




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
DriverD schreef:Het gaat niet alleen om de koelfan, maar vooral om de waterpomp die moet blijven draaien. Doet ie dat niet, dan krijg je plaatselijk veel te hoge temperaturen in het blok…
Dat begrijp ik, maar het gaat alleen op als de motor is oververhit door overbelasting of onvoldoende werkende radiator, te hoge buitentemperatuur, etc.
Want als bv de koelfan niet werkt, zal de motor steeds heter worden als je hem stationair laat draaien. Dus dan moet je hem toch maar uitzetten…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
jantje1948 schreef:Ik dacht dat in 1973 de thermostaat in de vertikale pijp van de waterpomp zat.
Bij de DS23 zit de thermostaat in de waterpomp, bij een DSpécial/DSuper in de slang. Een DSuper5 heeft een 21-blok, denk dat ie daar ook in de waterpomp zit….
Citroen!
Bij de injectie-modellen en de DS 23carburateur zit de thermostaat in het waterpomphuis. Bij alle andere modellen in de waterslang tussen waterpomphuis en radiateur.



Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Welk type thermostaat heb ik nodig voor een DS21IE? Op dit forum ben ik 80 graden tegengekomen maar in document 586 uit 1970 van Citroen specifiek over de injectie modellen staat begint openen bij 75 +3 gr en volledig open bij 90 graden.
Bij Chyparse en anderen op internet kun je de 80 graden versie kopen. Weet iemand wat het is en waar zou je de 75 gr versie kunnen bestellen?
Als je een thermostaat met een hogere waarde (80) hebt, dan neem ik aan dat je temperatuur meter ook boven het midden gaat staat (ik heb een orineel metertje in het dashboard). En staat hij daarom wellicht altijd zo hoog?
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Zie antwoord van Repelsteeltje een paar topics terug.
En idd. hoe hoger de temperatatuur van je koelwater, des te hoger de temp. meter staat. Die van mij staat overigens bij normaal rijden altijd iets boven het midden met een thermostaat die opent bij 75 graden.



Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Mijn metertje staat altijd royaal boven het midden, zeg maar boven in dat grijze vlak en alleen bij 150 km/u (A44) komt hij tegen het rode vlakje aan maar de electrische fan gaat niet aan.
Dat van repelsteeltje had ik ook gelezen maar het is me nog niet helder of ik nou 75 of 80 gr moet hebben. In mijn 21IE zit de termostaat in het waterpompdeksel/huis en daar zou als ik alles goed begrijp 80 in moeten. Citroen zet in zijn officiele documentatie uit 1970 75 gr voor een injectie. Dus???
Wat bij welke temperatuur moet de termostaat 100% open staan bij een DS21IE?
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior



Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Mijn metertje staat altijd royaal boven het midden, zeg maar boven in dat grijze vlak en alleen bij 150 km/u (A44) komt hij tegen het rode vlakje aan maar de electrische fan gaat niet aan.
Dat van repelsteeltje had ik ook gelezen maar het is me nog niet helder of ik nou 75 of 80 gr moet hebben. In mijn 21IE zit de termostaat in het waterpompdeksel/huis en daar zou als ik alles goed begrijp 80 in moeten. Citroen zet in zijn officiele documentatie uit 1970 75 gr voor een injectie. Dus???
Wat bij welke temperatuur moet de termostaat 100% open staan bij een DS21IE?
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
alarm
Mel,
Ik heb de volgende waardes gevonden:
Voor een ds21 ie moet de thermostaat openen bij 75 graden en is volledig geopend bij 90 graden. (Bron: originele gele werkplaatsmap 589/6, ds21 inj., ds serie FA/FB)
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gevonden!!
na demontage van de thermostaat bleek het ontluchtingsgaatje verstopt te zitten met een sliertje blauwe siliconenpakking….
Nog even de thermostaat gecontroleerd in heet water maar hij gaat netjes open.
dus ik ga ervanuit dat het probleem is opgelost.
Oh ja de thermostaat zit bij mn DSuper 5 in de waterslang net boven de pomp en vermeld 78. dat is neem ik aan de openingtemp.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
DriverD schreef:jantje1948 schreef:Ik dacht dat in 1973 de thermostaat in de vertikale pijp van de waterpomp zat.
Bij de DS23 zit de thermostaat in de waterpomp, bij een DSpécial/DSuper in de slang. Een DSuper5 heeft een 21-blok, denk dat ie daar ook in de waterpomp zit….
Maakt het uit of ie in de waterpomphuis zit of in de slang ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige