







Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Gefeliciteerd met de aanschaf van de mooiste auto ooit!
Leuk dat je e.e.a. zelf wilt gaan aanpakken. Dat houdt het rijden van zo’n auto, financieel gezien, leuk.
Mijn advies:
- steek tijd in het doorlezen van diverse onderwerpen in dit forum
- koop of download het werkplaatshandboek
- schaf goed gereedschap aan (vaak heb je het geld er al uit als je hierdoor 1 garagebezoek uitspaart)
Heel veel plezier en succes toegewenst!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zie foto:
Motornummer staat normaal linksonder in de foto (waar ik het zwarte ellipsje getekend heb).
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 811
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Nog een advies: Wordt lid van de DS Club . Dan heb je toegang tot heel veel kennis, onderdelen via het magazijn, vele leuke bijeenkomsten, zowel regionaal als landelijk, cursussen (techniek, hydrauliek, plaatwerk) en het mooiste clubblad van Nederland, La Bombe Citroen.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Welkom !
En beide veel plezier met de dame !
Zag dat je ook een vocht probleem heb op de bodem aan de stuurderskant.
- Achterruitverwarming doet het uiteraard ook niet
—-> gaat ook niet werken, of er moet een nieuw achterruit in , of gewoon een blower erop zetten ..
Verder doet de temperatuur meter het niet
—-> zit deze aan de andere kant van de benzine meter ?, je zou dan kunnen kijken of hij uitslaat als je de voeler met ik dacht massa verbond of hij uitslaat, anders zit de kabel nog aangesloten?
Hoe kom ik achter het dashboard? 4 Schroefjes aan de voorkant?
—-> inderdaad 4 schroefjes, aan het paneel zitten 3 stekkers en een snelheid meter die je los kan schroeven, het kan zijn dat de kabel strak zit je kan deze dan onder de motorkap ook uit elkaar draaien zodat je binnen wat meer ruimte heb ( zit ongeveer bij je accu).
koelvloeistof uit het tuutje aan de onderkant van de radiator te gooien
—-> er zit ook een aftapdop als je voor de auto staat dan links onderop de auto !, komt er wat meer en sneller het oude koelvloeistof uit.
misschien wel handig :
http://www.selenet.nl/images/CitroenDS/tips&trucsDS;.doc
met dank aan Frank Selen
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Bedankt allemaal voor het hartelijke welkom!
Ik zal zometeen eens gaan zoeken naar het motornummer, ik had daar al gezocht, maar zag niks zo snel, zal wel onder het vuil zitten.
Werkplaatshandboek heb ik ondertussen digitaal en op papier en goed gereedschap heb ik ook ten overvloede Ook met de handigheid zit het wel goed, ik heb naast de snoek nog 2 auto’s en motorfietsen waar ik altijd alles zelf aan doe (blokrevisie is al eens voorgekomen) dus dat gaat zeker met jullie hulp helemaal goed komen.
edit:
Ik zie op de aangegeven plek 2 soort spijkertjes/klinknagels die vermoedelijk een type plaatje hebben vast gehouden Verder staat er absoluut niks op het carter daar. Zijn er nog andere uiterlijke kenmerken waaraan ik kan weten welk blok het is?
Heel veel plezier met de Dsuper5! Mijn man en ik hebben vorig jaar de knoop doorgehakt en ook een Dsuper5 gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
Dont eat yellow snow…





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Welkom in de wondere wereld der IDDS!
Een niet-werkende achterruitverwarming? Tssskk, dat komt echt bijna nooit voor….
Dashboard inderdaad slechts vier schroefjes, daarna kun je het dash naar je toe trekken (mits je de tellerkabel hebt afgekoppeld, koppeling zit bij linkerveerbol ter hoogte van je kachel(tje)).
Kun je alle lampjes controleren en eventueel vervangen.
Een 2100 of 2300?
De 2300 heeft een oliekoeler, de 2100 niet.
Maar motornummer tonen is makkelijker en zekerder.
‘Spirit of avant-garde’












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Nou met zo’n universitaire stalling-sleutel plaats komt het met de dame wel goed
Veel plezier ermee












































Totaal aantal Berichten: 25762
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pascal schreef:Een 2100 of 2300?
De 2300 heeft een oliekoeler, de 2100 niet.
Maar motornummer tonen is makkelijker en zekerder.
Nee een 23 carb heeft geen oliekoeler.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
lupolo schreef:
Hoe kom ik achter het dashboard? 4 Schroefjes aan de voorkant?
—-> inderdaad 4 schroefjes, aan het paneel zitten 3 stekkers en een snelheid meter die je los kan schroeven, het kan zijn dat de kabel strak zit je kan deze dan onder de motorkap ook uit elkaar draaien zodat je binnen wat meer ruimte heb ( zit ongeveer bij je accu).
Draai bij weer terug plaatsen van de tellerunit de 4 schroefjes niet te vast, dan scheuren de hoekjes uit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Mark Nijenhuis schreef:Nou met zo’n universitaire stalling-sleutel plaats komt het met de dame wel goed
![]()
![]()
Veel plezier ermee
jammer genoeg heb ik geen universitaire stalling-sleutel plaats, slechts een universitaire parkeerplaats maar het gaat nog steeds wel goed komen, ik ben erg perfectionistisch en doe graag dingen goed en degelijk, zeker met zon stukje automotive history
@pascal: motornummer kan ik dus niet vinden, onder de HD pomp staat niks het is sowieso een carb motor, dat was niet zo moeilijk uitzoeken





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat voor carburateur zit erop (kan ook een indicatie zijn voor welke motor erin zit)?
Citroen!






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Hee, de truc met de paraplu! Die pas ik ook toe, zelfs met nieuwe veren valt de klep soms op mijn kop als ik iets wil inladen.
Succes met de dame!





























Totaal aantal Berichten: 10677
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Pascal schreef:Een 2100 of 2300?
De 2300 heeft een oliekoeler, de 2100 niet.
Maar motornummer tonen is makkelijker en zekerder.Nee een 23 carb heeft geen oliekoeler.
Een 21ie hydraulique juist weer wel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als alles klopt met de voiture moet er een 2175cm3 DX2 motor in het vooronder liggen gekoppeld aan een BVM-5-bak met 2-traps Weber 28/36.
Samen goed voor 115 SAE-pk’tjes…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991