Ik heb dus een Xsara 1.6 2001 break automaat.
mijn vorige auto’s 2 Mitsubishis en 1 Nissan verbruikten geen druppel motor olie.
Vlak voor mijn koppakking van de Xsara stuk ging (garantie )
Zag ik de blokjes op mijn dashboard met 2 blokjes afnemen.
Ik heb toen 350 ML olie bijgegoten.
Toen is na 3.5 liter koelvloeistof verlies de koppakking vervangen en stond het oliepeil weer op vol (alle blokjes weer aanwezig).
Nu is het oliepeil weer 1 blokje teruggelopen?
Is dit normaal bij dit type/merk auto ???
Of komt er weer een probleem(pje) opzetten ?? Ik heb nog garantie.
Het ene blok is het andere niet.
als je garantie hebt, gelijk teruggaan en hun er naar laten kijken. Als je hier tips krijgt en die daar gaat vertellen denken ze dat je een wijsneus bent.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
1 ‘blokje’ zegt mij niet zoveel, maar dat een auto (ook een nieuwe!) olie kan en mag verbruiken is heel normaal….
Volgens opgave fabrikant mag hij zelfs wel 1.5 liter op 1000km verbruiken en dan zullen ze nog zeggen dat dat normaal kan zijn (en ze er dus niets aan hoeven te doen). Bij een auto van 8 jaar oud, tsja, je kan het proberen bij de garage, maar ik verwacht niet dat ze er veel aan zullen doen.
Suc6 ermee in ieder geval!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
bij mij is ook de koppakking vervangen, maar mijn 1.6 16v verbruikt ook geen druppel
Als het normaal is bij bv dit merk dan is dat gewoon zo, alleen ik ben dat niet gewoon om bij te vullen.
Maar ik dacht jullie kunnen het beter weten als ik, ik rij voor het eerst Citroen en dat ongeveer 4 maanden, vandaar mijn vraag.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
ik wil niet zeggen dat dit een Citroenkwaaltje is Volgens mij kan dit voor ieder merk gelden…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 1615
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: olie verbruik
f1 schreef:Toen is na 3.5 liter koelvloeistof verlies de koppakking vervangen en stond het oliepijl weer op vol (alle blokjes weer aanwezig).
Nu is het oliepijl weer 1 blokje teruggelopen?
Is het oliepeil (overigens niet: oliepijl…) direct na vervangen koppakking 1 blokje teruggelopen? Want dan zou dat best kunnen.
In principe verbruikt iedere auto wel iets olie. Soms onmeetbaar. Als hij meer gaat verbruiken, altijd de oorzaak even achterhalen. Het hoeft niet erg te zijn.

Totaal aantal Berichten: 7867
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik zou eerst even rustig afwachten wat het daadwerkelijke verbruik op langere termijn is. De elektronische meter is verre van nauwkeurig, eigenlijk kun je het beste zo nu en dan met de peilstok meten en bijvullen wanneer dit nodig is. Het niveau hoeft ook echt niet op maximaal te staan, zolang dit maar niet onder het minimum komt kun je gewoon doorrijden.
Mijn HDi (wat natuurlijk wel een totaal andere motor is) verbruikt in ieder geval geen olie. Of beter gezegd, ik hoef tussen de beurten niets aan te vullen. De ‘bolletjesmeter’ geeft echter wel zo nu en dan een andere waarde aan.
Mijn vorige Xsara (een 1.8i 16V op gas) gebruikte ongeveer een liter olie per tienduizend kilometer. Dat is best netjes, alhoewel nul verbruik nog mooier is natuurlijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 1014
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ik heb tot mijn vorige beurt 25000 Km gereden en op de peilstok was zo goed als niks te zien dta hij ook maar een druppel olie verbruikt had dus dat is wel mooi!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Totaal aantal Berichten: 944
staat de auto op een rechte ondergrond? al eens met de hand gepeild, die electronica rommel vertrouw ik niet zo ik meet liever met de hand
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
DigiDaan schreef:Ik zou eerst even rustig afwachten wat het daadwerkelijke verbruik op langere termijn is. De elektronische meter is verre van nauwkeurig, eigenlijk kun je het beste zo nu en dan met de peilstok meten en bijvullen wanneer dit nodig is.
Dat kan je wel zeggen…
Bij mijn huidige Xsara staat die soms op max en soms maar op 2 van de 6 blokjes
Van het elektronische metertje klopt dus maar weinig
De vorige was veel netter, die week max 1 blokje af. Na 160.000 km hoefde ik tussen beurten ook nog niet bij te vullen.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoeveel heeft de wagen in totaal gelopen en hoeveel heb je gereden na dat je moest bijvullen, en hoeveel moest je toen bijvullen. Zonder die gegevens valt er niet te oordelen.
Deze auto heeft sinds reparatie max 1000 km gelopen totaal staat er 138500 km op de teller. Ik heb nog niets bijgevuld
Elke motor gebruikt olie.
Als een auto geen olie lijkt te gebruiken kan dit komen, door korte afstanden te rijden waardoor zich condens(water) vormt en waardoor het lijkt of de auto geen olie verbruikt.
Elke motor heeft ook een zogenaamde handtekening van het olie verbruik.
Dit houd in dat hij het te veel aan olie verbruikt, ondanks dat het oliepeil op max staat, tot de druk voor die motor gelijk is. Het oliepeil houd dan een bepaalde stand tussen max en min aan.
Dit houd dus in dat bij de ene motor het oliepeil altijd bij min staat, bij een tweede er tussen en bij een derde op max.
Zolang je niet echt een blauwe rook waarneemt bij gas loslaten, is er dus weinig aan de hand. Mits er natuurlijk niet sprake is van een technische fout ontstaan bij de reparatie. Of een ander defect, bv carterplug niet goed aangedraaid of keeringen lek. Let ook op olie onder de auto.
Verder geven fabrikanten diverse waardes aan voor het bijvullen,verbruik van een motor, bij sommige merken vinden ze 1 liter op 1000km bijvullen nog normaal.
Ik echter niet.
Ik zou zeggen de komende tijd oliepeil goed in de gaten houden.
Elke dag peilen en na en voor een lange rit.
Peil ook alleen bij een koude motor, je olie moet namelijk eerst de kans krijgen om in het carter te zakken of wacht na een rit minimaal 5 minuten.
Zorg ook dat je niet boven max bijvult.

Totaal aantal Berichten: 944
hmeeberg: dat is een methode wat ik altijd toe pas:
als de klant komt met de kalcht olieverbruik, Eerst optische controle lekkage. is hier niks (bijzonders iets lekkage kan en mag van mij), dan vul ik het olie peil tot max, en laat ik de klant of 1000Km rijden of 2 maand (1000km wordt het eerste behaald (tenzij de auto 1x in de week wordt gepaktdan is die 2 maand wel handig). dan peil ik weer (er van uitgaande dat het de olie niet is bij gevult door de klant). meestal is de heoveelheid tussen min en max 1 liter.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
@citroenmonteurtje,
Wat zijn jouw ervaringen met deze methode?