de veercilinder aan de bijrijderskant iets los zit. Zou dit het scheefhangen kunnen veroorzaken? Of hebben jullie andere oplossingen?

Overigens staat de ds in de laagste stand wel recht en in de hoogste stand ook….

Bij voorbaat dank!

Mathijs de Vaan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2009 05:57 PM
  [ # 1 ]

Er kan niks los zitten. Wel kan je de auto recht stellen met de stabilisator stang.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mdv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 20 januari 2009 06:07 PM
  [ # 2 ]

OK, wat ik tot nu toe aan stellen gedaan heb, is het afstellen van de juiste afstand tussen de kogelpunten. Uit mijn hoofd dient de afstand aan de ene kant 199 mm te zijn en aan de andere 198 mm. De bestuurderskant kun je afstellen aangezien dat twee tegengestelde schroefdraden zijn. Echter heeft dit niets geholpen….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2009 06:32 PM
  [ # 3 ]

De kogels zelf kan je ook spelings vrij maken. Is dat gebeurd?
Daarna met die stel mof zo stellen dat de auto recht staat. Dan de hoogte checken en eventueel stellen op de stabi stang in het midden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 20 januari 2009 06:34 PM
  [ # 4 ]

Hoi,

De bandenmaat is toch gelijk hoop ik?

De veerbol-huizen—zal ik het maar noemen—moeten losjes zitten. er zijn 2 moeren net aan de onderkant van het chassis die het huis op zn plaats houden, controleer even of deze wel degelijk in de daarvoor voorziene groef zitten, misschien zit er eentje te hoog..

Afstellen van de stabilisatorstang heb je dus al gedaan, ze hoeven niet per sé identiek te staan om de auto recht af te stellen. bestuurderskant is idd afstelling tussen links en rechts, bijrijderskant is hoogteregeling. Maar dat wist je al natuurlijk Wink
Verder zijn er geen afstelmogelijkheden volgens mij, tenzij er echt iets mis is met je draagarmen. (verbogen of te veel speling) maar dat zou je moeten merken tijdens het rijden.

Dat je auto wel recht staat in hoogste en laagste positie is normaal…eindslag.. (tegen de stootrubbers) je chassis is in ieder geval wel recht dus Smile

succes met de zoektocht

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2009 06:36 PM
  [ # 5 ]
vikingo schreef:

Hoi,

bestuurderskant is idd afstelling tussen links en rechts, bijrijderskant is hoogteregeling.

HUH? Er zit maar 1 stel mof op dacht ik

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2009 06:38 PM
  [ # 6 ]

Nu ik er over denk, toch maar even de Lekzak openen en kijken of het voetje onderin MET kogeltje nog wel goed zit…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2009 06:38 PM
  [ # 7 ]

hier moet het zeker mee lukken: stellen op de stabi stang in het midden.
fff op een 4 kolloms brug zetten dan wagen recht zetten dmv deze afstelling in het midden tenslotte de hoogte voor afstellen dmv de hoogteregelaar.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
mdv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 20 januari 2009 06:46 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@ Bogaard77: Hoe maak ik die kogels spelingsvrij? Bij het afstellen van de stabistang merkte ik dat er beweging in deze kogelpunten zat.

@ Vikingo: weet je of het vergroten van de afstand aan de bestuurderskant een verhoging aan de bestuurderskant of aan de bijrijderskant oplevert? Maw is de actie-reactie 1-op-1 of heeft de actie een tegengesteld effect?

Thanks!

Profiel  
 
mdv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 20 januari 2009 06:50 PM
  [ # 9 ]

En @citroen23: hoe doe ik dat afstellen? Zit er een opening in de bodemplaat?

Thanks!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2009 06:55 PM
  [ # 10 ]

Voor op de kogel zit een stel bus. die zit geborgd. Borging eraf en aandraaien. (niet te strak).

Eeb verstelling links levert gelijke maar tegengestelde oplossing als verstelling rechts. Die twee kanten zitten aan elkaar.

Jij moet dus ( als dat kan) de bijrijderskant omhoog (= kogels uit elkaar) of bestuurderskant omlaag stellen.

Die klem zit vanonder gezien in de dwarstraverse en die is half open.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2009 07:02 PM
  [ # 11 ]
mdv schreef:

En @citroen23: hoe doe ik dat afstellen? Zit er een opening in de bodemplaat?

Thanks!

boven de dwarsbalk loopt je stab stang. in het midden van deze stab stang zitten 2 mofjes welke je om de stab stang kan verdraaien. al je ‘m op een brug hebt staan zie je deze 2 stelmoffen wel zitten. 1 van deze 2 is verbonden met de hoogte regelaar (welke hangt ervan af hoe je onder de wagen staat.) door degene welke met de hoogte regelaar is verbonden te verdraaien kun je de wagen voor horizontaal krijgen. dus met draaiende motor op een 4 kolomsbrug zetten. zie ook wphb Exclamation

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2009 07:05 PM
  [ # 12 ]

nee! ONDER de dwarsbalk. De mof die aan de linkerkant zit is die van de hoogteregelaar en je stelt de hoogte van de voorAS. DIT LUISTERT ERG NAUW! wees voorzichtig daar dit zelden fout staat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2009 07:14 PM
  [ # 13 ]
bogaard77 schreef:

De mof die aan de linkerkant zit is die van de hoogteregelaar

niet als je met je rug naar de voorbumper staat !!
en gewoon ff de wphb bekijken staan genoeg plaatjes in.

p.s. onder de dwarsbalk is onder de wagen dus zullen we dat maar uitsluiten.  dus fff de wagen op de brug zetten en dan zelf fff kijken dan zie je het zo.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2009 07:16 PM
  [ # 14 ]

Links is in autoland de kant waar de bestuurder zn linkerarm zit als ie achter het stuur zit…

Ook wel Straatkant genoemd itt Stoepkant.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 20 januari 2009 09:12 PM
  [ # 15 ]

scheef hangen

Ik heb dit probleem laatst ook bij de hand gehad en opgelost:

-de rechter (passagierskant) heeft een vaste afstelling van 198 mm tussen de middelpunten van de kogels (zie wphb).
-de linker (chauffeurskant) heeft een afstelling van 199 mm.

Als de auto aan een kant lager staat dan aan de andere kun je deze hoogtes op elkaar afstellen door de stelmof aan de LINKERkant te verstellen; ga je aan de rechterkant stellen dan krijgt je wagen een heel raar weggedrag, de rechterkant is dus een VASTE afstelling.

Wanneer je links en rechts gelijk gesteld hebt dien je de rijhoogte te stellen aan de mof aan de stabilisatorstang, deze zit geklemd met een M7-bout met wielewaalkop. Let op: een hele kleine verschuiving geeft al een grote hoogteverandering. Het is slim om dit op een brug te doen, of anders moet je een stellage bouwen van stoeptegels en houten balken en daar je auto op plaatsen (niet slim, tenzij je jezelf beloofd hebt dat dit de allerlaatste handeling is die jezelf uitvoert…)

Succes!

@Vikingo: goede opmerking: misschien wel het allerbelangrijkste voor je begint: overtuig je ervan dat je draagarmen niet krom zijn, anders moet je met steigerpijpen aan de gang, maar dan wordt het nog specialistischer, he Joris

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook