Ik zit nu een kleine 200km van de DS vandaan, dus ik kan jammer genoeg niet nu even kijken Maar bedankt voor de tips, van de week zal ik eens gaan kijken. De retourleidingen bij het kachelhuis, waar komen deze vandaan/vanaf?
Even voor de duidelijkheid, een lekzak is toch een rubberen mof om de veercilinder? Zodat eventuele lekkende LHM word opgevangen? Mijn citroen terminologie is nog niet helemaal 100





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Klopt helemaal.
ik verdenk de omgeving rond/ onder je kachel ook, en het best kun je daarvoor even je linkervoorscherm verwijderen (is niet zoveel werk).
Kun je er goed bij en alles goed zien.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Zo, LHM lek heb ik hopelijk gevonden, de remservo leidingen zaten niet echt vast ops: Tijd zal ons leren of dat werkelijk het enige LHM lek was, stuurhuis zweet wel een beetje, maar hingen geen druppels onder. Versnellingsbak was ook helemaal zeiknat
Vraag me af waar dat dan weer vandaan komt…
Ik heb alleen een veel interessanter lek gevonden, er komt water (en dan bedoel ik geen druppels maar glazen vol) uit het ventilatiegat boven de voeten van de bestuurder! Uiteraard gebeurt dit alleen in de regen maar het heeft toch wel natte voeten tot gevolg en das niet de planning.
Verder zijn de voorremmen ontlucht (echt een aanrader ) linkervoorscherm is eraf geweest en ontroest/in de owatrol gezet, ziet er niet uit al die rooie rotzooi, maar het werkt wel
Hoogteregelaar voor is schoongespoten en de helft van de vetnippels gesmeerd, toen was de vetspuit leeg
Waterpomp is wel goed gesmeerd. De luchthoorn werkt ook weer, maar niet zoals het hoort, de draadjes bij de toeter zijn een beetje een puinhoop
Al met al, best veel gedaan en langzamerhand begin ik een beeld te krijgen van het werk wat nog nodig is om over 4 weken ermee naar frankrijk te kunnen
dat water komt natuurlijk door een lekke verwarmings unit, linksvoor onder de motorkap.
Die gaan kapot aan de voorkant waar de slang naar voren Loopt. Soms helpt solderen, meestal niet.
Voor nu kun je de verwarming ook bypassen, heb je op vakantie toch niet nodig! . . Vervangen is zo gebeurd
groet!
.komma
Je had helemaal gelijk, ik had geprobeerd de klep bovenop de kachelradiator te lijmen en dat is weer stuk gegaan kheb er nu maar een koperen pijpje tusssen gedaan.
sinds ik haar heb gekocht vond ik dat ze niet zo netjes liep, beetje rommelig,ERG onzuing en verslikte zich snel in het gas. gister ben ik de ontsteking maar eens gaan bekijken om te beginnen met de bougies. wat een rampenplan om die pinnentjes eraf te krijgen :@ met veel pijn en moeite is het dan toch gelukt.ze zagen er opzich niet slecht uit, maar wel gitzwart, veel te rijk dus. mmm. eerst maar eens schoonmaken en dan verder kijken.
BAM! 100pk erbij niet echt natuurlijk, maar wat een enorm verschil! zoveel sneller en soepeler, echt onvoorstelbaar. het lekke uitlaat geluid is ookweg
ik denk dus dat ze al die tijd op 3,5 ciinder heeft gelopen ofzo. maar wauw, eerst was ze nog een beetje schlemielig en langzaam, maar nu ben ik vlugger dan menig stadsautotje





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Pinnetjes eraf krijgen? Met een goede bougiesleutel of zelfs een passende pijpsleutel hoef je niet eerst die verlengstukjes van de bougies te pielen als je de bougies wil demonteren.
Als de bougies -compleet met verlengstukjes- gedemonteerd zijn, heb je die verlengstukjes er zo af!
Citroen!
DriverD schreef:Pinnetjes eraf krijgen? Met een goede bougiesleutel of zelfs een passende pijpsleutel hoef je niet eerst die verlengstukjes van de bougies te pielen als je de bougies wil demonteren.
Als de bougies -compleet met verlengstukjes- gedemonteerd zijn, heb je die verlengstukjes er zo af!
Dat zou inderdaad de meeste logische en handige manier zijn, maar ik had alleen zo’n ondiepe bougiesleutel voor mn doppendoos Ik haal wel een cheapo pijpsleutel bij de bouwmarkt, gaat die mooi in het handschoenenvakje.
LHM lek is toch nog niet opgelost Linkervoorscherm is eraf geweest, zo ook het binnenscherm (waar de hoogteregelaar voor zit) maar alles was kurkdroog daar. Remservo en HD regelaar schoon gemaakt en blijven nu droog. Enige wat nog kan is het stuurhuis, dat zweet, maar misschien is het wel meer dan zweten. Al moet datding wel behoorlijk zweten wil die iedere nacht een vlek van 40cm maken
JoostDSuper5 schreef:DriverD schreef:Pinnetjes eraf krijgen? Met een goede bougiesleutel of zelfs een passende pijpsleutel hoef je niet eerst die verlengstukjes van de bougies te pielen als je de bougies wil demonteren.
Als de bougies -compleet met verlengstukjes- gedemonteerd zijn, heb je die verlengstukjes er zo af!Dat zou inderdaad de meeste logische en handige manier zijn, maar ik had alleen zo’n ondiepe bougiesleutel voor mn doppendoos
Ik haal wel een cheapo pijpsleutel bij de bouwmarkt, gaat die mooi in het handschoenenvakje.
LHM lek is toch nog niet opgelost
Linkervoorscherm is eraf geweest, zo ook het binnenscherm (waar de hoogteregelaar voor zit) maar alles was kurkdroog daar. Remservo en HD regelaar schoon gemaakt en blijven nu droog. Enige wat nog kan is het stuurhuis, dat zweet, maar misschien is het wel meer dan zweten. Al moet datding wel behoorlijk zweten wil die iedere nacht een vlek van 40cm maken
ergens een lek bij de voorraadbol ? en ket de kinnebak kan het overal vandaan komen, misschien een keer andersom op de stoep zetten, en kijken of het de andere kant opgaat ?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Ja daar lijkt het wel op, die plek in ieder geval. Ik had de HD regelaar en voorraadbol schoon gespoten met remmenreiniger en tot nu toe zijn die nog schoon, tenminste, gisteravond nog. Ik ga zometeen als het goed donker is nog even kijken met een lampje.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Treiterslang lek?
Citroen!
DriverD schreef:Treiterslang lek?
Nope, die had ik al gecontroleerd en voor de zekerheid ook nog vervangen. Zit nu een stuk benzineleiding op, oude slang was overigens nog erg goed.
Ik heb zojuist nog eens gekeken wat er nou precies lekt en ik heb geconcludeerd dat het in ieder geval niet onder de motorkap is.
Als ik bij de remservo kijk, bij het rubberendopje bij het pedaal, dan ligt er IN het rubbertje een plasje LHM. Mijn gok is dus dat dat dopje niet goed vast zit (kan dat? hij zit wel in de groef gedrukt en de metalen ring zit op zn plek) OF dat evt. het stuurhuis lekt.
Toen ik de auto kocht zat er 1 recente bon bij waarop stond, “hevige LHM lekkage aan stuurhuis verholpen”. Dit was gedaan bij een DS specialist in Rotterdam dus ik denk dat het wel goed is gedaan(?). Kan een stuurhuis uberhaupt lekken in het interieur? Tijdens het sturen komen er wel allerlei PSSHT geluiden uit..
Mocht het nou het stuurhuis zijn, is dat een beetje te fixen?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JoostDSuper5 schreef:Tijdens het sturen komen er wel allerlei PSSHT geluiden uit.
Dat hoort zo.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vlak bij het rondsel van het stuurhuis, onder de stuurbuis, loopt een metalen lhm leiding, met een wartel verbinding. Zit vlak tegen het chassis aan. Als deze wartel een beetje loszit, kan het ook veel lekken, terwijl je het nagenoeg niet terug kunt vinden. Zoek die wartel op (zoek de leiding en volg ‘m), goed schoonmaken, en dag later (na rijden) weer kijken.
Naar Frankrijk hoeft geen probleem te zijn; zorg ervoor dat je veel gereedschap (ook tiewraps, ductape, Lhm) mee hebt, en dat je nergens op tijd hoeft te zijn. En met een beetje inventiviteit kom je een heel end. (7 jaar geleden, toen ik nog student was, ook in Enschede, en m’n ds twee weken had, zijn we ermee naar Praag gegaan; zonder probelemen. Twee maanden later in Frankrijk minder geluk; radiator lek, maar gerepareerd met wat kneedbaar metaal uit de supermarche. Zolang je geen haast hebt, valt alles wel (provisorisch) te regelen..
Succes en plezier!
We zijn weer even verder, maar ik heb ook vorderingen geboekt, dus dan klopt het wel
Het LHM lek was alweer het dopje van de remservo, zat een scheur in heel vreemd, ik denk dat ik met een schroevendraaier em lek heb geprikt, dat is het enige wat kan, maar het is wel heel vreemd.
Afgelopen vrijdag naar citro-classique in borculo geweest, zeer aan te raden, erg aardige en behulpzame mensen. Daar heb ik een temperatuursensor, bougiekabels, 2 Vsnaren, bougies en een nieuw remservo dopje gehaald. De bout in de waterpomp voor de sensor zat gruwelijk vast, maar wonder boven wonder wel heel eruit gekomen. De rest van de spullen was vrij simpel en pastte allemaal prima.
Een van de dingen die ik voor de zekerheid wilde, was een extra elektrische fan, voor bijvoorbeeld in de file. Nu weet ik wel dat een DS gemaakt is voor franse zomers, maar dat was 37 jaar geleden, hoe dat nu zit durf ik niet te zeggen, dus daarom maar een extratje. Radiator is een vrij nieuwe 3 laags, dus daar maak ik me niet zo druk om. Een Ford Scorpio heeft mij een mooie slimline fan verleend en met wat stukjes aluminium past deze prima in de kap van de vaste ventilator:
Een andere vorm van zekerheid heb ik door een oliedrukmeter, ik had daar al een topic over gemaakt (eigenlijk over het schroefdraad van de sensor) maar hier het resultaat:
Het schroefdraad van het originele manocontact (en dus ook wat in het blok zit) is M10x1,5 hiervoor zijn heel moeilijk T stukjes of koppelstukje te krijgen en je zal dus iemand moeten vinden die het voor je kan maken. Zoals te zien is heb ik zo iemand gevonden en voor 48 euro had ik een werkende oliedrukmeter en oliedruklampje
Kheb nog een klein lijstje af te werken voor volgende week maandag, dan vertrouw ik der genoeg om mee op vakantie te gaan.