1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
betrouwbaarheid XM
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 02 mei 2009 08:54 PM

Hallo,

Ik vraag me eigenlijk iets af, een typische vraag voor iemand die nog niet lang met citroen bezig is.
Het gaat over de betrouwbaarheid van een XM op het moment dat deze in productie was.
Mijn nonkel heeft destijds zijn xm probleemloos richting de 350.000km gereden, een versie van begin jaren 90 denk ik.

Deze namiddag had ik toevallig een gesprek met iemand die zijn xm benzine zelden uit de garage heeft weten komen, gewoon een pechgeval?of waren er redelijk structurele problemen met de betrouwbaarheid van bepaalde versies.

Ik volg dit draadje al een tijdje, en de meesten hebben hier toch wel vrij hoge km-standen. Dus als er dan al eens iets aan stuk gaat na 200.000km en zoveel jaren op de teller is dat natuurlijk niet verwonderlijk.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 02 mei 2009 11:35 PM
  [ # 1 ]

En wat is nu je vraag…..

Als het gaat om betrouwbaarheid, dan zeg ik, waarom gaat bij de één de wasmachine na 10 jaar stuk, en bij een ander binnen 1 jaar…...

Mijn dame van aug 1990, toen ik haar september vorig jaar kocht met 73000 op de teller, nu 95000 zonder problemen.


Maar ik zou zeggen lees de verschillende topics hier eens door, dan krijg je misschien een (verkeerd) beeld.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 03 mei 2009 12:36 AM
  [ # 2 ]

Het beeld zal sowieso verkeerd zijn… want waarom komen mensen naar een forum? Juist, omdat ze een probleem hebben Confused

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 03 mei 2009 01:27 AM
  [ # 3 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Als het gaat om betrouwbaarheid, dan zeg ik, waarom gaat bij de één de wasmachine na 10 jaar stuk, en bij een ander binnen 1 jaar…...

Precies…
Ik heb mijn dame nu in anderhalf jaar van 181.000 naar 211.000 gereden, zonder echte problemen. Geluk gehad…? Surprised

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 mei 2009 01:38 AM
  [ # 4 ]
BunnY schreef:

Het beeld zal sowieso verkeerd zijn… want waarom komen mensen naar een forum? Juist, omdat ze een probleem hebben Confused

Tuurlijk… NOT dus. Er zijn zat mensen die het gewoon leuk vinden om hun ervaringen te delen zonder dat er ook maar één probleem is…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Kars
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 05-10-2006

Gepost: 03 mei 2009 01:58 AM
  [ # 5 ]

Mijn dame brengt me nu al een paar jaar daarheen waar ik haar stuur en zonder problemen. Geen bijzonderheden gehad, behalve de normale citroennukken. En als je daar mee kan leven is het een geweldige auto!
Laatst wel een grote rekening moeten betalen, maar viel wel binnen wat je als normaal onderhoud kan rekenen. (banden/uitlaat etc.)

Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 mei 2009 02:57 AM
  [ # 6 ]

IK heb iets meer dan 2 jaar geleden mijn Xm gekocht. Tuurlijk heb ik er eea aan kosten aan gehad. Dat ik zelf nogal van preventief onderhoud ben helpt dan ook niet mee( heel ruim binnen de marges D-riem laten vervangen enzo) . Een goed(koop) adres voor onderhoud hebben scheelt dan weer wel.

Wat ik iig kan zeggen is dat ik sinds aanschaf er 90.000 km mee heb gereden, er 37.000 km geleden is er nog een G3 installatie gebouwd.

Ze heeft me nog nooit laten staan, rijd perfect en heeft me de afgelopen week een goede 3000km door Polen gebracht zonder een centje pijn. Ook op de autobahn komt ze nog prima mee, hoewel ik het bij 170 km/u wel genoeg vind voor haar km stand… inmiddels 277.365…

yep, een xm is echt wel betrouwbaar Wink

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 03 mei 2009 06:19 AM
  [ # 7 ]
BunnY schreef:

Het beeld zal sowieso verkeerd zijn… want waarom komen mensen naar een forum? Juist, omdat ze een probleem hebben Confused

Nope. Een forum als deze ontstaat uit het gegeven dat een auto dusdanig weet te boeien dat je, ondanks dat een auto economisch afgeschreven is, economisch total los, er in wil blijven rijden omdat die auto zo extreem bevalt dat je geen ander wilt op dit moment.

Citroen heeft zo’n hele grote schare aanhangers omdat het auto’s weet te bouwen met een grote dosis rijplezier, geen kille dode saaie voertuigen maar auto’s die gemaakt zijn DOOR mensen VOOR mensen.

Helaas heeft Citroen een naam welke maar niet weg te denken is uit de gemiddelde Nederlandse (kleinburgerlijke) autowereld, een naam welke zij te danken heeft aan de inferieure carrosseriebouw (van overheidswege opgelegd in de jaren 70-80) en de gecompliceerde techniek.

Een Opel Omega kon je in de jaren 90 zonder al te grote problemen laten onderhouden bij de garage om de hoek. Een CX of XM met al die hydraulica en electronische foefjes had je een specialist voor nodig. Een XM heeft erg veel electronica, veel meer dan een willekeurige auto uit die tijd. In die tijd was de electronica minder betrouwbaar.
Maar een gemiddelde burger stapt sobieso in een Omega, niet in een XM veelal door reputatie en status. Kosten zijn voor een gemiddelde Nederlander (en Noord Europeaan) belangrijker dan emotie. Heeft met volksaard te maken.

Daarom zijn Citroen rijders berijd om in een -voor de burgerwacht- ‘wrak’ te investeren, wat een gemiddelde burger sobieso jaarlijks in zijn nieuwe Opel investeert omdat hij/zij de lening moet aflossen.

Een BMW 525i uit 1993 scoort hogere ogen dan een XM 3,0 Exclusieve uit 2000, men kijkt niet naar die 525 zijn techniek en conditie omdat een BMW een BMW is en je dus poen hebt en voor Duits Degelijk hebt gekozen.

“Die idioot ernaast heeft zo’n grote citroen, met die vering die altijd kapot gaat, weet je nog van die bee-iks van Jonny? Deed het nooit, stond altijd in de garage van de kwikfit, plastieken rotzooi!...”

De hoeveelheid Citroens met (verhoudingsgewijs) astronomische kilometerstanden is hoog. Mijn laatste ZX ging met 490,000km de deur uit. Mechuccio rijd een BX 16v met >350,000 op de klok en hij is niet zachtzinnig. Dat we zzveel willen rijden, en investeren heeft te maken met het gegeven dat een Citroen een verlengstuk van jezelf wordt, deel van je gezin/familie, deel van jezelf, omdat het je zoveel doet denken aan je mens zijn. Met nukken maar ozo mooi. Een Citroen is ook gemaakt om in te rijden en om te genieten van elke km. Een Citroen heeft dus altijd meer te leiden dan een andere auto omdat in een Citroen meer gereden wordt. Een gemiddelde Omega staat te blinken naast de Vectra van de buurman om maar een hogere prestige te houden.

Zet een ZX naast een XM en de Citroen rijder praat met elkaar en prijst een aantal dingen. Rijcomfort, comfort en eigenzinnigheid. Dat er dan een en ander stuk gaat is te begrijpen.

Uiteindelijk is je echtgenote ondanks haar nukken je levensmetgezellin, ondanks dat je weet dat er vrouwen rondlopen die ogenschijnlijk mooier zijn en hoge ogen gooien maar weinig tot geen toegevoegde waarde betekenen, anders dan je eigen libido kortstondig verhogen voor de buitenwereld wegens je “verstandige” keuze.

Dus, koop een XM als je bereid bent tot commitment, anders, een Omega 2,5 V6 rijdt heel best en je buurman zal je prijzen.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 mei 2009 11:46 AM
  [ # 8 ]

AMEN!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 mei 2009 12:37 PM
  [ # 9 ]

Mooi verhaal, ik ben het er wel mee eens maar het is een beetje OT, gezien de vraag van TS:

Het gaat over de betrouwbaarheid van een XM op het moment dat deze in productie was.

Ik als niet-XM rijder herinner me dat er wat issues waren met XM’s van de eerste jaren. De kabelbomen van bepaalde vroege typen waren te licht uitgevoerd waardoor er een aardig aantal in rook is opgegaan. Daar is een herstel-actie voor geweest, of dat een officiële “terugroep” was kunnen de XM-archeologen je vast beter vertellen.
Dat bezorgde de XM al met al niet zo’n beste naam. Veel van dat soort autoos belandde ruim voortijdig in het glazenwasserauto-circuit. Later is dat volgens mij wel weer goed gekomen, al heb ik wel van diverse XM (hard)rijders gehoord dat ze een lange snelle rit met een gesneuvelde kop(pakking) moesten bekopen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4964
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 mei 2009 01:30 PM
  [ # 10 ]

Koppaking stuk na een snelle rit moet toch een uitzondering zijn denk ik.
Ik heb elf DS-en gehad welke me nooit in de steek hebben gelaten en de XM die ik in 2001 kocht met meer dan twee ton op de teller en nu richting drie ton gaat heeft me ook nooit laten staan. Paar kleine dingetjes als gevolg van normale slijtage en verder vertrouw ik blind op die dame.

Citroens kun je rustig beschouwen als betrouwbare auto’s, maar ze hebben wel hun onderhoud nodig, laat je dat op zijn beloop dan moet je ook niet klagen als zij je op een gegeven moment in de steek laat, jij hebt haar namelijk al lange tijd in de steek gelaten.

En dat gebeurt niet op een zonnige zondagmiddag ergens op een mooi rustig weggetje, dat gebeurt gewoonlijk midden in de nacht, bij guur weer ergens in de middle of nowhere.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 mei 2009 02:16 PM
  [ # 11 ]
Han S schreef:

En dat gebeurt niet op een zonnige zondagmiddag ergens op een mooi rustig weggetje, dat gebeurt gewoonlijk midden in de nacht, bij guur weer ergens in de middle of nowhere.

Tsja, das genetisch vastgelegd he…. een vrouw die boos op je is laat je dat altijd merken op het moment dat het je totaal niet uit komt… Laughing

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 mei 2009 03:18 PM
  [ # 12 ]
Han S schreef:

En dat gebeurt niet op een zonnige zondagmiddag ergens op een mooi rustig weggetje, dat gebeurt gewoonlijk midden in de nacht, bij guur weer ergens in de middle of nowhere.

In de Franse alpen, in een gebied waar je gsm het niet doet…...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
den willem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-2008

- ZX 1.4i Reflex
Gepost: 03 mei 2009 03:38 PM
  [ # 13 ]

Mijn vader had na zijn leasecontract van 5 jaar, 250.000km op de teller van zijn XM 3.0 Handbak (2000) en er waren slechts enkele kleine “problemen” mee. Vooraleerst de koelradiator die reeds enkele duizenden km’s lek was en dus vervangen moest worden, ook het schermpje links in het dashboard dat de gekende strepen vertoonde en zijn bestuurderszetel die zowat volledig uit elkaar aan het vallen was. Voor de rest reed de auto nog prima!

Wat we wel in het begin meegemaakt hebben, in het begin had hij andere 16duims velgen er onder laten zetten (Borbet)die voornamelijk bij 130km/u op de teller zeer sterke trillingen gaven. Deze zijn dan verschillende keren op verschillende manieren uitgebalanceerd geweest, maar zonder de trillingen volledig weg te krijgen. Dan werd gedacht aan het ongelijkmatig slijten van de achterbanden, banden vervangen, scheelde ook al wat, maar was ook nog niet perfect. Uiteindelijk (het verhaal gaat nog wel enigszins verder dan dit) zijn de originele Exclusive velgen er terug onder gegaan, maar de trillingen zijn nooit echt 100% verdwenen. Ze hoorden er in ieder geval niet te zijn, zijn vorige XM 2.0 met de simpele vering had er alleszins geen last van Wink

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 03 mei 2009 04:51 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de uitleg.
Ik bedoelde hoofdzakelijk hoe het met de betrouwbaarheid zat op het moment dat je de wagen nog in productie was.  De reden waarom ik dit vraag is dat ik wel een tegenstrijdige dingen hoor van mensen die toen een xm nieuw gekocht hebben.
Ik bedoel dus structurele, en gekende problemen met elektronica, veersysteem,...
Geen exemplarische gevallen, die zijn overal wel te vinden.
Maar algemeen krijg ik toch een beeld dat de xm vrij betrouwbaar is, ik zie hier meestal toch vrij hoge tot erg hoge km-standen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 mei 2009 12:28 AM
  [ # 15 ]

mijn diesel heeft nu 4 ton, heb ze ook al met 5 en 6 ton voorbij zien komen, maar wel in iets mindere mate dan de 4tonners. Natuurlijk heeft dat ook zo z’n economische redenen Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook