Heeft iemand misschien ervaring met het inbouwen van een temperatuurmeter in een id/ds? Zijn er universele voor te verkrijgen?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb twee wagens met metertje op plaats van het klokje (uni-sex dashbord), komen van CX dacht ik. Passen precies.
Aansluiten is op zich niet zo moeilijk, je moet alleen ook draadje opzoeken dat de verlichting laat aangaan als je licht voert.
Het plaatsen van de meetstift in het waterpomphuis is uitkijken: vaak zit er veel kalk aangekoekt aan de binnenkant van de plug. Je gaat draaien, hij lijkt los te komen en vervolgens toch foute boel.
Ja, universele meters in diverse kleuren en met diverse belettering zijn te koop bij Arno van Dokkum in Hengelo.
Mooie metertjes met een universele waterslangplug (die hoef je dus niet in het waterpomphuis te monteren), goede kwaliteit en niet duur (rond de 45 euro). Is al méér over geschreven op dit forum.
Eenvoudig te monteren onder je dashbord.
Op verzoek stuur ik je een foto.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Ik heb ook het tijdklokje vervangen door een temperatuurmeter uit een (1e serie) CX. Past perfekt in het bestaande gat, en werkt perfekt.(p.s.alleen bij 3e dashboard)
Bedrading vond ik geen probleem (ik had al een sensor op het waterpomphuis gelukkig)
Ik vind het geruststellender als ik weet hoe heet het is, dan hoe laat het is.
Voorbeeld hoe het er uit ziet: http://www.mijnalbum.nl/Album=LLGAYN64





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn de originele niet meer te vinden?
Probeer eens bij Andre Pol (citroen Andre).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Andries schreef:Ik heb ook het tijdklokje vervangen door een temperatuurmeter uit een (1e serie) CX. Past perfekt in het bestaande gat, en werkt perfekt.(p.s.alleen bij 3e dashboard)
Bedrading vond ik geen probleem (ik had al een sensor op het waterpomphuis gelukkig)
Ik vind het geruststellender als ik weet hoe heet het is, dan hoe laat het is.
![]()
Voorbeeld hoe het er uit ziet: http://www.mijnalbum.nl/Album=LLGAYN64
Als je thermometer gaat oplopen weet je tenminste ook hoe laat het is.
Origineel hadden alleen ambulances thermometers ingebouwd op de klokken-unit, lijkt op hoe de benzinetank-vol-meter eruit ziet. Bij de dashboards die dit niet hebben is dit gewoon blanco.
Het kan een leuk hobby-projectje zijn om van een bestaande benzine-meter zo’n thermometer te maken. Alles wat je nodig hebt is zo’n benzine meter (uit een defect dashboard), hier kun je dan zelf een schaalverdeling op maken, een paar weerstanden, potmeters om te calibreren, condensator om schommelingen uit te middelen en dan moet het met de juiste electronica-kennis wel lukken denk ik ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
ik heb nog wel zo’n temperatuurmeter voor je.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
uhhh… de TS heeft een ID19b van 67. Die hebben standaard een temperatuurmetertje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bartjes schreef:
Origineel hadden alleen ambulances thermometers ingebouwd op de klokken-unit, lijkt op hoe de benzinetank-vol-meter eruit ziet. Bij de dashboards die dit niet hebben is dit gewoon blanco.
Orgineel hadden de DS-en met de optie kachel -15’C een temperatuurmeter in het (unisex)dashbord, dus ook de ambulances, maar niet alleen die.
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Voor het geval je ook nog een sensor in het waterpomphuis moet inbouwen een tip; mijn garagist bouwt alleen een sensor in als hij een reserve waterpomphuis achter de hand heeft. De bout die in het waterpomphuis zit op de plek waar de temperatuursensor komt zit nogal eens vast, niet gek na ruim 30-40 jaar, waardoor bij het losdraaien de kans bestaat dat het waterpomphuis scheurt.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Toch zonder metertje naar Luxemburg? Fingers crossed?!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
JoF schreef:Ja, universele meters in diverse kleuren en met diverse belettering zijn te koop bij Arno van Dokkum in Hengelo.
Mooie metertjes met een universele waterslangplug (die hoef je dus niet in het waterpomphuis te monteren), goede kwaliteit en niet duur (rond de 45 euro). Is al méér over geschreven op dit forum.
Eenvoudig te monteren onder je dashbord.
Op verzoek stuur ik je een foto.
Ik heb vanavond zo’n metertje gekocht. Ik heb geen aansluiting in de pomp en heb de sensor daarom in de retourslang direct achter de thermostaat geinstalleerd (met dank aan JoF voor de foto en info). Na de installatie had ik het koelsysteem weer gevuld maar tijdens het warm draaien spuugde de motor er ineens een litertje koelvloeistof uit omdat er nog ergens een luchtbel in zat. Hele garage vloer onde de troep en ik kon dweilen (en natuurlijk een spoor door de hele straat). Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurd en kan ik zorgen dat er bij het vullen geen luchtbel in het systeem achterblijft. Heb een proefrit gemaakt en alles is nog dicht ook. Na de rit de motor laten draaien en even het metertje aangesloten. De temp kwam niet boven de 70 graden uit. Nu heb ik gehoord dat het oude type langeslag motor kouder is en ik ben benieuwd of 70 graden normaal is als bedrijfstemperatuur. Morgen maar eens een mooi plekje zoeken om de meter aan te brengen.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Jeroen ID19P schreef:JoF schreef:Ja, universele meters in diverse kleuren en met diverse belettering zijn te koop bij Arno van Dokkum in Hengelo.
Mooie metertjes met een universele waterslangplug (die hoef je dus niet in het waterpomphuis te monteren), goede kwaliteit en niet duur (rond de 45 euro). Is al méér over geschreven op dit forum.
Eenvoudig te monteren onder je dashbord.
Op verzoek stuur ik je een foto.Ik heb vanavond zo’n metertje gekocht. Ik heb geen aansluiting in de pomp en heb de sensor daarom in de retourslang direct achter de thermostaat geinstalleerd (met dank aan JoF voor de foto en info). Na de installatie had ik het koelsysteem weer gevuld maar tijdens het warm draaien spuugde de motor er ineens een litertje koelvloeistof uit omdat er nog ergens een luchtbel in zat. Hele garage vloer onde de troep en ik kon dweilen (en natuurlijk een spoor door de hele straat). Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurd en kan ik zorgen dat er bij het vullen geen luchtbel in het systeem achterblijft. Heb een proefrit gemaakt en alles is nog dicht ook. Na de rit de motor laten draaien en even het metertje aangesloten. De temp kwam niet boven de 70 graden uit. Nu heb ik gehoord dat het oude type langeslag motor kouder is en ik ben benieuwd of 70 graden normaal is als bedrijfstemperatuur. Morgen maar eens een mooi plekje zoeken om de meter aan te brengen.
Heeft het lange slag blok in een ID ook nog een constante fan, zoals dit blok heeft in een traction, of is er wel sprake van een thermokoppel om de fan aan en uit te schakelen? In het eerste geval is die 70 graden wel vrij normaal bij stationaire belasting lijkt mij. Die blokken staan er niet om bekend enorme warmlopers te zijn.





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Alle ID’s en DSsen hebben een constante fan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Kijk eens op topic waar ik laat zien hoe ik in de 9,5 cm ruimte tussen vast meedraaiende fan een electrische fan van een Subaru Legacy heb bevestigd. Deze is massa-geschakeld via een relais middels een apart knopje op het dashboard en parallel daaraan (via een diode op het relais) via een lampje op de thermometer (die ik ook via Arno heb). Dit lampje gaat aan bij een instelbare temperatuur, in mijn geval ergens tussen 90 en 95 graden, en daarbij gaat dus ook de fan aan.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.