















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Stop ik gisteren even langs de weg na 4 km te hebben gereden en laat mn DS 2 minuten stationair draaien, gaat ineens de rode stoplamp en het lampje van de koelvloeistof branden. Motor uitgezet en kap geopend; plas koelvloeistof onder de auto en radiateur kokend heet.
daarna motor weer gestart en naar huis gereden maar nu bleven de lampjes uit. ook geen koelvloeistof lekkage meer. Oh ja het was hier gisteren 11 graden.
iemand enig idee wat hier de reden/oorzaak van is? kan het bijvoorbeeld een termostaat zijn die niet opengaat en overdruk in het koelsysteem?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vertrokken met te weinig koelvloeistof: zolang je rijdt koeling genoeg, als je stil gaat staan te weinig koeling.
Heet: overdruk, en overloop.
Weer gaan rijden, dan weer koeling genoeg om thuis te komen.
Dit zou een verklaring kunnen zijn…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een motor waarvan het oververhittingslampje gaat branden, mag je niet uitzetten. Gewoon stationair laten draaien en eventueel koelvloeistof toevoegen.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
DriverD schreef:Een motor waarvan het oververhittingslampje gaat branden, mag je niet uitzetten. Gewoon stationair laten draaien en eventueel koelvloeistof toevoegen.
Voor de DS klopt dit, maar bij mijn CX was laatst de koelfan losgeraakt… dan heeft laten draaien erg weinig zin.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het gaat niet alleen om de koelfan, maar vooral om de waterpomp die moet blijven draaien. Doet ie dat niet, dan krijg je plaatselijk veel te hoge temperaturen in het blok…
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb wel eens hetzelfde gehad. Dat kwam omdat er geen gaatje in de thermostaat zat. Daardoor kwam er geen hete koelvloeistof bij de thermostaat waatdoor die dicht bleef. Maar als je al een hele tijd met dezelfde thermostaat rijdt, kan dat eigenlijk niet de oorzaak zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik heb de auto al 3 jaar met dezelfde thermostaat en ik kan me herrinneren dat ze eens eerder een plas koelvloeistof eruit heeft gegooid. kon het lek toen niet vinden en nu ook niet. aan de plek onder de auto zou ik denken aan de slang tussen waterpomp en blok.
Het is net alsof ze druk opbouwd, lekt ,de druk kwijt is en dan niet meer lekt.
DriverD : ik heb de motor even uitgezet en 10 seconden later weer aan. resultaat was dat bij het weer aanzetten de lampjes uitbleven. ik blijf het ook raar vinden dat ze na 4 km in de stad bij 11 graden al zo warm is.
hoe groot moet zon gaatje in je thermostaat zijn?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
alarm
Gertjan,
Zoals je dit onaangename koelingsprobleem beschrijft kan ik je vertellen dat ik dit reeds eerder meegemaakt heb.
Toen was de schuldige de thermostaat die niet openging en dus dicht ‘bleef hangen’.
Het vervelende is dat dit af en toe gebeurt, en daardoor lastig waar te nemen.
Ik zou op ‘safe’ spelen en een nieuwe thermostaat monteren, ze kosten meen ik iets van 18 euro… en boor een gaatje van 1 of 1,5 mm max.
Ds-motoren zijn gevoelig voor voor te hoge temperaturen, ga hier ajb. zorgvuldig mee om.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Waar precies en waarom moet dat 1,5 mm. gaatje geboord worden?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Voor het ontluchten van het thermostaathuis,veronderstel ik?
alarm
Dat gaatje moet ervoor zorgen dat bij het vullen van je koelsysteem een eventuele luchtbel zich daardoor kan verwijderen. Het is niet de bedoeling dat dit gaatje de werking van de thermostaat frustreert.
Helaas ben ik van voor het digitale tijdperk, ik ben totnogtoe te beroerd geweest om me de digitale technieken eigen te maken, en kan daardoor geen fotoos plaatsen. Het heeft geen zin om me uit te dagen, ik ben namelijk heel veel tijd bezig met mijn passie, het op de weg houden van ds-sen… met alle plezier, het is blijvend uitdagend…
Toch zal ik een poging doen om uit te leggen waar dat gaatje geboord moet worden, Gerben, maar ik heb zo’n vaag idee dat jij dat wel weet…
Als je de gedemonteerde thermostaat voor je op tafel legt, dus niet zet ( liggend, dus niet staand) boor je dat gaatje ergens in het midden van het brede, ronde vlak, in de behuizing dus, en niet in het werkende gedeelte van de thermostaat. Begrijpt u wel?
Gert-Jan Brink schreef:Ik heb de auto al 3 jaar met dezelfde thermostaat en ik kan me herrinneren dat ze eens eerder een plas koelvloeistof eruit heeft gegooid. kon het lek toen niet vinden en nu ook niet.
Ken de DS’en niet maar als het goed is zit er een overdrukventiel op je koelsysteem. Door de warmte wordt de druk hoger totdat deze te hoog wordt en dus koelvloeistof naar buiten laat.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Re: alarm
repelsteeltje schreef:Begrijpt u wel?
Zeker en vast! (BTW het is GerbeRT ipv GerbeN)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
is een DS thermostaat een standaard ding of specifiek DS? m.aw. kan ik hier in Noorwegen naar een automateriaalzaak of moet ik speciaal bestellen?
heeft iemand eventueel de specificaties/diameter voor me?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
alarm
Volgens mij kun je zo’n thermostaat gewoon bij Chyparse bestellen.
Ik dacht dat het merk ‘Vernet’ (made in France) is, ref.: 1414-79, tenminste, dat staat op het doosje. Ik vermoed dat er ook een 1414-75 en een 1414-85 is, en dat laatste getal zou dan overeenkomen met de openingstemperatuur.
Je moet dus de thermostaat hebben die in de slang zit gemonteerd, en niet bovenin je waterpomphuis, die zijn verschillend.
Je kunt, als je thermostaat niet zuiver werkt, deze ook demonteren en dan rijden zonder thermostaat, het duurt dan wel een stuk langer voordat je motor op werktemperatuur komt, maar hij wordt in ieder geval niet te heet, met alle gevolgen van dien.
Plaats dan wel zo snel mogelijk weer een betrouwbare thermostaat, koester je koeling!





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat in 1973 de thermostaat in de vertikale pijp van de waterpomp zat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.