1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
La Léo’s DS21 Pallas: Magali
Gepost: 09 juli 2009 02:47 AM

Bonjour à Tous!

Sinds maandag 6 juli ben ik, geheel ongepland maar zéér gewenst, de
trotse eigenaresse geworden van een schitterende DS 21 Pallas uit 1966!

gooi

Volgens het chassisnummer is het bouwjaar wel 1965, maar op het kenteken staat 1-1-1966. In elk geval heeft ze niet de smalle bandjes.

Het betreft een auto uit de Belgische productielijn. Daardoor draagt ze een prachtige, zeer bijzondere kleur blauw en is haar (aluminium) dak in dezelfde kleur gespoten. Hoewel de kleur officieel -volgens mij- Gris Ardoise heet, ziet het er als blauw uit. Het plaatje met het kleurnummer is echter helaas nergens meer te traceren, dus ik moet het doen met vergelijkende foto’s op internet. Mocht iemand een idee hebben, laat het dan weten.

Maar hoe de kleur ook heet, ik vind het in elk geval fantastisch en frivool, helemaal omdat het -vrijwel ongeschonden- interieur geheel bijpassend is! Gezeten op de ongekend comfortabele dikke zetels krijg ik dan ook steeds het vakantie-gevoel en wil ik eigenlijk meteen doorzweven naar Cannes of een andere mondaine bestemming!

Die elegante neus met de extra verstralers erop, in combinatie met het mooiste dashboard met al die chrome/RVS details… wat een voorrecht om daar te mogen vertoeven!

Ik heb haar Magali genoemd.
Haar verschijning doet mij denken aan een elegante actrice die in een blauwe Chanel-jurk, behangen met Bvlgari -juwelen op een première verschijnt!  Very Happy

Ik kan er eigenlijk nog niet over uit….  Ik was niet eens op zoek naar een DS, maar Magali kwam op mijn pad en ik kón, nee mócht haar gewoon niet laten staan!

Ze is, zoals gezegd, werkelijk behangen met alle mogelijke strips en ornamenten die uit de catalogus te bestellen waren Wink
Ik vermoed, dat dit ook weer te maken heeft haar Belgische afkomst. Zo draagt ze een dikke strip over haar kofferdeksel, iets dat ik nog niet vaak op een DS zag (al ben ik geen doorgewinterde DS-kenner wat dat betreft hoor).

In principe was ik niet zo’n liefhebster van ‘stropdassen’ op de DS, maar in dit geval, hoort het er toch echt bij. Ik vind ‘m inmiddels zelfs zeer goed staan. Bovendien loopt boven de stropdas nog weer een extra bies.

Verder heeft ze een schuifdak en… rijdt ze voortreffelijk op LPG!
Ooit was ze voorzien van een halfautomaat, maar waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar hier problemen mee gehad, zodat de hele boel is omgebouwd naar een 4-bak, die overigens prima functioneert. Ben daar dus zeker niet triest over.
Waarschijnlijk heeft men toen ook meteen het rode systeem omgezet naar het groene. Eveneens pluspunt, naar mijn idee.

Originaliteit vind ik belangrijk, tot op zekere hoogte, maar als dingen technisch beter kunnen, omdat de techniek nu eenmaal werd verbeterd, ben ik daar voorstander van.

Oplettende mensen zien, dat de buitenspiegels niet echt van een DS zijn. Wie ze herkent, mag het zeggen!!
Ik kreeg van de verkoper ook nog een hele berg onderdelen erbij (waaronder een differentieel, twee keiharde achterportieren en een goed stuurhuis). Daarbij zaten ook de de twee originele buitenspiegels. Probleem is alleen, dat er nu meerdere gaten in de portieren zitten, zodat ik gaten moet gaat dichtstoppen, als ik de spiegels zou wisselen. Doe ik dus nog maar even niet.

De achterlichten kloppen ook niet. Eén remlicht is oranje en de andere rood. Ik meende, dat de rode de juiste zijn voor een niet-franse wagen.
(??)

Oh, en dat domme, bungelende mistachterlicht, typisch Belgisch: aldaar wettelijk verplicht, gaat ook flux verwijderd worden.

Ja en verder zijn er wel wat oppervlakkige ‘plekjes’ die ik eerst zal bijwerken, for the time being, zodat het beter oogt en niet verder roest. Het schuivend gedeelte van het dak is serieus aan het craqueleren, dus dat laat ik wel spoedig spuiten.

Verder wil ik er vooral eerst fijn mee rijden en op langere termijn echt gaan denken aan geheel opnieuw spuiten.

Waarschijnlijk zijn de veercilinders achter versleten (krassen) want ze veert achter vrij stug. Als de motor uitgezet wordt, zakt ze bovendien direct als een pudding ineen, dus dit heeft ofwel te malen met een ooit verkeerd aangesloten retourleiding ofwel is het ‘staafje’ dat zich ergens bij het linkervoorwiel in een leiding bevindt, gaan vastzitten. Ik gok dit, maar heb ‘t nog niet verder onderzocht.

En ach… een enkele massastoring, het gebruikelijke werk hè  Wink
Als je de vérstralers aan wil zetten, dooft er één koplamp en gaat slechts één verstraler branden. Dat werk. Cool

Vandaag heb ik wel lekker de gesplitste kentekenplaat (aan de voorzijde) er weer op geschroefd. Schijnt niet te mogen voor de APK en van de Wet, maar ik vind zo’n gevouwen plaat over de rozet echt geen gezicht.
Als Oom Agent mij aanhoudt, klets ik mij daar met wat vrouwelijke charme -hopelijk- uit Cool

In dit topic zal ik proberen bij te houden wat ik aan de auto gedaan heb, of van plan ben te doen.

Opmerkingen en tips zijn van harte welkom! Ik ben inmiddels een echte CX-kenner, maar hoewel ik de DS als kind al adoreerde (zie foto hieronder: thats ME), moet ik de praktische details nog beter onder de knie krijgen. Wink

Merci beaucoup!
La Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 09 juli 2009 02:51 AM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd Leo dus Pallas Moët gaat weer de mottenballen in?

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2009 02:54 AM
  [ # 2 ]
geoarthc35 schreef:

Gefeliciteerd Leo dus Pallas Moët gaat weer de mottenballen in?


NEEEEE!!  Daaraan werk ik gewoon verder!!
Dit is beslist geen vervanging voor Pallas Moët hoor!  Die zal ook weer gaan schitteren!

Geloof me, niemand was meer verrast dan ikzelf dat er ineens een DS tussendoor kwam! Laughing


Note to self:  EINDELIJK EEN TOPIC OPENEN VOOR PALLAS MOËT!!!!  Surprisedops:

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 09 juli 2009 02:57 AM
  [ # 3 ]
La Léo schreef:
geoarthc35 schreef:

Gefeliciteerd Leo dus Pallas Moët gaat weer de mottenballen in?


NEEEEE!!  Daaraan werk ik gewoon verder!!
Dit is beslist geen vervanging voor Pallas Moët hoor!  Die zal ook weer gaan schitteren!

Geloof me, niemand was meer verrast dan ikzelf dat er ineens een DS tussendoor kwam! Laughing


Note to self:  EINDELIJK EEN TOPIC OPENEN VOOR PALLAS MOËT!!!!  Surprisedops:


Laughing  Laughing zetem op je kunt het.

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 09 juli 2009 03:06 AM
  [ # 4 ]

Prachtig prachtig!!!


Nu jij nog in een bijpassend blauw avondkleed, en dan een nieuwe fotosessie Mr. Green


jezus wat een stijvolle voiture….....

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2009 03:06 AM
  [ # 5 ]

Geweldig Leontien, gefeliciteerd Very Happy

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2009 03:22 AM
  [ # 6 ]

He Leo,

Leuk zeg, van harte. Wat een gaaf ding zeg. En ook nog eens een Belg. Ik had em ook zien staan die advertentie…het kriebelde wel weer maar ik moet dat niet doen….(zei het stemmetje in het verstandelijke deel van me…) Smile

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 09 juli 2009 03:27 AM
  [ # 7 ]

Wauw, wat een wagen is dat Leontien. Complimenten en ik twijfel er niet aan dat dit een nog veel geweldigere wagen gaat worden dan het nu al is. En als ik jou zo zie op die foto uit ‘79 dan lijk je er gewoon serieus op… Surprised

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 09 juli 2009 03:43 AM
  [ # 8 ]

Zij is mooi!! Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 09 juli 2009 10:36 AM
  [ # 9 ]

very good

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 juli 2009 10:44 AM
  [ # 10 ]

Erg mooie voiture, Leontien…....van harte en veel geluk met haar!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 09 juli 2009 10:58 AM
  [ # 11 ]

Mooie dame Leontien!  Cool  Cool

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 juli 2009 11:19 AM
  [ # 12 ]

Mooi hoor! Geniet er maar van. En kom haar maar eens laten zien, opweg naar Cannes.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 09 juli 2009 11:25 AM
  [ # 13 ]

Tjeemig Leontien, wat een droomkar zeg! Gefeliciteerd… Razz

“Die wil ik…”, zei je in ‘79. Je hebt er 30 jaar op moeten wachten maar nu heb je haar!  Laughing

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2009 11:27 AM
  [ # 14 ]

Lieve mensen,

Zeer bedankt voor jullie mooie complimenten!

@Mark: Tja, ik moet eens op zoek naar een bijpassend ‘kleedje’, zoals de Belgen dat zo mooi zeggen.

@Rik: ja, je kunt al zien dat het er al vroeg inzat! En ja, ik lijk er nog best op hè?:D Wink
En dat ik dan nu, na veel omzwervingen (en nét ietsje meer dan 30 jaar later) zelf zo’n voiture bezit…

Hoofddoekjes draag ik echter nu niet meer.  Cool Maar mijn moeder knoopte mij er altijd een om, omdat ik altijd snel last van mijn oortjes had (oorontsteking). Mijn vader nam mij in die tijd zeer vaak mee uit fietsen. Dan zat ik in een zitje op het stuur en ving ik veel wind. Het hoofddoekje was ter bescherming van m’n oortjes.
De laarzen/rokjes combinatie heb ik er overigens wél ingehouden haha!

@Wendela: dat zal er zéker toch een keer van komen. Alleen….wanneer?  Surprisedops:

@CitroenAZU: Goh ik wist niet dat jij een verstandelijk deel had, als het om auto’s aanschaffen gaat. Ik heb altijd alleen het gevoels-deel gezien namelijk!!  Wink  Laughing
....En hou dat vooral zo!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 juli 2009 11:47 AM
  [ # 15 ]

Interessante auto hoor!!!

Jeroen

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook