Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Mijn Prestige 25ie serie 1 heeft te kampen met een wat lage oliedruk en wat ‘hoestverschijnselen’ bij stationair in A(vant).
Ik aarzel om de moteur uit bouwen en te reviseren.
Alvorens hieraan te beginnen (m.a.w. of te besluiten om het uitbouwen te laten doen) graag jullie tips.
Natuurlijk heb ik een Haynes-boek, maar dat is wel ‘van grote stappen snel thuis’.
Ik heb wel eens een motor van een Kever uitgebouwd en dat ging makkelijk: je krikt de achterkant op, schroeft alles los en de motor valt er onderuit…. Bij mijn MG-B gaat het ook allemaal wel: ruimte zat en achterwielaandrijving.
Mijn voornaamste zorg is het takelen. Ik heb een garage en kan daar een mooie takel aan de balken monteren maar ik heb twijfels over de ruimte die ik vóór de auto nodig heb.
Ik stel me voor dat ik de motorkap demonteer, de assen eruit haal de aansluitingen demonteer (hoever moet ik gaan?) en vervolgens de motor aan de ketting hang (waar te monteren?).
Aannemende dat de motor niet blijft steken of klemloopt tegen het schutbord, zou ik ‘m eruit moeten krijgen.
Het probleem is dan dat de auto niet meer op zijn voorwielen staat en dus niet meer kan rollen. En dat lijkt me lastig. Het liefst zou ik de auto (net als bij mijn MG-B) naar achteren rollen en de motor laten zakken op een wagentje. Als dat niet gaat moet ik een motorlift op wieltjes moeten gebruiken en daar heb ik eigenlijk de plaats niet voor, althans ik kom in de problemen met een drempel.
Hoe bouwen jullie, ervaren hobbyïsten, een motor uit? Is het leuk om te doen of heb je na een dag zwoegen het idee niet op te schieten? Of blijkt dat je uiteindelijk nog meer kapot maakt dan er al kapot was… of (en dat zal mij wel overkomen….) loop je halverwege vast omdat je iets niet gedemoteerd krijgt maar alles ook niet meer in elkaar krijgt zodat je 3 maanden zit te piekeren hoe je alles weer zover in elkaar krijgt dat je de 1400kg’s op een autoambulance kunt afvoeren.
Ik heb even gezocht maar ik kon niets op het internet vinden (met foto’s)
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dit betreft dan wel een Doefrèh 2L, maar basically it’s the same:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197882
Het makkelijkste is inderdaad een motortakel op wielen, eventueel zou je (nadat je de steekassen heb verwijderd, de fusées en wielen weer kunnen monteren en de wagen wegrollen als het blok eenmaal hangt…
Succes!
Ik zou trouwens eerst eens controleren waarom ik lage oliedruk heb; een oliepomp en/of krukaslagers zijn ook wel te vervangen met het blok gewoon op z’n werkplek en de carterpan eronder uit dacht-ik…
‘Spirit of avant-garde’
Een motortakel is handiger dan een starre plafondtakel. Een motortakel kan je bijvoorbeeld ook dwars naast de motorruimte zetten als je voor te weinig ruimte heb.
Heb al een paar keer een V8 eruit getakeld (was geen CX hoor ) en een beetje kunnen bewegen met de takel is wel erg handig. Een motorblok kan zelden recht omhoog getakeld kan worden i.v.m. allerlei andere onderdelen in de motorruimte waar je als het ware omheen/ langs moet laveren bij het omhoog halen.
succes.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
ik neem aan dat je het uitbouwen in een garagebox ofzo wilt gaan doen?
volgens mij moet het mogelijk zijn de motor er met een takel uit te rijden als je de hele auto erin kunt rijden??
misschien wel achteruit inparkeren.
Behalve een takel ben je ook nog een handtakeltje of spanband nodig om het blok + bak te kantelen.
Het is niet heel moeilijk als je maar goed kijkt en alles losmaakt.
Wel een behoorlijke klus hoor, denk aan mimimaal 5 uur bij de eerste keer (met het juiste gereedschap en voldoende sleutel ervaring)
tip: haal eerst de motorkap eraf (hoeft niet maar scheelt wel een boel werk)
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Pascal schreef:
Het makkelijkste is inderdaad een motortakel op wielen, eventueel zou je (nadat je de steekassen heb verwijderd, de fusées en wielen weer kunnen monteren en de wagen wegrollen als het blok eenmaal hangt…
Succes!
Opletten als de aandrijfassen niet in de wiellagers vastgevezen zitten vallen de achterste ringen van de lagers gewoon uit elkaar !!!
Ik spreek uit ervaring ops:
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij heeft het blok gewoon een haak ergens bovenop zitten, deze is geschikt om te takelen lijkt me
Kan je die drempel niet voorkomen door de takel op een plaat te zetten zodat je wel over de drempel kan rijden?
Ik denk dat je over het schutbord geen zorgen hoeft te maken bij een CX? Dat ligt er denk ik zo’n halve meter vanaf…
Ik zou me eerder zorgen maken om de radiateur
Re: motor uitbouwen
maartens schreef:Mijn Prestige 25ie serie 1 heeft te kampen met een wat lage oliedruk en wat ‘hoestverschijnselen’ bij stationair in A(vant).
Ik aarzel om de moteur uit bouwen en te reviseren.
Alvorens hieraan te beginnen (m.a.w. of te besluiten om het uitbouwen te laten doen) graag jullie tips.
Natuurlijk heb ik een Haynes-boek, maar dat is wel ‘van grote stappen snel thuis’.
Ik heb wel eens een motor van een Kever uitgebouwd en dat ging makkelijk: je krikt de achterkant op, schroeft alles los en de motor valt er onderuit…. Bij mijn MG-B gaat het ook allemaal wel: ruimte zat en achterwielaandrijving.Mijn voornaamste zorg is het takelen. Ik heb een garage en kan daar een mooie takel aan de balken monteren maar ik heb twijfels over de ruimte die ik vóór de auto nodig heb.
Ik stel me voor dat ik de motorkap demonteer, de assen eruit haal de aansluitingen demonteer (hoever moet ik gaan?) en vervolgens de motor aan de ketting hang (waar te monteren?).
Aannemende dat de motor niet blijft steken of klemloopt tegen het schutbord, zou ik ‘m eruit moeten krijgen.
Het probleem is dan dat de auto niet meer op zijn voorwielen staat en dus niet meer kan rollen. En dat lijkt me lastig. Het liefst zou ik de auto (net als bij mijn MG-B) naar achteren rollen en de motor laten zakken op een wagentje. Als dat niet gaat moet ik een motorlift op wieltjes moeten gebruiken en daar heb ik eigenlijk de plaats niet voor, althans ik kom in de problemen met een drempel.Hoe bouwen jullie, ervaren hobbyïsten, een motor uit? Is het leuk om te doen of heb je na een dag zwoegen het idee niet op te schieten? Of blijkt dat je uiteindelijk nog meer kapot maakt dan er al kapot was… of (en dat zal mij wel overkomen….) loop je halverwege vast omdat je iets niet gedemoteerd krijgt maar alles ook niet meer in elkaar krijgt zodat je 3 maanden zit te piekeren hoe je alles weer zover in elkaar krijgt dat je de 1400kg’s op een autoambulance kunt afvoeren.
Ik heb even gezocht maar ik kon niets op het internet vinden (met foto’s)
Maarten
koop of leen ergens het origineel werkplaats handboek
daar staat alles [bijna] duidelijk in beschreven
de tijd die je er voor nodig hebt is afhankelijk van , of alles wat los moet ook los wil
het meest lastig zijn :
aandrijfas links tipoidehuis uit de versn-bak
andrijfas rechts boutjes/moertjes blokering tussenlager op carterpan
verbindingsstang stabilisator links+rechts
vergeet vooral niet
1 de verdeelkast tellerkabel/reductie stuurbekr-kabel
2 peilstok bak
let er op dat er geen vuil in je wiellagers komt nadat je de assen hebt gedemonteerd liggen de lagers als het ware” open”
zorg ervoor bij het scheiden van motor/bak dat je koppelomvormer niet gaat” hangen” vul hem op met een paar houtjes tussen koppelingshuis en starterkrans
vooral NIET WAGEN OP DE WIELEN ZETTEN zonder gemonteerde aandrijfas desnoods alleen de homokineet
als je de wagen , zonder aandrijfas /homokin in de naaf , op zijn wielen zet en ook nog verrijdt loop je grote kans de wiellagers te verknoeien
veel succes
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ook zo’n leuke om te vergeten: de koppelingskabel. Of heeft deze een hydraulische koppeling? Dan dat niet vergeten.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arjan Verkade schreef:
Ik denk dat je over het schutbord geen zorgen hoeft te maken bij een CX? Dat ligt er denk ik zo’n halve meter vanaf…
Ik zou me eerder zorgen maken om de radiateur
En dus bouw je die gewoonlijk als een der eersten uit…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dank voor jullie reacties.
Even zitten meten in mijn garage (nee, het is geen garagebox, waar een best aardige hobbyruimte maar ook mijn BX en motor staat (die zullen natuurlijk even moeten wijken)) en ik denk dat ik een motorkrik wel kan gebruiken. Als ik mevrouw met haar stalen achterbumper tegen tegen de wasbak zet dan heb nog 1,5 meter over aan de voorzijde. Nadeel van een Prestige…
Een paar opmerkingen van jullie:
Pascal schreef:
Opletten als de aandrijfassen niet in de wiellagers vastgevezen zitten vallen de achterste ringen van de lagers gewoon uit elkaar !!!
Dit begrijp ik niet helemaal. Wil je even toelichten wat je bedoelt? Voordat ik met een ijzeren haakje allerlei onderdelen uit een vet vies en onbereikbaar onderdeel moet gaan halen.
Aan de ene kant lees ik dat ik de bak/koppenomvormer moet ondersteunen om te voorkomen dat ie gaat hangen en aan de andere kant lees ik een extra spanbank nodig heb om blok en bak te kantelen. Haal ik nu de motor met (automatische) bak eruit of blijft de bak ziten?
Ik ben ondertussen een werkplaatsboek op het spoor zodat ik ‘s avonds lekker in bed kan lezen….
Ik heb nog een jaar en dan is ze 25 jaar en dus MRB-technisch gezien ‘bejaard’. En dan mag ze (moet ze) de benen wat meer en vaker gaan strekken…
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
blok en bak tegelijk eruit tillen.
de wiellagers zijn zng opgesloten lagers, dwz dat ze pas tegen krachten kunnen als je op spanning staan En die spanning krijgen ze door de aandrijfassen erdoor heen te steken en dan de aandrijfasmoer aan te draaien.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Dit is een oude “draad” maar toch even een vraag aangezien ik precies nu bezig ben met het uitbouwen van mijn Turbo 2 motor (en wat mooi dat zo’n beest dan ook motor nummer 666 heeft, maar dat terzijde). Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe, dus nog behoorlijk onwennig.
Uiteraard demonteer je de aandrijfassen voor je de motor eruit tilt. Ik heb nu al de delen tussen de wielen en de tripoides eruit (beide zijdes), maar de assen naar de versnellingsbak zitten er nog in. Dit blijken de hufters te zijn die niet makkelijk mee willen werken, als ik anderen moet geloven. Bij het onderzoeken van de ruimte rondom het blok kon ik niet achterhalen waarom die delen er echter vanaf moeten voordat het blok eruit gaat. Volgens mij is er voldoende ruimte om het blok met deze asdelen tegelijk uit het vooronder te tillen.
Ik ga ervan uit dat mijn onwetendheid hier iets over het hoofd ziet en ik toch eerst die asdelen moet verwijderen voordat ik kan gaan takelen. Maar ik hoop natuurlijk dat iemand mij verteld dat het blok inderdaad met as en al eruit kan….
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kan er zo uit.
Alleen als je straks weer gaat monteren is het makkelijker om de Assen er later in te steken.
Ivm ligarex en vet wat in de tripolie moet,
Ps denk je er wel aan om de peilstok van de versnellingsbakolie eruit te halen.
Succes.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
en de splitter van de tellerkabel eruit.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
maartens schreef:Ik heb nog een jaar en dan is ze 25 jaar en dus MRB-technisch gezien ‘bejaard’. En dan mag ze (moet ze) de benen wat meer en vaker gaan strekken…
Je bedoelt natuurlijk 40 jaar, want voorlopig moet iedereen zijn CX ophokken. Ook met die paar mooie dagen die er net pas zijn geweest al was het maar voor een klein rondje….. Weekers bedankt!
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ten tijde van de reactie van maartens in 2009 was het gewoon nog 25 jaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986