Op het werk vandaag was het niet zo druk en wat doe je dan? Mijmeren over wat mogelijk is met de DS
Wat ik me vervolgens afvroeg, zijn er wel eens turbo of compressoren gemonteerd op de DS/ID? Volgens mij kon je vroeger een compressor gemonteerd krijgen via een bedrijfje of iets dergelijks, betekend dit indirect dat dit blok wel wat drukvulling kan hebben? Is hier uberhaupt iets over bekend (bestand tegen drukvulling)? Hoe stevig is het onderblok en de koppakking?
Ook zat ik te denken, aangezien de DS ooit ontworpen is voor een boxer 6 cilinder, kan er geen porsche/subaru/kever blok in? De bak is niet zo’n probleem en voor de hydraulica heb je alleen een pomp (op mijn dsuper5 dan).
Dit is natuurlijk dagdromerij, maar vroeg me toch af wat er op dit gebied al is geprobeerd
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Constantin compressoren zijn destijds wel geleverd maar nu erg zeldzaam.
Andere motor? Succes…
Optimaliseren prestaties
Boxermotor
Even de zoekfunctie gebruiken levert zeker interessante denkpistes op, maar ik denk niet dat veel al is gerealiseerd. Misschien ben jij de eerste?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De gendarmerie schijnt vroeger met DS-en met compressor te hebben gereden. Dat dit teveel gevraagd was voor de dames bleek wel uit het feit dat die maar een beperkte tijd (10 min? ) gebruikt mocht worden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Ik heb ooit eens een verhaal gelezen over een man die een CX turbo motor heeft ingebouwd in een DS. Dus er is wel eens een motor ruilgeweest die gelukt is. de auto rijdt nog.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Brian schreef:De gendarmerie schijnt vroeger met DS-en met compressor te hebben gereden. Dat dit teveel gevraagd was voor de dames bleek wel uit het feit dat die maar een beperkte tijd (10 min? ) gebruikt mocht worden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Die compressor systemen zien er wel er mooi uit! Dat is ongeveer wat ik in gedachte had. Ik vraag me alleen wel af hoe ze het met de carburateur hebben geregeld, die kan wel onder druk werken, maar moet je zeker wel aanpassen..
Enig idee wat dit PK-wijs doet? Wel jammer dat het blok het blijkbaar niet zo goed trekt, zou toch denken dat de 2.1 en 2.3 erg overgedimensioneerd zijn en best wat extra kunnen hebben.
Over boxer blokken transplantatie heb ik dat topic van hierboven gelezen en blijkbaar hadden de boxer prototypes een ander frame. Lijkt me erg leuke uitdaging om aan te passen zodat het wel past, maar daar heb ik simpelweg het geld en de spullen niet voor
Om eerlijk te zijn, ik heb ook geen geld voor turbo’s of compressoren, maar een mens mag dromen toch?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dromen en fantaseren is goed. Zo kom je op nieuwe ideeën.
De gendarmerie DS21’s met compressor gingen over de 200 km/u, dus moeten zeker meer dan 130 DIN-pk’s gehad hebben.
De blokken zijn zeer robuust, maar alles kan kapot natuurlijk…
Een Subaru 6-cilinder boxer lijkt me ook erg leuk in een DS, maar past zomaar niet.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Volgens mij is er vrij recent ook een topic geweest over deze mogelijkheden…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Down under doen ze ook dat soort dingen:
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Dat is geen Australische auto hoor. Nummerbord is volgens uit Zuid-Afrika.
Ze zijn hier wel gek maar niet zo gek. Met de temperaturen hier houdt geen enkele DS dat vol. Het enige wat je hier ziet zijn veel DS’en met airco.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Klopt! De auto stond een tijd geleden op Ebay en was inderdaad op te halen in Zuid Afrika.
Op het ogenblik is er een orgineel compressortje leverbaar…
http://www.leboncoin.fr/vi/98472194.htm?ca=12_s
@bogaard77: gecorrigeerd
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Turbo charger / Intercooler / Weber twin throat Turbo carburetter /
De firma DEE - ESS Conversions (Malvern) Ltd had voor de DS 23 in 1987 de volgende producten voor de DS 23.
- Een Turbo charching By Sword of Somerset “Garret T2”
- Intercooler Alloy/ABS composite unit with internally finned tubes for high heat dispersion.
- Fuel System Weber Twin Throat Turbo Carburetter with electronic hot start venting, fed by pressure compensated fuel pomp
- Ignition System Specially built distributor incorpoating Bosch Boost Management, with part-throttle advance for additional cruise economy. Competition specification plug leads and N.G.K. Spark plugs
De brochure beloofd met de aangeprezen items een DS 23 Turbo met de prestaties van een Porche 924
Ben benieuwd of er ooit een DS 23 in Nederland met deze items is uit gerust.
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Sterker nog, er is uberhaupt nooit één ds gebouwd. Ze waren failliet voor ze begonnen waren meen ik mij te herinneren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
De firma leverde ook conversie kits om een cabriolet te bouwen. Gebaseerd op Model Usine. De kenner ziet tal van verschillen, maar van een afstand is het net echt.
Van deze cabrio met de naam DEE - ESS Landau is er minimaal één gebouwd.
De folder van laat een DS Turbo convertible zien.
Op de plaats van de kentekenplaat staat de tekst “DS Turbo” Op de motorkap zit een enorme luchthapper. Lijkt zo van een Subaru Impreza te zijn gehaald. Maar de Impreza bestond in 1987 nog niet.
Het zal toch niet dat de DS nog eerder dan een Impreza een ontsierende luchthapper op de motorkap had?
Ook valt op dat de auto is voorzien voor toen een hele nieuwe zwarte kunststof buitenspiegel.
Laten we inderdaad hopen dat het bij dit ene exemplkaar is gebleven.