4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
123
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 juni 2009 12:48 PM
  [ # 46 ]

Zelf geen ervaring mee, maar Albert(ronics) is hier ooit mee begonnen Idea en wegens succes daarna ook voor vele 4-en 6-cyl motoren ontwikkeld.
Alle kinderziektes er al lang uit, moet dan wel goed zijn, toch?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 02 augustus 2009 03:07 AM
  [ # 47 ]

Vanavond een 123 in de DSuper gemonteerd met wat hulp van mijn pa, en Benjamin via de telefoon;

Eerst de bobine verkeerd om aangesloten; geen vonk,
Vervolgens dit gewisseld en de DSuper nogmaals gestart; knal in de uitlaat.

Wij hebben netjes alles volgens het boekje gedaan, maar het werkte dus toch niet helemaal goed;

Ontsteking een kwartslag gedraaid, DSuper gestart, en direct aan het lopen.

Daarna nog even met de hand iets bijgesteld; ze loopt beter dan tevoren; vooral onderin de toeren.

Gelijk een stuk wezen rijden, en ik moet zeggen; werkt perfect !

En Benjamin; bedankt voor de ontsteking en telefonische consulten !

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 07 augustus 2009 01:51 AM
  [ # 48 ]

Beschikt de verdeler voor de DS 21IE en 23IE ook over 2 verschillende ontstekingscurve’s, of moet hier niets voor ingesteld worden?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 augustus 2009 12:04 PM
  [ # 49 ]

Ja moet je met een heel klein schakelaartje instellen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 07 augustus 2009 02:04 PM
  [ # 50 ]

en weet iemand op welke positie dat dit schakelaartje moet staan voor een 21 en of 23?
Staat niet in de technische gegevens zoals bij een SM.

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 07 augustus 2009 03:35 PM
  [ # 51 ]
citrods schreef:

en weet iemand op welke positie dat dit schakelaartje moet staan voor een 21 en of 23?
Staat niet in de technische gegevens zoals bij een SM.

Dat staat in de beschrijving van de 123 ignition als je die aanschaft Wink
Zit een uitgebreide montage handleiding bij en daar staan ook de verschillende standen van het schakelaartje in Idea  Wink

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 10 augustus 2009 01:05 AM
  [ # 52 ]
benjamin schreef:

Dat staat in de beschrijving van de 123 ignition als je die aanschaft Wink
Zit een uitgebreide montage handleiding bij en daar staan ook de verschillende standen van het schakelaartje in Idea  Wink

Bij mij dus niet. Gaat al wel om een “ouder” model 123 en is er nog nooit van gekomen om deze te monteren.
Er zit een klein boekje bij “Installation instructions” met vooraan een 2CV op.
Hier staan de gegevens in voor de verschillende modellen (2CV, UNI, DS, DS IE en SIX)
Bij de UNI en de “gewone” DS er een tabel bij, maar niet bij de anderen.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 15 augustus 2009 12:48 AM
  [ # 53 ]

De stand van het kleine draaischakelaartje in de 123 is voor beide typen IE (21 en 23) dezelfde, want die gebruikten ook identieke Bosch verdelers.

Inbouwvoorschrift staat gewoon op de site van 123:
http://www.123ignition.nl/pdf/123DS-IE-R.pdf

In deze manual staat:
“You may wish to verify that the correct advance curve has been selected in your ‘123’ : using a 5mm Allen wrench remove the plug in the bottom face of the housing. Inside the hole you’ll see a rotary switch. The arrow on the switch should point to “D”. Re-insert the plug and tighten securely.

Lijkt me duidelijk.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 19 augustus 2009 01:24 PM
  [ # 54 ]

Gisterenavond de 123 ontsteking in de auto gebouwd. Auto start gewoon alleen bij het rijden gaat ze af en toe horten en stoten…

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 19 augustus 2009 11:44 PM
  [ # 55 ]
Bassiechevron schreef:

Gisterenavond de 123 ontsteking in de auto gebouwd. Auto start gewoon alleen bij het rijden gaat ze af en toe horten en stoten…

Dan zou ik de ontsteking even met een stroboscoop fijn afstelen Idea  Wink

Staan de kleppen goed , is de carburatie in orde , carter ontluchting netjes open , geen valse lucht ConfusedIdea  Wink

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 03 oktober 2009 10:31 AM
  [ # 56 ]
citrods schreef:

Beschikt de verdeler voor de DS 21IE en 23IE ook over 2 verschillende ontstekingscurve’s, of moet hier niets voor ingesteld worden?

Het verhaal over die onstekingscurve is me niet duidelijk. Waar zit het en hoe moet ik het zien?

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 03 oktober 2009 10:51 PM
  [ # 57 ]
Bassiechevron schreef:
citrods schreef:

Beschikt de verdeler voor de DS 21IE en 23IE ook over 2 verschillende ontstekingscurve’s, of moet hier niets voor ingesteld worden?

Het verhaal over die onstekingscurve is me niet duidelijk. Waar zit het en hoe moet ik het zien?

De ontstekingscurve bestaat niet, het gaat om de vervroegingscurve. Dat is een (theoretisch) grafiekje dat aangeeft hoeveel graden de ontsteking vervroegt bij welk toerental.
Dit wordt binnen in de verdeler geregeld door een combinatie van vlieggewichtjes en veertjes, en is afhankelijk van vele factoren in het ontwerp van motor, carburateur, uitlaatsysteem, kleppen, etc, etc, etc. De ideale curve is grofweg voor elk motortype anders. Elk DS/ID motortype heeft dus eigenlijk een eigen type ontsteking / verdeler nodig.

De 123-onsteking past op (bijna) al deze motoren, want die heeft een heleboel ingebouwde verschillende vervroegingen en een keuzeschakelaartje waarmee je het juiste programma kiest, dus een selectie maakt uit de verschillende curves.

Zoals gezegd: beide typen i.e., de 21ie en de 23ie hebben oorspronkelijk dezelfde Bosch ontsteking, dus ook dezelfde curve, dus voor beide de schakelaar in de “123” op stand “D”.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 04 oktober 2009 08:13 AM
  [ # 58 ]

En die schakelaar zit dus achter een plug (inbus)die je aan de onderkant van de 123 ziet zitten.

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 04 oktober 2009 01:16 PM
  [ # 59 ]

Bedankt mensen, van die laatste twee reacties is het duidelijk geworden.

Beetje vreemd dat de handleiding van de 123 alleen in het Engels is, maar dat ter zijde!

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 18 oktober 2009 12:24 AM
  [ # 60 ]

Ik heb de 123 onsteking eruit gehaald nu maar bij het losdraaien van de imbus aan de onderkant zie ik niets zitten waar ik de curve mee kan instellen…

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook