Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik had er nog geen topic over geopend, en hij zal ook niet heel erg lang worden denk ik omdat het de bedoeling is om de auto zodra ik hem klaar vind weer te verkopen. Maar hier dan toch een topicje over de TZI.
Ik heb de auto begin mei overgenomen van iemand uit Eindhoven die een jaar gaat backpacken in Australie en ook al waren er wat zaken rammelig aan om het lief te zeggen, het voelde wel als een auto die een investering waard is om nog een hele tijd op de weg te houden.
Toen ik hem ophaalde was meteen duidelijk dat de uitlaat nogal lek was en ook de remblokken voor waren ver op. De koppeling deed het prima maar je kon goed voelen dat de drukgroep aan zijn eind zat vanwege het vreselijk zware pedaal. De distributieriem was bijna 100.000KM geleden vervangen maar verder voelde het allemaal best puik aan.
De APK was bijna verlopen dus heb ik hem bij de lokale citroen dealer aangeboden voor een nieuwe APK en daar bleek dat er toch nog wel een paar punten van aandacht aan zaten. Hij werd afgekeurd op de volgende punten:
- remverschil voorwielen
- koplampen afstellen en linker koplamp vervangen
- gordelklikker bestuurder niet goed
- ruitenwissersproeier voor functioneerder niet
- ruitenwisser voor werkte streperig
- achteruitrijverlichting funtioneerde niet
- kachelaanjager werkte niet
- handremkabels niet goed
- voorbanden vertoonden droogtescheurtjes
- beugel van bumpertank doorgeroest
- kentekenverlichting achter kapot
- stuurhuishoes links gescheurd
Voornamelijk kleine puntjes en die zijn ook opgelost inmiddels. Morgenochtend breng ik de TZI naar de dealer om hem af te laten melden voor de APK en dan moet ik nog een paar zaken aanpakken waarna het beestje in de verkoop gaat.
De teller van onderhoud staat er momenteel zo voor:
Zaken die ik heb vervangen:
- Koppelingsset
- versnellingsbakolie
- Distributieriem+spanrol
- Waterpomp
- Koelvloeistof
- Voorremblokken
- Linker remklauw voor
- Linker koplamp
- Stuurhuishoes
- Beugeltje bumpertank
- Gordelklikker bestuurder
- Ruitenwissers voor en achter
- Achterste uitlaat demper
- Middenpijp uitlaat
- Retourslangetjes rechter voorveerpoot
- Motorolie + oliefilter
- Luchtfilter
- Voorbanden
- Kentekenplaatverlichting achter
Verder heb ik de volgende zaken nog aangepakt:
- HP-leidingen onder de dorpel preventief geschuurd, in de Brunox epoxy gezet en vervolgens getectyleerd
- Koplampen afgesteld
- ruitenwissersproeierpompjes weer aan de praat geholpen
- ruitensproeierslang voor schoongemaakt zodat ie het weer doet
- achteruitrijverlichting gemaakt
- handremkabels schoongemaakt en extra bescherming bij de oogjes aangebracht
- roestgaatje in de linkerwielkast voor behandeld en dichtgemaakt
- cassetehouder van de sloop gescoord (die miste)
- radio/cd van pioneer ingebouwd
En dan moet ik nog het volgende:
- Motorkap vervangen (MCDean heeft een mooie liggen die ik binnenkort ga ophalen)
- Stuurwiel vervangen (iemand nog een grijze liggen toevallig?)
- Rammel in voortrein oplossen
- Nieuw kabeltje trekken voor rechter voordeur speaker
- Rechter ruitbediening in de bestuurdersdeur fiksen
En natuurlijk zijn er ook foto’s, het zijn niet de mooiste maar dat komt wel als ie helemaal klaar is!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig Toni! Ben je niet bang dat het je straks alleen maar geld gekost heeft? Al blijft het natuurlijk een hobby, en die schijnen geld te kosten .

Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Leuk ding man! Deze uitvoering heb ik altijd wel mooi gevonden, het is dat ik al een uitermate betrouware Xantia voor de deur heb, maar anders… En je dashverlichting is deels stuk
Verder niets dan lof!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
@Vermond dat risico loop je altijd natuurlijk maar het is zo’n fijn bakkie en qua koets ook nog zo goed, niks geen rottigheid rondom de voorruit of op andere bekende plaatsen. En op zich valt het qua kosten wel mee, er zitten een hoop uren in, dat wel, maar dat zijn leuke uren. Er zit natuurlijk ook wel een hoop geld in maar dat verwacht ik er ook wel weer uit te halen, ik heb straks geen haast met de verkoop, de verzekering is voor een jaar betaald en de belasting is maar 26 euro per maand. Hij gaat ook zeker niet voor een habbekrats weg dus ik verwacht wel dat ik er zelf nog wel een tijd van mag en kan gaan genieten.
@japv Goed dat je het zegt dat was me zelf nog niet eens opgevallen weet je
nog een puntje voor de to-do list dus!
Het was trouwens de bedoeling van deze auto dat mijn vriendin er in zou gaan rijden maar haar broer kreeg een leasebak en dus ging zijn auto naar haar toe. Haar ouders zien haar toch liever in iets moderners met luchtzakken en zo rijden en op zich begrijp ik dat ook wel. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de geplande werkzaamheden aan de BX gewoon door gaan. Ik vind het een lief autootje en die mag van mij nog best wat jaartjes doorrijden hij is nog lang niet op!
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
leuk projectje tony
Netjes man! Ik ben echt super jaloers op je dat je dat ‘eventjes’ allemaal in je uppie doet. Ik zou het nogsteeds supergraag eens leren.
Hoeveel BXen heb je nu al in hemelsnaam onder handen gehad? Dat zijn er volgens mij ook behoorlijk veel onderhand..
achteruitrijverlichting funtioneerde niet
Da’s helemaal geen afkeur, pas bij auto’s vanaf 1996!
Wat voor kleurcode heeft ie? Als het EYC is wil ik de motorkap en het rechter voorspatbord wel hebben

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik weet het van die verlichting, Marten wees me er toen ook al op, maar ik heb het toch maar gefixed (bleek een stekkertje te zijn dat verkeerd was aangesloten). Waar ie ook op afgekeurd werd was de lambda waarde omdat de katalysator leeg is, CO haalde hij wel prima. Dat wist ik dan gelukkig wel al, ben niet van plan om ook voor een 4-gas test te gaan betalen natuurlijk.
Oh ja, de motorkap mag je zo komen halen van me, daar zitten een paar flinke lelijke plekken op maar als ik jou er een plezier mee doe
Spatbord kun je kopen, kost dan 1300 euro en dan krijg je de rest er gratis bij
@Mark, alle BXen die ik heb gehad staan onder mijn naam in het lijstje en ik sleutel ook vaak en graag aan andere BXen, kan het niet helpen maar ik vind het gewoon mieters kekke ooto’s
En het sleutelen lijkt vaak veel moeilijker dan het is hoor. Er zijn feitelijk maar een paar basis zaken die je moet hebben:
- goed gereedschap als belangrijkste punt
- zin om er aan te beginnen
- plek waar je eventueel de auto een dag kunt laten staan
- vraagbaak of haynes
Als je je logisch verstand erbij gebruikt komt het allemaal wel goed!
Je moet het ook durven, daar gaat het bij mij vaak mis, de angst om meer te slopen dan te fixen..

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
deur63 schreef:Je moet het ook durven, daar gaat het bij mij vaak mis, de angst om meer te slopen dan te fixen..
dat had ik ook altijd, maar nu denk ik: gewoon doen!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
deur63 schreef:Je moet het ook durven, daar gaat het bij mij vaak mis, de angst om meer te slopen dan te fixen..
Ik had vrijwel meteen een 2e voor onderdelen, en waar ik dus ook niet voorzichtig mee hoefde te zijn , en zelfs bij die BX is er eigenlijk niks gesloopt…. nouja, een beetje dan
.

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsjongejonge, was ik afgelopen weekend op de nurburgring met mijn schoonbroer en neef, wordt ik gebeld door de garage omdat de auto afgekeurd is op twee enorm vervelende punten:
-remslang links voor verdraaid en kwam tegen de remschijf aan
-koplamp rechts zat los.
Vanmorgen dus maar even naar de garage gegaan en de auto in de hoogste stand gezet, de remslang wat naar boven in zijn rubber geschoven zodat de draai weg was en de slang niet meer tegen de schijf kan komen en de koplamp weer vastgeklikt. Al met al 1 minuut werk….
Maar goed morgen een verse APK dus!

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat zijn berichten. Gefeliciteerd.

Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
En dat hadden ze niet zelf kunnen verzinnen… Wel mooi dat ie verder goed is.
My other car is a broomstick.

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou ja, ik heb ze natuurlijk verteld dat ik zelf alles aan die auto wilde doen mocht ie om wat voor reden afgekeurd worden, maar ze hebben dat wel heel erg letterlijk opgenomen…......
Hoe dan ook, morgen wordt ie dan eindelijk goedgekeurd, hij staat al een maand of twee over de keuring bij de garage, maar dat is ook aan mij te wijten natuurlijk. Toen hij in eerste instantie afgekeurd werd heb ik hem nog twee weken laten staan wegens een gebrek aan tijd en tussen de bedrijven door heb ik ook nog even de koppeling en distributieriem gedaan waardoor hij ook weer 4 dagen bij mij gestaan heeft. En de monteur die hem keurde heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen waardoor hij hem ook niet meer na kon kijken toen hij weer terug was.
Hoe dan ook, morgen een keuring en dan ga ik nog een paar kleine dingetjes aanpakken en dan mag het beestje naar een nieuwe lief baasje verhuizen!
Nog niet gekeurd? (volgens rdw.nl nog niet)
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)