1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Sloop dame, wat te redden?
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 04 mei 2009 11:19 PM

Forummers,

Vandaag eens begonnen met een wat andere klus, het leeghalen van een snoekebek, maar dan letterlijk. Ik mag een complete voorkant van een DS uit elkaar trekken, ee ben er vandaag mee begonnen.
Op dit moment heb ik een goede zwarte motorkap (moet wel overgespoten worden), de waterpomp, dynamo, kachelhuis, (kachelradiateur zelf hopeloos) een HD-pomp, carburatuer (solex, 2-traps, niet helemaal compleet zo te zien) en een bekrachtigd stuurhuis eruit gelepeld.
Van het dashboard heb ik wat schekelaars geplukt die nog aanwezig waren, en het enige wat ik daar nog uit wil halen is het contactslaot, omdat daar nog een sleutel bij zit.
Maar goed, de vraag voor dit moment, wat kan ik er verder nog af halen?
Ik zat te denken aan de startmotor, en wellicht nog de complete motor en versnellingsbak. enige probleem, hoe krijg je die laatste 2 loodzware delen thuis op de goede plek, en wat doe je ermee als je het niet echt nodig hebt…....
Leerzaam is zo’n klus wel, maar ook klo…..  af en toe, als zaken weer eens niet los willen. En dan te bedenken dat alles nu goed toegankelijk is, zonder spatborden, motorkap en desnoods een slijptol om wat ruimte te maken….

MVHG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Lucas de Haan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 05 mei 2009 12:08 AM
  [ # 1 ]

hee Peter,

Zitten er toevallig nog een paar roestvrije voorspatborden op?
Kom je ook op het kampeerweekend in Wateren?
Kun je daarna mooi mee naar Ton in Frankrijk….

Lucas

DS; "Objet de Culte"

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 05 mei 2009 12:12 AM
  [ # 2 ]

De bollen? Smile

.komma

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 05 mei 2009 12:24 AM
  [ # 3 ]

Hoogteregelaar? Kan je die alvast reviseren (relatief makkelijk karweitje en leuk om te doen) en dan kun je die van jezelf zó verwisselen voor de gereviseerde.
Die oude van jezelf kan je vervolgens weer reviseren en eenvoudig uitwisselen aan de achterkant ditmaal. Voilá, 2 frisse regelaars op je dame met relatief weinig geklooi. ‘t Is maar een idee?

Veerpoten? Hoewel ik in dit geval misschien niet de beste raadgever ben; ik zou haar echt volledig kaalslopen vanwege je-weet-maar-nooit Wink

Waar ik alle zooi laat zie ik dan later wel weer.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 mei 2009 12:27 AM
  [ # 4 ]

Helaas Lucas…

Er zit maar één spatbord bij, type brown and crispy….
Neem ik wellicht wel mee om nog eens op te knappen, heb ik dat ook eens geprobeerd.
De bollen…. tjsa, er zit nog maar één bol op, linksvoor. De bol rechtsvoor is al verdwenen, evenals de veercilinder die daar zou moeten zitten… Of die ene bol nog wel goed is betwijfel ik, die kan wellicht beter in de oud-ijzerbak, want het is geen deelbare….

Nog meer tips?
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2009 12:28 AM
  [ # 5 ]

alles eraf halen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 05 mei 2009 12:39 AM
  [ # 6 ]

kom graag even kijken Smile..

.komma

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 05 mei 2009 12:47 AM
  [ # 7 ]

Voorwielophanging inclusief lagerblokken. De aandrijfassen: als de tripoides goed zijn dan is dat zeker de moeite waard.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 05 mei 2009 12:55 AM
  [ # 8 ]

Peter, wat motor en bak zit erop ?
Is de kachelhuis nog goed ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 mei 2009 01:22 AM
  [ # 9 ]

Motor, geen idee. eentje met 4 cilinders Wink
Nee, die gegevens moet ik morgen opzoeken. Bak is een 4 bak, handgeschakeld… helaas…. Voor eigen gebruik, indien mijn achteruitversnelling een tandje mist, had ik liever een BHV gehad… maar ja, je kan niet alles hebben.
Kachelhuis ziet er als “nieuw” wat mij betreft, maar ik heb niet goed gekeken of alle voetjes er nog aan zitten.
Moet ik morgen even op zolder van de garage kijken…

Maar eerst morgen verder met de electrische delen voordat de neus weer naar buiten gaat. Ik heb 2 maanden de tijd om de te redden delen te scheiden van het oudijzer….  Dás lang, maar ja, mijn baas wil ook dat ik weer eens kom werken vanaf woensdag…...
En zaterdag kan ik ook al niet….....

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2009 12:15 PM
  [ # 10 ]

Intern is de 4bak BVM gelijk aan de BVH

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 05 mei 2009 04:00 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Intern is de 4bak BVM gelijk aan de BVH

Niet dus.

gr

Harry Martens

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2009 04:45 PM
  [ # 12 ]

Wat is er anders dan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 05 mei 2009 08:29 PM
  [ # 13 ]

schakelassen, balladeurs, versnellingsbakcarter zijn zeker anders en de tandwielverhoudingen kunnen verschillen. Tandwiel verhoudingen van een BVH zijn alleen gelijk aan die van de DS 21 M.

groet,


Harry

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 mei 2009 09:27 PM
  [ # 14 ]

Zo, voorlopig een eind aan het sloopproject.
De motor en bak zijn eruit, dat was het belangrijkste.
Beide steekassen zijn eruit, evenals een tripoidehuis, het ander huis zit nog vast aan de remschijf, omdat er één bout not los wilde.
Ik weet nog steeds niet wat voor motor het is, er ontbreekt een motorplaatje op de motor zelf, maar aan het schutbord zat nog wel een paars plaatje onder het type-plaatje van Citroen. Net even de foto bekeken, de clinderkop heeft als meegegoten nummer DX112101A.
Volgnes chassisnummer een DSuper van 1972, dat klopt met het kenteken wat bettreft de tijd. motorisering zelf twijfel ik, DY3 blok, of DX2…... maar ik vermoed het type DY3, afgaande op de Solex carburatuer. Dan is het een 1985 cc motor.
Kenteken was iets van 44-03-UX, laatste kleur zwart, maar ik heb op een spatbord ook blau zien zitten, en op resten keienbak beige…. En aan die keienbak is in het verleden ook een paar keer gelast….
Verder de HD regelaar eruit gehaald (zit ook op een onmogelijke plek in vergelijking met een IE), en ontdekt dat het vervangen van de ruitenswissermotor ook zo’n gezellig feest is….
Vanwege tijdgebrek ben ik er nu even mee klaar.
Aan de neus zitten nog een wiellagerblok rechts (loopt wat stroef) wat onderaan niet los lijkt te willen, de veerbol met cilinder linksvoor, en alle draagarmen, hulpstuurhuisjes en wat klein spul
Contactslot zat muurvast, dus alleen de sleutels bewaard, kabelboom bleek aan de motorzijde op verschillen plekken al doorgeknipt, dus die zit er ook nog in. Zag ook een groen stuk plastic in het dash zitten met een lampje erin….
Over een tijde maar eens weer kijken in de werkplaats, wantr dan wil ik motor en bak van elkaar losmaken, eventueel eerst met een hogedruk spuit reinigen, want er zit wel een halve cm bagger op. Het was sowieso een vieze klus, alles zwart van het vet, En veel bouten en moeren erg vast….
En voor Mr. smith, het kachelhuis is perfect, stuur maar een PB als je belangstelling hebt.
Overigens, het motorblok is ook beschikbaar als ik weet wat voor type het is. Geen garantie, het blok heeft vorig jaar nog gedraaid, maar dat is het dan ook. kleppendeksel ligt eraf, de carburatuer is zo te zien niet geheel compleet (een solex 2-traps). Aantal gemaakte kilometers volkomen onbekend en tot slot de motor is geëindigd als gasblok….
Stuur maar een PBtje als ik je er een plezier mee kan doen, kunnen we dan wel details regelen of zo.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 mei 2009 11:52 PM
  [ # 15 ]

Dashbord eruit halen, geen extra gaten: bewaren. En dan het contactslot, zeker bewaren als die lekker werkt! Eventueel met slijptol stukje chassis meenemen.

Chokekabel, handremkabel, koppelingskabel (bij de bak houden), kachelkraan, accubak, originele leidingbundels, tja, allerlei klein spul, boutjes, moertjes, rubbertjes: gewoon in een emmer en later uitzoeken, schoonmaken, sorteren: het wordt weer keertje winter en heb je gelijk wat om handen Laughing

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook