2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
123
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 05 juni 2009 02:12 PM
  [ # 16 ]

Bij mij zit het gaatje aan de linkerzijde van de auto aan de zijkant van het blok (niet zoals bij een 2cv aan de kopse zijde) inderdaad net onder de beugel van de dynamo. Je moet met het boortje in het gat heel voorzichtig de motor draaien tot dat hij er in valt. Als je de bougies eruit draait is de motor net wat gangbaarder en kan je makkelijker zoeken.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 juni 2009 04:52 PM
  [ # 17 ]

En neem een boortje 5,5mm ipv 6. Dan krijg je hem er ook gemakkelijker weer uit!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 06 juni 2009 08:54 PM
  [ # 18 ]

Vandaag mijn dame voorzien van 123. Echter ze wil niet starten.
Voor alle duidelijkheid even mijn volgorde van handelen:
* potmeter 123 op stand B gezet (ID20 bj 71 DY2)
* auto op steunen gezet
* bougiekabels genummerd van de oude stand
* boortje in gat laten “vallen” door aan het wiel te draaien.
* rotor komt dan in de stand te staan zoals op de tekening (zie foto 1)

Daarna de Ducellier eruit gehaald en de 123 erin.
* Ledje brand groen; moest daarvoor de 123 iets verstellen; niet veel.
* alles vastgezet en aangesloten volgens tekening (zie foto 2)


* auto uit de versnelling gehaald en starten ... helaas niets.

Is dit een gevalletje van 180 graden verschil gezien de standen van de oude situatie vergeleken met de nieuwe situatie?

Wie kan mij helpen?

Groeten,

jeroen

salut

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 06 juni 2009 10:35 PM
  [ # 19 ]

Mooie tekeningen!

Eerste plaatje staat de rotor op cylinder 4, waar je het boortje in het gat hebt laten vallen. Dat is niet cylinder 1. lijkt me dus een gevalletje 180 graden gedraaid. Je ziet ook dat de 123 WEL op cylinder 1 staat. Zie eerdere tips met de kleppendeksel.

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 06 juni 2009 10:39 PM
  [ # 20 ]

Dus gewoon de boel weer omdraaien?
Rolling Eyes

salut

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 06 juni 2009 10:50 PM
  [ # 21 ]
J.Werges schreef:

Dus gewoon de boel weer omdraaien?
Rolling Eyes

De 123 eruit, 180 draaien (niet de hele unit, alleen het asje)en weer afstellen. Kapje natuurlijk wel op dezelfde manier aansluiten. Dan zou die moeten vuren bij de compressieslag (in- en uitlaatkleppen van dei cylinder dicht)

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 06 juni 2009 11:23 PM
  [ # 22 ]

Oke, ga ik morgen proberen.

Wat is het verschil met de bougiekabels weer in de oude posities zetten zo als op foto 1?

salut

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 07 juni 2009 12:01 AM
  [ # 23 ]

Officieel wijst de rotor naar de 1e cylinder bij ontsteken.

knuffel

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 07 juni 2009 01:23 AM
  [ # 24 ]

Volgens mij was je “oude situatie” ook niet correct. Liep de motor toen wel goed? Of heb je het boortje nooit eerder gebruikt.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 07 juni 2009 01:25 AM
  [ # 25 ]
gjvdh schreef:
J.Werges schreef:

Dus gewoon de boel weer omdraaien?
Rolling Eyes

De 123 eruit, 180 draaien (niet de hele unit, alleen het asje)en weer afstellen. Kapje natuurlijk wel op dezelfde manier aansluiten. Dan zou die moeten vonken bij de compressieslag (in- en uitlaatkleppen van de cilinder dicht)

Is de oplossing maar als je het heel snel wilt controleren/oplossen de bougiekabels 180 graden “verder zetten”. Dus 1 wordt 4, 3 wordt 2, 4 wordt 1 en 2 wordt 3.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 07 juni 2009 01:57 AM
  [ # 26 ]
GW-tje schreef:

Volgens mij was je “oude situatie” ook niet correct. Liep de motor toen wel goed? Of heb je het boortje nooit eerder gebruikt.

Ik denk dat de oude situatie ook niet goed was, maar ik heb daar nooit naar gekeken; de auto liep gewoon, weliswaar niet helemaal mooi, maar dat is de reden waarom ik de 123 monteer. Ik heb inderdaad nog nooit eerder met het boortje gewerkt, moest ook flink zoeken naar het gaatje… als je weet waar het zit dan is het een makkie.
Vanavond ff een snelle test gedaan. De bougies weer gedraaid zoals het “oorspronkelijk” zat. En verhip de auto gaf enig leven. Maar toen kwam Murphy om de hoek kijken… accu leeg gestart. Nu staat ze aan het infuus, dus morgen maar weer verder , maar dan zoals het hoort. De 123 as 180 graden draaien.

salut

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juni 2009 03:57 AM
  [ # 27 ]

Het is allebei goed. Als de boor in het gat zit staan zowel 1 als 4 bovenaan. Welke dan op ontsteken staat hangt af van de stand van de nokkenas. Uit de tekening met de oude ontsteking maak ik op dat dat cylinder nr 4 is. Na montage van de 123 moet je dan de kabel van nr 4 tegenover de rotor zetten en daarna met de klok mee: 2 1 3
Dan zou het moeten werken. Nogmaals: in de oude situatie was het goed, anders zou ze helemaal niet lopen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 07 juni 2009 10:36 AM
  [ # 28 ]
jantje1948 schreef:

Het is allebei goed. Als de boor in het gat zit staan zowel 1 als 4 bovenaan. Welke dan op ontsteken staat hangt af van de stand van de nokkenas. Uit de tekening met de oude ontsteking maak ik op dat dat cylinder nr 4 is.

Hij heeft gewoon het boortje niet op het juiste moment erin zitten. Het vliegwiel had nog een keertje rond gemoeten. Bij onsteking afstellen maakt dat geen bal uit, als je er monteert wel. Oude situatie idd goed.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 07 juni 2009 10:42 AM
  [ # 29 ]
citroen23 schreef:
gjvdh schreef:
J.Werges schreef:

Dus gewoon de boel weer omdraaien?
Rolling Eyes

De 123 eruit, 180 draaien (niet de hele unit, alleen het asje)en weer afstellen. Kapje natuurlijk wel op dezelfde manier aansluiten. Dan zou die moeten vonken bij de compressieslag (in- en uitlaatkleppen van de cilinder dicht)

Is de oplossing maar als je het heel snel wilt controleren/oplossen de bougiekabels 180 graden “verder zetten”. Dus 1 wordt 4, 3 wordt 2, 4 wordt 1 en 2 wordt 3.  Wink

Kan ook. Maar het is wel duidelijk dat ie 180 gedraaid zit. Doe het dan in 1 keer goed, evenveel moeite.

Edit: maar misschien niet voor de leek Smile

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 07 juni 2009 12:41 PM
  [ # 30 ]

Voor de mensen die ook zelf gaan knutselen heb ik nog een tekening gemaakt. Als ik het goed begrepen heb moet de boel zoals op de foto aangesloten worden.

Zo niet dan graag commentaar.

nice day

salut

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook