Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Oke…
Morgen dus eerst ff een tentame maken en dan die Copaslip kopen.
Vervolgens mistlampen (erg nat van binnen trouwens ) Richting aanwijzers voor (stadslicht) allemaal demonteren en invetten.
Dan nog een vraagje over dat relais voor de verlichting (koplampen)
Hoe moet dat precies ? Ik heb inderdaad gemerkt dat die op het dashboard heel erg warm wordt.
Kan je zoeen ding overal kopen of valt het onder de moeilijk te verkrijgen cx onderdelen??
universeel “maak"relais kopen, kunnen ze je bij diezelfde automaterialen zaak aan helpen….
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Heeft iemand misschien een foto’tje hoe zoeen ding eruit ziet?
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Ik wil iedereen trouwens wel even bedanken voor alle hulp!
Het is een kubusje met 4 of 5 aansluitingen (platte lipjes) aan 1 zijde.
Die mistlampen zou ik even droogfohnen van binnen en dan de afdichting van het geheel controleren, evt met een beetje kit of vloeibare pakking sealen…...
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Evan bedankt voor de foto.
Hoe sluit je dat aan? Ik neem aan dat je hem moet plaatsen net voor de splitsing van kabel naar de linker en rechter koplamp.
Dan zet je van die dingetjes op de kabeltjes en schuif je ze op dat relais.
Even ducktapen en klaar?
Zit ik helemaal verkeerd of kom ik in de buurt?
Een relais is als het ware een schakelaartje die door een elektromagneet een relatief sterkstroom circuit schakelt. Je gebruikt dus de draad die van de schakelaar afkomt als aanstuurdraad en pakt een draad van de pluspool van de accu als voedingsdraad die je naar het relais leidt en daarmee de lampen van stroom voorziet.
dus:
draad vanaf schakelaar naar lamp (onderbroken) - relais - massa
schakelt ->
draad vanaf accu (pluspool) - relais - draad naar dimlicht (onderbroken)
voor de juiste aansluitingen staat er meestal een symbooltje op het relais.
evt kan je nog een zekeringhouder in het (sterkstroom) circuit aanleggen in de draad die vanaf de accu naar je relais loopt.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Hier staat de hele handleiding: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=192835&highlight=lichtschakelaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
poe…. dat is wat moeilijker dan ik dacht…
Misschien moet ik Evan gewoon heel lief aankijken en vragen wat hij te doen heeft dit weekend…...
word een uitdaging…...
gaat het licht wel feller schijnen als dat relais ertussen zit>?
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
gaat het licht wel feller schijnen als dat relais ertussen zit>?
laatmaar heb het antwoord.
Ik ga het dit weekend eens proberen ..
de to do list is wat groter geworden
-relais kopen
-koperpasta kopen
-draad kopen
-mannetjes/vrouwtjes stekkers kopen
- Kroon steentjes kopen
-alle lampen aan voorzijden demonteren en schoonmaken (koperpasta aanbrengen)
Relais proberen te installeren (iemand in de buurt van Hertogenbosch ???? mocht het mis gaan).
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Kroonsteentje horen niet in een auto
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
mee eens.
In de buurt van Den bosch ben ik niet. En dit weekend slaap ik overdag
..... Maar als je de omschrijving volgt die Waterman even zo netjes aangaf, (met foto’s) dan komt het prima in orde.
Als je ‘t liever in de motorruimte doet, dan kun je het volgens mijn bovenstaande uitleg doen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
dus:
draad vanaf schakelaar naar lamp (onderbroken) - relais - massa
schakelt ->
draad vanaf accu (pluspool) - relais - draad naar dimlicht (onderbroken)
————
wat bedoel je met onderbroken??
Schakelaar——-relais———-lamp
relais——-massa
accu plus—————-relais
draad naar dimlicht?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Als ik het goed begrepen heb, staat dat hele verhaal ook in La CX en Route en heeft Tilanus dat artikel gescanned. Stuur hem even een pb. Daar staat duidelijker beschreven hoe te werk te gaan dan in de link van Waterman. Voor zover ik heb begrepen.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik plaats het relais zelf liefst zo dicht mogelijk bij de accu, voor de optimale lichtopbrengst. Is ook veel minder gepiel dan in het dashboard, lijkt me.
Niettemin een keurige omschrijving met duidelijke foto’s van Pascal!
In het verhaal in La CX en Route staat het principe goed beschreven, maar hoe je daadwerkelijk het relais aansluit en welke draden je moet hebben staat er niet! Bovendien staat daar dat de schakelaar eerst stroom doorgeeft aan de L-koplamp en van daaruit splitst naar de R-koplamp en dit blijkt niet het geval! (of wellicht bij sommige auto’s wel en sommige niet, dat weet ik niet).
Michael, ik zal er wat foto’s van maken, ik heb toevallig gisteren zo’n klusje uitgevoerd op een 2400 Pallas IE. Ik weet zeker dat het jou ook lukt, met wat geduld.
Stay tuned!
(dat moet n.l. ff in de vrije tijd)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D