Totaal aantal Berichten: 131
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Ruim een week geleden was ik (bijna) aan het eind van een lange rit, richting huis. Alles was in orde…gestopt om wat te eten…een klein uur later weer ‘ns de XM in stappen. Het liep gelijk, maar ik hoorde een bepaalde ‘grom’ geluid ergens uit het motorruimte vandaan dat zowel vreemd als onvriendelijk klonk, dus motor gelijk uitzetten en weer starten. En toen…niets, helemaal niets.
Dwz ik kreeg wel spanning (accu is prima) halveweg met sleutel contact aan, maar telkens bij het doordraaien v.d. sleutel helemaal niets. Geen klik, geen ‘rr rr rr’, echt niets. Alle zekeringen (onder het stuur en het kastje bij de linker koplamp), alle kabels e.d. nagekeken, ruim voldoende benzine, coolant, olie, enz. maar echt niets. Op een flatbed de laatste 120km naar huis, en nog steeds rien. Gezien er is geen echt Cit garage voor duizenden kms hier vandaan, ik wacht op het bezoekje van mijn monteur a.s. weekend, maar zelfs heeft hij ooit eens maar een paar XMs gezien (behalve de mijne), and dat ruim 16 jaar geleden.
Enige idee om waar naar uit te kijken? Startmotor? Injectie? Alarm code doet het prima. Nogmaals, alles deed het fantastisch tot het moment… bij voorbat dank voor jullies inzicht!
- Keith

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Bij een automaat denk ik altijd eerst aan de schakelaar (op de bak) die de stand van de automaat detecteert. Met andere woorden de schakelaar die er voor zorgt dat de motor alleen in P en N gestart kan worden. Als die schakelaar de boel blokkeert, dan gebeurt er inderdaad helemaal niets.
Wat dan dat onvriendelijke “grommetje” was, dat weet ik ook niet…
1: relais boven je koplamp allemaal ff loshalen, schoonmaken en terugzetten. Idd het verhaal vna het relais dat alleen wil starten als je P of N hebt.
2: geef een een mep op je startmotor/bendix (ronde tonnetje op je startmotor). Kan zijn dat deze hangt en dat je daarom “grom” hoorde.
Mocht dat niet werken, ff multimeter op de stekker die op je startmotor zit voor de aansturing (dun draadje).
Wel 12v -> startmotor dood
geen 12v: contactslot controleren, relais van de automaat controleren.
Ouwe mopperkont

- XM v6 12v automaat
Bedankt voor jullie reacties tzv. Idd heb ik ook meerdere malen de versnellingshandel heen en terug bewogen…is ‘m niet. Moest ook naar de ‘n’ om op de flatbed opgeheist te worden.
Ik zit ook aan de startmotor te denken, die kennelijk wat ver onder en verborgen is. Helaas zit de v6 niet in de Haynes. Hopelijk kan Monteur Mark ‘m vinden, en ik zal ‘m zelf graag hard slaan!
- Keith
Tik eens goed op alle relais reeks boven de koplamp. Bij mij hoorde ik de relais wel, maar geen startmoter. Klap op de relais en hij startte weer.

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
De startmotor zit inderdaad redelijk diep weg opgeborgen, volg het uitlaatspruitstuk aan de voorzijde van de auto, daar waar het overgaat in de uitlaat daarachter zit de startmotor.
Ene, mooie voiture Keith, ik rijd sinds 1 jaar in een zusje rond

- XM v6 12v automaat
Bedankt Maarten en Mark. Ik zal een tik op alle relais geven als ik thuis ben, en kan nu ook de startmotor vinden.
Idd Mark - “separated at birth”! Ik hoop alleen dat je jouwe niet zo stout is als de mijne…
- Keith
Hey Keith,
Ik heb af en toe hetzelfde probleem. Bij mij helpt het losmaken van de zwarte relais boven de koplamp aan bestuurderszijde. Zijn er vijf als ik me niet vergis. En daarna loopt ze weer. Succes. En hoe is het met de nieuwste aanwinst?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
bonang schreef:Bedankt Maarten en Mark. Ik zal een tik op alle relais geven als ik thuis ben, en kan nu ook de startmotor vinden.
Idd Mark - “separated at birth”! Ik hoop alleen dat je jouwe niet zo stout is als de mijne…
- Keith
Ach wat heet stout….... Ik noem het karakter trekjes

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
XMTurboCT schreef:Hey Keith,
Ik heb af en toe hetzelfde probleem. Bij mij helpt het losmaken van de zwarte relais boven de koplamp aan bestuurderszijde. Zijn er vijf als ik me niet vergis. En daarna loopt ze weer. Succes. En hoe is het met de nieuwste aanwinst?
Groet, Arjan
Doe eens niet zo vaag Arjan, What’s new in the States ?

- XM v6 12v automaat
Ik heb alle relais op nu er uit getrokken, terug gezet, enz. - geen teken van leven. Ze zien er ook prima uit, maar dat kan verleidelijk zijn. Vanwege de ‘grom’ geluid toen die even (voor het laatste) aansloeg, wed ik op dit moment op de startmotor. A.s. weekend is het zover, dan komt Mark die wel het een en ander veel beter kan bepalen als ik.
Hoi Arjan! Nog geen v6 24 klepper in huis… die zit nog steeds in Florida, waar die kennelijk niet geregistreerd mag worden vanwege een gebrek aan de juiste invoer docs v.d. verkoper. Nu ligt de beurt aan de state of Maine (al gaat de XM daar niet naar toe) waar schijnt dat die wel geregistreerd mag worden. Het laatste woord was dat alles in orde zou zijn eind mei, wanneer die pas geshipped mag worden naar Oregon. Dus huidige verwachting is eind juni…of zoiets…ik kan niets anders als geduld opbrengen, en blijven hopen dat het allemaal goed komt. Maar ten 1ste moet mijn huidige scheep weer gaan varen!
- Keith

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zet gewoon eens 12v op het dunne draadje van je startmotor. Dan weet je het helemaal zeker.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

- XM v6 12v automaat
update!
Het startprobleem bleek toch een slecht zekering (onder het stuurwiel), dus niet een relais of de startmotor zelf. Dus hij start nu, maar daarmee is het ‘niet-rijdende’ probleem niet opgelost. Het ‘grom’ geluid die ik hoorde net voor het niet meer starten blijkt de niet-functioneerende airco compressor. Nu werkt die alleen niet meer, maar die vreet zichzelf op—zichtbaar stukjes metaal die er af vliegen door een slechte ‘bearing’. Volgens Mark was het niet starten een stukje geluk, want had die de laatste 100+kms naar Portland wel gelopen, was de airco compressor zo goed als ontploft, waardoor nog veel meer schade had kunnen ontstaan.
Toen ik zelf de probleem kon zien en begrijpen, dacht ik, ahhh, niet zo ernstig, want ik heb een nieuwe compressor liggen, al zou ik naar een echte aircoboer moeten gaan om het systeem te evacueren e.d. Sterker nog, ik had al een afspraak bij een aircoboer om dit en een nieuwe condensor in te laten bouwen, want het wordt zelfs hier een keer zomer. Maarrrrr…blijkt dat ik toch een verkeerde heb gekregen, wat je zelf nu ook kan zien om naar deze fototjes te kijken:
http://www.rocketscientism.com/XM_airco/
waar blijkt dat de aansluitingen toch wel anders zijn (je ziet de niet-werkende zoals die nog gemonteerd is, en in een v.d. fotos de nieuwe.)
Met enige geluk wil de duitse zaak die hem aan mij verkocht heeft ruilen voor de juiste, gezien ze mij bebben beloofd dat het toch het juiste zou zijn. Maar inmiddels mocht er iemand zijn die zo een heeft te koop, hoor ik dat heel graag. Want tot dat er een juiste compressor wordt ingemonteerd moet ik de XM niet rijden.
...
een XM in de VS ?
wow volgens mij moet je veel bekijks trekken…
nu nog een bx en een xantia erbij en het park is compleet…
De aansluitingen lijken toch het zelfde, je mist alleen de vulpunten. Kan je het vulnippel niet op een andere plek monteren? (filter/droger bijvoorbeeld)

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jouw XM is uit 1991, dus nog uit de tijd van R12 koelmiddel. Is de nieuwe compressor wellicht een model voor R134a?
Kan dat deksel met die 6 of 7 bouten niet overgezet worden van de oude naar de nieuwe compressor?