163 van de 182
« Eerste  < Vorige 161 162 163 164 165 Volgende >  Laatste »
   
Arjan’s CX 25 GTi Turbo 2—> Motortikje opgelost en opgefrist
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juni 2018 05:59 PM
  [ # 2431 ]

Ja, dat gaatje bedoel ik.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 juni 2018 06:30 PM
  [ # 2432 ]

En de dop van het vaatje af,anders vacuüm Wink

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juni 2018 08:56 PM
  [ # 2433 ]

Nee dat werkt ook niet, nippel er helemaal uit en dop los bij koud blok. Dan komt er niets uit. Ook niet als ik hier en daar in de waterlangen knijp, alleen een hoop geborrel in het vat.
Op de waterpomp komt er vrijwel direct KVS omhoog.

Nog andere ideeën?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 01 juni 2018 09:25 PM
  [ # 2434 ]

Je kan een trechter oid in het kvs vat proppen en dan dus overvullen en zo een hogere vloeistofkolom maken, en dus meer druk in het systeem krijgen. Helpt soms, maar eerlijk gezegd moet er iets anders aan de hand zijn als dat punt niet wil ontluchten…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juni 2018 09:39 PM
  [ # 2435 ]

Als er met de dop los en de nippel er uit geen KVS uit komt, is toch echt het gaatje in de kop zelf verstopt.
Prik er eens in met een priem of een kleine kruisschroevendraaier.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juni 2018 09:46 PM
  [ # 2436 ]

Bij een warm blok komt er soms wel iets uit, maar weinig ivm de waterpomp.

Met een schroevendraaier lukt niet, er zit teveel boven.
Wel even met een stukje hout aan het prikken geweest, maar ik weet niet hoe ver het erin moet kunnen. Of zit het gaatje om een hoekje?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juni 2018 09:53 PM
  [ # 2437 ]

Het gaatje zit niet om de hoek en zit net zo diep als het deel van de nippel wat in de kop verdwijnt bij inschroeven.

Heb je niet zoiets https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/gereedschap-en-toebehoren/overige/hbm-4-delige-mini-pick-en-hakenset/ ?

Of zelf iets fröbelen uit een stukje stevig ijzerdraad?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juni 2018 11:44 AM
  [ # 2438 ]

Je had in elk geval het winnende antwoord!

Uiteraard kreeg ik een stalen draad niet goed in het gat. Dus maar even het hele blokje van de kop geschroefd.
Toen kon ik direct testen of het dicht zat, iets wat de troep binnenin al bevestigde. Nu kon ik er goed een draad door duwen en het gas is mooi open.

Bij een koud blok met dop van het vat was duidelijk te horen dat er lucht uit het systeem geduwd werd.
Toch het blok even warm laten lopen met dop op het vat. Bij draaiende motor nog even de nippel op, dan komt er direct een fontein uit, zo had ik had ik het nog niet eerder gezien.

Voordat ik de koude start deed eerst even de stekker van de Lambdasonde los gehaald. Nu liep de motor eigenlijk prima, weinig schommelde toerentallen.
Deze Lambdasonde is nieuw heb ik er alleen eerder in gehad om te testen, de andere die er eerder deze week in zat is oud en staat onbekend.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juni 2018 06:08 PM
  [ # 2439 ]

Met de Lambdasonde stekkers los blijft het probleem weg.
Misschien dat het zelf iets beter rijdt, al kan ik dat nog niet met zekerheid zeggen.

Iemand een idee waarom?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 03 juni 2018 06:15 PM
  [ # 2440 ]

Het voldoen aan emissie eisen kost wat vermogen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 juni 2018 06:21 PM
  [ # 2441 ]

Een lambda sonde werkt nog niet als hij koud is, daarom hebben de 4 draads een verwarmingselement. Je moet een onverwarmde lambda sonde de eerste minuut of soms zelfs meer niet “vertrouwen”. Als hij vrij ver van de kop zit wordt hij met stationair draaien niet eens echt warm. Als je een wide-band hebt moet je eens nakijken of de schakeling de voorverwarming wel goed aanstuurt en welk signaal je krijgt van de controller bij koude motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juni 2018 06:37 PM
  [ # 2442 ]

In dit geval zit er een 3 draads in omdat de auto ook maar 3 draden heeft in de kabelboom. Dus geen verwarmingselement denk ik?

Aan de andere kant kan ik mij niet voorstellen dat het zo liep toen het spul nog nieuws was.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 juni 2018 07:22 PM
  [ # 2443 ]

Ik denk dat die lambda sonde dan wel origineel is.  Een 3 draads is er eentje met een verwarmingselement ( + en -, en een draad output) “Vroeger” voor de strenge emissie eisen hield men gewoon tot de motor warm en de sonde warm was geen rekening met de terugkoppeling van de lambda sonde.  Met een “narrowband” krijg je alleen een meting van het omslagpunt bij lambda =1 of een lucht/benzine verhouding van 1 op 14.7. Dat verklaart ook het slecht stationair lopen, hij zit voortdurend bij te regelen..

Maar nu moet je naar de VEMS gaan kijken: Zijn de verwarmingsdraden wel aangesloten ? Vanaf wanneer wordt er rekening gehouden met de lambda sonde feedbacvk ?
Ik zou in een VEMS een wideband lambda sonde verwachten om te weten hoe het mengsel eruit ziet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juni 2018 08:04 PM
  [ # 2444 ]

Ik heb geen VEMS Wink

Mijn CX komt uit Duitsland, dus geleverd met KAT en Lambda fabrieksaf.
Uit de draadboom komen 2 stekkers voor de sonde, 1 zwarte stekker met 2 pinnen en 1 blauwe stekker met 1 pin.
Blauw is dan de signaal draad? Dus op de zwarte stekker zou 12V moeten zijn voor de warming?

Is die sonde eigenlijk wel nodig op mijn systeem?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 juni 2018 09:33 PM
  [ # 2445 ]

Ja, de zwarte stekker moet dan een +12 volt en een massa hebben, als het contact aanstaat.
Die L-jetronic had een Lambda sonde nodig om het mengsel te regelen, want hij heeft wat heet een geregelde katalysator: Die werkt alleen fatsoenlijk bij een lambda van 1.  Als je dus gaat rijden zonder lambda sonde is je kat binnen enkele honderden tot duizenden kilometers echt kapot, en daarvoor wordt hij veel te heet. Sorry, heb niet alle historie van je CX gevolgd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
163 van de 182
« Eerste  < Vorige 161 162 163 164 165 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook