Vraagje,nadat het hydraulisch systeem is gevuld met ``spoelvloeistof`` en zijn werk heeft gedaan kan dan de spoelvloeistof worden afgetapt zoals beschreven : http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=4480&sid=cfdc40bf4ac089b3430537fc8d7ed709
of moet het remsysteem ook worden ververst?

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het hele probleem met spoelvloeistof en remmen, is dat spoelvloeistof zijn werk daar eiegenlijk niet kan doen. De remleidingen zijn doodlopende eindjes, de spoelvloeistof komt daar dus niet. Dus ja, je kan het systeem aftappen en weer vullen met LHM.
Maar de viezigheid in de remleidingen zit er nog en dit kan je verwijderen door die door te spoelen. Hoe kan iemand anders je veel beter uitleggen, want dat heb ik nog nooit gedaan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Aanvulling: onder de laatste foto in het door jou aangehaalde linkje staat
* Had je ook nog de remmen “gebleed / ontlucht”
Dit ‘bleeden’ is het doorspoelen waar ik het over had.Als je even zoekt op ‘remmen’ en ‘spoelen’ kom je wel wat topics tegen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
lhm
maar is dus niet noodzakelijk???

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik zou het wel doen. Het is niet veel werk, en je bent nu toch al bezig. Dan is gelijk alles ook lekker schoon en doorgespoeld.
Lees dit anders eens door: Klik!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Re: lhm
bsa schreef:maar is dus niet noodzakelijk???
Heb het laatst nog `es gevraagd aan Chyparse , die vond het onzin .
Mij lijkt het geen kwaad te kunnen , zonder vervuiling zal ìe wel beter , soepeler remmen , maar of je dat echt merkt is een tweede .
Ik rij nu ook op Hydraurincage ,vandaar dat ik vroeg of ìe dan achter ook nog via de remleidingen moest doorgespoeld worden , onzin dus volgens hem .
Ik merk overigens niet echt veel van die spoelvloeistof hoor , gaat niet echt soepeler allemaal , maar wellicht moet ik er wat langer mee doorrijden en sowieso een andere hoogteregelaar voor vervangen.
Wel gaat ìe op de zwakke plekken meer zweten, weet je meteen waar die zwakke plekken zitten
Groet ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Het is gewoon heel simpel.
Die rommel komt gewoonweg niet bij je achterremmen.
Zorg dat je lhm vat voldoende vol zit.
Auto in de hoogste stand
Laat de motor draaien, en laat iemand de rem ingedrukt houden (pompen is niet nodig!)
Ik propte altijd een stuk hout tussen de stoel en het rempedaal
Draai rustig de een ontluchtingsnippel los.
Wel is het handig om een goed doorzichtig slangetje te gebruiken, en een bakje waar de lhm in opgevangen word.
Pas op met opendraaien, kijk eerst of de nippels open te draaien zijn (afbreek gevaar)
En rustig opendraaien, want i.t.t. een conventioneel remsysteem is de druk veel hoger, dus heb je kans op een lhm douche
Die troep wil je niet in je ogen krijgen

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: lhm
Dirk de Pirk schreef:bsa schreef:maar is dus niet noodzakelijk???
Heb het laatst nog `es gevraagd aan Chyparse , die vond het onzin.
Goh, dat komt op mij over alsof ze een beetje werkschuw zijn. Waarom zou het bij een hydropneumaat onzin zijn als het bij een wagen met een conventioneel remsysteem gewoon periodiek onderhoud is?
Kortom, er zijn diverse redenen op te noemen om het wel te doen, ik kan slecht 1 reden bedenken om het niet te doen; geen zin….
Lekker doorspoelen die hap, pas dan krijg je de meuk er uit!
Rene schreef:
Die troep wil je niet in je ogen krijgen
Iemand heeft wel eens door een ietwat lompe actie mijn ogen voorzien van LHM; niets aan het handje. (gelukkig). Die spoelolie zou ik niet willen proberen
Ouwe mopperkont
Ja? dus jij wil die troep wél in je ogen krijgen?
Dit is al een eeuwen oude discussie. De Firma Renard spoelt ook altijd de achterremmen, het hoort er gewoon bij. Als je ziet wat een troep er altijd uitkomt.
Chyparse heeft een andere theorie, die m.i niet klopt.
Mwa, bij voorkeur mag het gewoon overal blijven behalve in mn ogen
Anyway, ik sluit me wel bij jou aan. Normale remolie moet ook vervangen worden door de complete leidingen heen. Er zit gewoon vocht in, de olie heeft misschien gekookt waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Gewoon laten leeglopen die leidingen. Niet alleen ‘vuil’ kan de kwaliteit van de olie achteruit laten gaan.
Ouwe mopperkont
Neeheeeeeee
Niet leeglopen. Dóórspoelen
Eh jah, dat Tis nog vroeg en dat op maandag. Vergeef mij ;p
Ouwe mopperkont
De voorwielen is simpel. De achterwielen hebben meen ik wel een tikje belasting nodig.
Voetjes achter dus van de vloer, wielen eraf en dan een krikje onder de naaf om een klein beetje opwaartse druk te geven.

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hoogste stand en motor stationair draaiend is naar mijn weten al voldoende?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Die hoogste stand is niet omdat je gaat spoelen, maar omdat je de pootjes van de grond gaat halen. Dat gaat dan makkelijker en is het behoud van je bollen.
Tevens zakt die dan bij het terug op de grond plaatsen niet naar beneden.
Die druk op de achterwielen is nodig omdat er een remkrachbegrenzer meespeelt. Hoe minder druk(lees belading) hoe minder remkracht op de achterwielen.
Door nu de achterwielen een stukje omhoog te duwen word dat ervaren als belading en dus last. OP die manier kun je wat makkelijker de achterleiding spoelen.
Overigens, wat ik je wel aanraad als je de spoeltroep weer gaat vervangen door nieuwe schone LHM, zorg dat je een extra LHM vat hebt dat je ook echt helemaal schoon hebt gemaakt.
Je wilt niet weten hoeveel troep er in dat vat zelf zit.